Stærkstrømsbekendgørelsen

Mit spørgsmål er ganske enkel:

Hvad må jeg som husejer evt. teknisk service medarbejder i en off. institution
udføre af el-arbejder ifølge stærkstrømsbekendgørelsen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Esben Christoffersen på 01 feb 2011 13:29
Mit spørgsmål er ganske enkel:

Hvad må jeg som husejer evt. teknisk service medarbejder i en off. institution
udføre af el-arbejder ifølge stærkstrømsbekendgørelsen

Hjemme i din egen bolig må du lave de ting, som i følge Stærkstrømsregulativet er lovligt at udføre for lægmand. Elarbejde udført på din evt. arbejdsplads betragtes som erhvervsarbejde, og er som følge deraf ikke lovligt.
Så svaret på dit spørgsmål er ganske enkelt intet.

fase
Det du må lave derhjemme må du naturligvis også lave på arbejdet - under forudsætning at din arbejdsgiver har sikret sig at du har de nødvendige kvalifikationer og viden.

Elinstallatørloven skelner ikke mellem om arbejdet udføres privat eller erhvervsmæssigt.
Drt er det samme mht mig. på mit job må jeg arbejde med stærkstrøm, men hjemme må jeg ikke skifte en kontakt..

 sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

Skrevet af steinaa på 09 feb 2011 17:37
Det du må lave derhjemme må du naturligvis også lave på arbejdet - under forudsætning at din arbejdsgiver har sikret sig at du har de nødvendige kvalifikationer og viden.

Elinstallatørloven skelner ikke mellem om arbejdet udføres privat eller erhvervsmæssigt.

Til Steinaa!

Jeg har et spørgsmål til din besvarelse af spørgsmålet. Hvordan sikrer spørgerens arbejdsgiver sig, at spørgeren har de nødvendige kvalifikationer.
Grunden til at jeg spørger er, at jeg mener, at erhversmæssigt udført elarbejde er autorisationspligtig. Hvorimod det der må udføres af lægmand i egen bolig ikke er autorisationpligtig. Eller har jeg misforstået dit svar?


fase
Spørgerens arbejdsgiver skal finde ud af hvilke kompetencer der kræves for at udføre det givne arbejde. Ud fra en betragtning om at arbejdsgiveren naturligvis har sat sig ind i hvilke forudsætninger der kræves for at udføre opgaven.

Elinstallatørloven siger at alle må udskifte afbrydere og stikkontakter samt tilslutte lamper til faste klemmer - både privat og erhvervsmæssigt (om end det ikke altid har været således). Udfører du arbejderne hjemme i privaten skal du selv sørge for at det ikke går galt - udfører du det på arbejdet skal din arbejdsgiver sikre sig at det ikke går galt.

Autorisationen kommer først i spil når der skal arbejdes på den faste installation udover ovennævnte.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis