Hvilken varmekilde skal jeg vælge?

Halløj.

Min kæreste og jeg har købt et hus på 160 m2 (på længere sigt ca 270m2 når overetagen er udnyttet).

Vi har et MEGET dyrt oliefyr, så vi skal bare have noget andet men hvad??? Synes det er svært at vælge. Jordvarme, pillefyr (jeg ved ikke om jeg gider at fyre hele tiden....) eller andre alternativer?

Gode råd modtages

Kallea
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man er doven (som jeg selv) så er jordvarme nok den rigtige løsning.

Jeg har selv oliefyr pt. men det er med en forholdsvis ny brænder og kedel. Jeg tror jeg har brugt ca 450 liter olie siden 1 oktober sidste år for at opvarme 120 m2 til 23 gr. Det er vist ikke så meget olie har jeg fået fortalt..

Men igen.. Jordvarme..

Jeg ved ikke man man stadig kan få et tilskud fra staten hvis man udskifter gammelt oliefyr med jordvarme eller lignende. Og hvis du så selv kan stå for gravearbejdet, så er du jo godt og billigt kørende..

Mvh Mærsk

Jordvarme er let, ingen tvivl om det, men jeg tror bare det er lige så dyrt som oliefyret, HVIS ikke man har et nyt velisoleret hus. Det har jeg ihvertfald hørt fra naboer, osv. Mange af dem siger de er blevet skuffet, i forhold til hvad de er blevet lovet.

Jeg selv valgte for tre år siden et pillefyr, efter lidt optimering af huset og opsætning af solvarme. Er mit forventede forbrug på 10000. kr. Status pt. er at der er brændt for 6000 kr træpiller af, fra d. 22/3-2010 og til nu. Og jeg når ikke at bruge meget mere nu hvor solvarmen begynder at give varme igen.

Huset er fra 1890, 190 m2 inkl 1 sal. Med massive vægge, og ingen isolering under gulvet endnu. Kun loftet har fået 3-400 mm isolering.

Jo, der er da lidt arbejde i det, ingen tvivl.

Mvh Thomas Hansen

Jeg har købt et nyt kondencerende oliefyr og en luft/vand varmepumpe. pumpen klare op de ca. 60/65 grader i brugsvandet/centralvarmen og oliefyret resten i det rigtige kolde perioder, og det er ikke meget oliefyret kører, har kun hørt det når vi kommer under de -5/8 grader udendørs. opvarmer 160 m3 inkl. brugsvand. jeg tror jeg når at bruge 100 liter olie max på et år og selvfølgelig lidt strøm til pumpen.

Jeg kan godt lide ikke at være for meget afhængig af EL, da det kun stiger og stiger.. jeg har det rart med at have et alternativ som eks. Olie, eller det kunne også være træpiller mm. for så er man ikke helt bundet til een varmekilde og kan bruge den som er billigst som primær opvarming.
Hej Kallea

Jeg står i fuldstændig samme sitution som dig, vi er igang med at købe hus, og jeg er også blevet foreslået jordvarme, solvarme, luft/vand fyr, behold olie fyret, Nej Pillefyr det er vejen frem...... Men jeg er ligeså håbløs som du, men jeg tror at jeg vælger Pillefyret, kombineret med det nuværende oliefyr.

Grunden.
Jeg har en stor ladebygning til huset, dvs jeg kan bestille en lastbil med træpiller, også selv opbevare det (billigere), også sætter jeg en silo op, så jeg kan have 500kg, stående hele tiden, og hvis vi skal ud og rejse, er oliefyret til rådighed.

Jeg vil bare gerne være sikker på at der ikke sker noget mens jeg ikke er hjemme, (sprunget vandrør osv).

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Jeg valgte løsningen med pillefyr og med back-up af oliefyr, til at bruge ved evt. bortrejse i den koldeste tid.
Ud over at fyre på hver dag, fordi jeg aldrig har fået taget mig sammen til at etablere et større lager ved fyret, bruger jeg ½ time hver 14. dag på at rense fyr.
Oliefyret har jeg dog ikke brugt de sidste 5-6 år, og har pt. ingen olietank.
Ligeledes har jeg et par små luft/luft varmepumper.
Skulle alt gå helt galt, har jeg en el-patron i min VVB og den kan træde til, og holde anlægget frostfrit, hvis ellers jeg husker at tænde den. Men det vil blive rasende dyrt at redde huset på den måde, men af 2 onder vil det dog nok være det mindste.

For at kunne handle træpiller nogenlunde rationelt, vil det være en klar fordel at kunne aftage og opbevare 4-5 paller ad gangen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Er du glad og tilfreds med dit pillefyr? Og
Hvorfor har du ikke købt en silo, så du bare fylder på 1 gang pr mdr.?

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Ja, vældig tilfreds, selv om det er noget gammelt sammenflikket værk.
Pillesiloen er ikke blevet til noget pga. dovenskabelighed på flere plan. Jeg gider ikke diskussionen med fruen om, hvorvidt det vil pynte på ejendommen at have en sådan stående ude foran og dernæst skal siloen jo laves.
I det daglige er det ikke noget problem at bære brændslet ind, og når vi ikke er hjemme i flere dage, slukker jeg bare fyret. Det er kun i ekstremt koldt vejr, at det kan blive et problem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Og er det svært at rense?? det er noget med at det skal man gøre ca 1 gang om ugen..?
Siloen kan man få for rimlighedens penge se DBA.dk

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Næh, svært er det ikke, men ting tager tid.
Brænderen skal slukkes og køle lidt ned. Det indvendige skal børstes ned, Støvsuger og askepot skal findes frem. Der skal suges aske ud af kedlen. Brænderen renses og genmonteres og startes op. Askespanden skal tømmes over i en plasticpose, som skal ud i affaldsbeholderen. Det hele på plads igen og måske lidt opfejning, hvis det gode forhold til fruen skal bevares.
Såh, ca en halv time i mit tilfælde hver 14. dag eller efter afbrænding af ca 1000 kg piller.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok tak for det. Jeg fortsætter med olie til det går kaput, også skifter vi til træpiller...

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis