Male vinduer indvendigt.

Hej Folkens,

Jeg købte for 5 måneder siden et rigtig håndværker tilbud på nørrebro. All er ved at være ordnet og den er blevet rigtig lækker. Da jeg købte lejligheden var vægge og lofter helt gule af nikotin, hvilket jeg har klaret, bla. har loftet fået 3 gange spærregrunder og det holder.

Nu er der så et andet problem, vinduerne er meget gule efter at jeg har fået malet hele lejligheden hvid. Jeg har vasket med med grundrens flere gange, men det er ikke nok.

Mit spørgsmål går på hvordan jeg maler dem så jeg beholder den flotte glatte overflade de har nu? skal man bruge noget specielt spray maling?

Mvh Nis
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spraymaling er noget l...
Osse til vinduer.
Der kan være flere årsager til at vinduerne er gule. Det kan være nicotin, men så er det lidt mærkeligt at du ikke har kunnet vaske det bort med grundrens eller amoniakvand, (fortyndet salmijaksperitus)
Maling gulner fordi det ikke kan tåle sollys og andre typer fordi det ikke får lys. (Sidstnævnte bla. alkyd-maling)
Det er tvivlsomt om du kan opnå samme glatte finish som tidligere hvis du bruger pensel eller rulle.
Det er helt sikkert nicotin, lejligheden var meget gul/brun. Jeg har set naboens vinduer som er de samme og har samme lysinfald og de er helt hvide.

Og hvis ikke man kan bruge spray, hvordan får man så det flotte resultat?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Enten fordi vinduerne er fabriksmalede eller det har været en meget dygtig maler der sidst har været igang.
Malingskvaliteten har osse betydning, men håndelaget er det vigtigste.
Skrevet af hpox på 31 jan 2011 19:07
Enten fordi vinduerne er fabriksmalede eller det har været en meget dygtig maler der sidst har været igang.
Malingskvaliteten har osse betydning, men håndelaget er det vigtigste.

Ja, en dygtig maler lakerer fint med glans 80 - det vil jeg ikke give mig i kast med - jeg holder mig til glans 40 - 50

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er helt sikkert nikotin.
Vask grundigt, som du har allerede har gjort. Vask efter med rent vand.
Slib dem over.
Gå ned og køb det der hedder Sigma spærrende træmaling... Giv det 1, sikkert 2 gange med dette.
Og slut af med en acrylemalje.

Du kan få rimelig pæne vinduer, ved at købe en ordentlig pensel og ordentlig maling.

Mine fortrukne pensler til vinduer er en ovalpensel str 35, en ringpensel og en stikpensel.
Evt hold vinduet/træet fugtigt med en opvredet klud, det gør at malingen er langsommere om at tørre og dermed flyder bedre sammen. Og hold gerne vinduer åbne, så luftfugtigheden er rimelig høj.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svar..

Nu har jeg søgt lidt rundt på acrylemalje og de er næsten alle sammen med en glans på 50 og op. Jeg vil gerne have en mere mat farve på mine vinduer. Jeg har glans 50 på træværket rundt om vinduerne, men tror ikke det er pænt hvis vinduet bliver malet i samme glans. Kan man få acrylemalje i lavere glans?
Beckers har en på glans 40 i hvert fald. Snickerifinish hedder den. Den er også rigtig god at male med hvis man ikke er så øvet. Der skal meget til før den løber, og den stå pænt når den er tør.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jep, undertegnet har selv malet herhjemme med Beckers snedkerfinish om med en god pensel bliver det et flot resultat selv med en ikke så øvet hånd, så kan klart anbefales.
Enig, Beckers snickerifinish er god, men Sigma har også en rigtig god vinduesmaling på terpentin: Amarol Triol. slib overfladen let, vask med grundrens og mal 2 gange. Fortynd evt. malingen med lidt terpentin, så flyder det bedre sammen så man ikke kan se pensel strøg.

Se produktet her:
http://maleronline.dk/product/sigma-amarol-triol/

Det skal være let at gøre det selv - køb billig maling
3.5 år gammel tråd...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også