Makkeren og jeg er i færd med at ombygge en fritfaldsredningsbåd til "lystfartøj". Min skibsingeniørven, og den lokale rigger, er enige om, at den kan komme til at sejle som en motorsejler, så den får monteret en 11 meter lang Seldén rullemast og en Harken furler.
Båden er temmelig tung (ca. 9 ton.) og har meget vægt placeret lavt, men vi har regnet os frem til, at den skal have en lang køl på godt et ton.
Kølen, som nu er færdig, er en 6,5 meter lang stålprofil, som har fået isvejst en stålkerne, hvilket bringer vægten op på 1.050 kilo. Hele herligheden er sandblæst og galvaniseret. Den skal monteres på bådens eksisterende kølprofil med tværgående rustfri ståbolte.
I bådens eksisterende kølprofil er der et hulrum (sump), som boltene vil gå igennem. Vi er ikke interessede i, at der trænger søvand ind i dette hulrum, og har overvejet at hælde et flydende, hærdende fyldstof ind gennem hullerne i takt med at vi stikker boltene igennem.
Spørgmålet er nu, hvilket fyldstof vi med fordel kan anvende? PU skum fra Biltema kan vi godt glemme alt om, siger sagkundskaben og indjicering af Hempel Expoxy Filler i fortyndet form skulle heller ikke været egnet (hvorfor mon ikke?). Vi er i stedet blevet anbefalet at anvende langsomt hærdende og svagt ekspaderende Epoxy skum, men hvor skaffer man det? Jeg har søgt på nettet og kun fundet dette materiale i udlandet.
Er der nogen, der kan bidrage?
Vedhæftede billede skulle gerne forklare, hvad det er, vi har gang i.
Meget kan svejses med pind!