Epoxyskum eller hvad?

Makkeren og jeg er i færd med at ombygge en fritfaldsredningsbåd til "lystfartøj". Min skibsingeniørven, og den lokale rigger, er enige om, at den kan komme til at sejle som en motorsejler, så den får monteret en 11 meter lang Seldén rullemast og en Harken furler.

Båden er temmelig tung (ca. 9 ton.) og har meget vægt placeret lavt, men vi har regnet os frem til, at den skal have en lang køl på godt et ton.

Kølen, som nu er færdig, er en 6,5 meter lang stålprofil, som har fået isvejst en stålkerne, hvilket bringer vægten op på 1.050 kilo. Hele herligheden er sandblæst og galvaniseret. Den skal monteres på bådens eksisterende kølprofil med tværgående rustfri ståbolte.

I bådens eksisterende kølprofil er der et hulrum (sump), som boltene vil gå igennem. Vi er ikke interessede i, at der trænger søvand ind i dette hulrum, og har overvejet at hælde et flydende, hærdende fyldstof ind gennem hullerne i takt med at vi stikker boltene igennem.

Spørgmålet er nu, hvilket fyldstof vi med fordel kan anvende? PU skum fra Biltema kan vi godt glemme alt om, siger sagkundskaben og indjicering af Hempel Expoxy Filler i fortyndet form skulle heller ikke været egnet (hvorfor mon ikke?). Vi er i stedet blevet anbefalet at anvende langsomt hærdende og svagt ekspaderende Epoxy skum, men hvor skaffer man det? Jeg har søgt på nettet og kun fundet dette materiale i udlandet.

Er der nogen, der kan bidrage?

Vedhæftede billede skulle gerne forklare, hvad det er, vi har gang i.

Meget kan svejses med pind!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville under ingen omstændigheder anvende den metode til fastgørelse af kølen. Bolte op gennem kølen og kraftige bundstokke ved hver bolt, glasset godt fast i skroget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg er enig i, at den ideelle måde at montere en køl på er den, du beskriver.

Vi har imidlertid den udfordring, at hele skroget under vandlinjen er fyldt op med skum, hvilket gør adgangen til kølsvinet ekstremt besværlig. Vi har derfor valgt en alternativ metode.

Den eksisterende glasfiberkølprofil er meget robust, og kølens vægt vil blive fordelt på 13 stk. gennemgående bolte i en længde på 6,5 meter. Bådens dybdegang vil blive forøget med ca. 20 centimeter. Såvel for- som bagkant af kølen er affaset, således at overgangen til skrog er glidende.

Folk vi har talt med (som formodes at have forstand på bådkonstruktion) mener, at metoden, omend ikke ideel, så er solid nok.

Vi har endnu ikke monteret kølen, så hvis du har nogle tungtvejende argumenter mod den valgte fremgangsmåde, må du meget gerne sige til :-)

Meget kan svejses med pind!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville være bekymret over om sejlads i sø, vil få skroget skroget til at gi sig lidt, og langsomt få de gennemgående bolte til at gnave i hullerne, og uden at kølen i fastgørelsesområdet er fyldt op med en stærk filler kan boltene ikke spændes til og holdes tætte. Men prøv at overveje den kraftige vægstang, som bliver fra den ene ende af boltene til den anden, når kølen får vægten på den ene side, og det kan skifte utællelige gange på en enkelt tur. Det bliver selvf. værre på den gammeldags måde, men der skal bruges tykkere bolte og kraftige bundstokke og selve bunden af kølen skal forstærkes indefra. En båd udsættes for enorme belastninger, feks. regner man med at en normal mast , når båden banker i hård sø, vil trykke med op til 16 gange bådens vægt,
så det man hænger på, skal være ordentlig fastgjort.

En anden måde ville ha været at lave kølen af træ, og så placere ballasten inde i båden.  ( som i min egen ), med meget mindre belastning af det hele og en fin grundstødningbeskyttelse

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Når den nye køl er bolte på som du beskriver ville jeg inddække det hele i glasfiber.

Så får du dels forstærket den nye køl samtidig med du vil få en helhed og kan udforme kølen så vandmodstanden bliver mindre.

Jeg tror nu ellers godt at kølen bliver hængende under krængning, men ved en evt. grundstødning hvor du rammer direkte foran på kølen, vil hullerne i h-profilet virke som en saks. Rustfri materiale er meget svag overfor en sådan påvirkning, så du kan risikere store skader på båden.

Rigtig mange både har jernkølen monteret som Lynæs skriver, men er efterfølgende indkabslet i glasfiber for dels at beskytte jernet mod tæring og dels at gøre kølen stærkere.

Glasfiberarbejdet er noget I selv kan gøre og det efterfølgende slibearbejde er en fin lille vinteropgave.
Leth jeg tror også kølen hænger fast under krængning, det er det evige skiften vægt fra side til side, jeg ville være nervøs for.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Generelt set skal man altid have et afstandsrør, inden i en hul profil, hvis der skal boltes noget på, som skal kunne holde til noget, ellers kan det ikke spændes ortenligt fast.

Det ved jeg ikke om du har mulighed for?

Måske kunne du fylde profilen op med polyester, opblandet med et fyldstof.

Nogle bruger sandblæsesand som fyldstof, så bliver det lidt beton agtig, hvor velegnet det vil være, ved jeg ikke.

mvh jens
Hej Lynæs, Leth og Jens

Vi er i mellemtiden faldet over dette produkt, som umiddelbart ser ud til at være egnet som fyldstof http://www.mcmc-uk.com/products-epoxy-foams.html.

Lynæs: Jeg har noteret din bekymring for, at kølen vil kunne give sig i forhold til skroget, når båden arbejder i søen under sejl samt dit forslag om at anbringe ballasten indenbords. Problemet med indenbords ballast er igen den store mængde skum, båden indeholder. Vi taler om en synkefri redningsbåd designet til at blive kylet i vandet fra 10 meters højde med 40 mand ombord. For ikke at miste for meget stuveplads, vil vi gerne bevare de eksisterende lastrum.

Leth: Det lyder som en god idé, at pakke kølen ind. Vi har planlagte at anvende rigeligt med epoxy filler, når vi sænker båden ned i kølens øverste U-formede åbning. Vi håber på denne måde at kunne udfylde samtlige sprækker mellem skrog og køl, således at kølen "bliver et" med båden. Det vil især give god mening at sikre, at for- og bagkant af kølen går ud i et med skroget, og en komplet indpakning giver også god mening. En grundstødning kan blive en realitet, så det skal konstruktionen sevfølgeig kunne holde til.

Er der i øvrigt ikke noget om, at expoxy godt kan hæfte på polyester, men ikke omvendt?

Jens: Det lyder som en god idé, at sætte nogle rustfri stålrør tværs igennem bådens nuværende kølprofil, som kølboltene så kan føres igennem (et skarpt gevind mod rå glasfiber lyder heller ikke som nogen god kombination). Med hensyn til fyldstoffet, så er den største udfordring den beskedne plads. Fyldstoffet skal ideelt kunne hældes ind gennem en tyk slange, så vi vil forske lidt mere i epoxyskum. Alternativt kan vi hælde epoxy filler fortyndet 5% ind i flere omgange. Det er bare noget mere bøvlet.

Mvh
Flemming

Meget kan svejses med pind!
Stålprofil + rustfrie stålbolte: Hvad med galvanisk tæring??
Kølen er dyppet to gange i forbindelse med galvaniseringen, og vi monterer tillige nogle zinkanoder, som så kan få lov til at blive spist.

Meget kan svejses med pind!
Hvordan apterer i den indvendigt?
Og hvad med cockpit, er det "sparret" væk.. det er jo normalt ikke udendørs område redningsfartøjer er mest kendte for at rumme.....
Hvad er det i planlægger af togter med den... Det er jo ikke noget helt almindeligt lystbådsprojekt....

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også