spartel til gipsplader

hej.

skal have sat konen igang med at spartle vores nye første sal
så hvad for nået spartel vil i anbefale til at spartle gips plader med?

er det billige fra hjem og fix godt nok?


 Vestfyns betonboring

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du skal lade hende bruge en spartelmasse der opfylder kravene til "knæktesten" som du læser om i "bibelen" for gipsplader (Hvor går Grænsen).

http://www.skanderborgmalerfirma.dk/gipspjecever3.pdf

Uden at kende ret meget til det, tror jeg at chancen for at finde det rigtige produkt, er mindst hos Jem & Fix og lignende lavprissteder.

Forøvrigt er det en pjece som bør læses med stor omhu, af alle der skal i gang med gipsarbejder.
Udover dette skal i også vælge en spartel der er værd at arbejde med, hvilket ikke er tilfældet af det spartel undertegnet har prøvet fra jem og fix, den var alt for flydende, go ikke til at slibe i efterfølgende, skal det bare være billigt så kan den fra DANA hos bla. XL byg anbefales, men jeg ville helt klart hellere benytte en ordentligt sandspartel fra PP mestermaling, Beckers, Flugger osv..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Beckers laver klart den bedste spartelmasse, til fornuftige priser!!

Orange spand til isættelse af strimler

Rød spand til 2gangs spartling
Skrevet af gandalf på 30 jan 2011 10:29

Rød spand til 2gangs spartling

Er det virkelig muligt at nøjes med 2 x spartling i fugerne?

Jeg har eksperimenteret med forskellige sparteltyper, både dyr og en lidt billigere, men er aldrig kommet under 3 x spartling hvis det skal være 100% glat.

Jeg klagede min nød til en faglært maler, da jeg synes der gik meget tid med al det spartling og om jeg gjorde noget forkert? men han oplyste at han også/som regel spartlede 3 gange.
Det skal så lige siges at jeg ikke brugte strimler da fugerne i alle tilfælde efterfølgende blev dækket af filt eller glasvæv.
Men måske det KAN gøres med 2 gange, hvis første lag virkelig får tid til at gennemhærde.


"Lad falde hvad ikke kan stå"

Der skal virkelig en trænet hånd til at spartle samlinger af 2 gang, der skal nemlig lægges meget på.

Det ville have været en fordel at du have brugt papirstrimmel da denne faktisk også fylder lidt ud.

Jeg vil mene at så godt som alle malere spartler samlinger af min. 3 gange.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg er ked af at sige det Klamph, men papir strimlen er yderst vigtig, ligegyldig hvad der efterfølgende skal på gipsen!! Strimlen er jo netop for at "samle" pladerne, og ikke noget filt eller glasvæv kan holde til.. hvis dine plader arbejder bare en lille smule vil samlingerne revne ://

Jeg er faglært maler, og vi spartler altid gips samlinger af 2 gange..

ca 30cm bredde ved de sænkede kanter

ca 60cm bredde ved tværgående samlinger

Massere spartel i samlingen, i læg papirstrimmel, træk den ned i spartlen og overskydene spartel af, spartle engang henover igen helt tæt til pladen.

Lad det sidde 1 døgns tid ved alm stue temp

Spartle 2 gang, hvor du ligger et godt jævnt lag langs samlingen, og trækker rent, med skiftevis at ligge trykket på spartlens hjørner, så er det super hurtigt at løbe over med girafsliberen

men det kræver øvelse!!
Den bedste at arbejde med er nok Rotband fra Knauf som kan købes i Bauhaus og silvan, den tørrer hurtigt så man kan komme videre med at pudse.
Arnerings strimlerne bør man bruge selv om det er gør det selv for at undgå små revner i overfladen igen.


Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også