Havehæving

Hejsa herinde

Jeg har et problem med vand i haven i øjeblikket. Det kommer hovedsalig fra naboens mark, hvor vandstanden i øjeblikket er ret høj.
Der er ikke så meget at gøre ved det lige nu, men kunne godt tænke mig at forebygge fremover.

Forestiller mig at jeg vil hæve kanten på den del af min have, som vænner imod marken, omkring 30-40 cm. Det burde tage det værste.

Jeg forestiller mig at jeg er nødt til at bygge en form for dige, så den jord jeg smider på ikke bare skyller ud på den lavere liggende mark.

Hvis jeg ikke vil skulle bygge et nyt dige op hver andet år, hvordan skal jeg så gribe det an?

Er der i øvrigt nogle der ved hvor man får en hel del jord i det østjyske?

Mvh

Kasper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har samme problem !!
sidste weekend væltede det ned af markerne med vand som løb lige ned i vores hus ....... følgeskade: blankt vand i stue, køkken, badeværelse og værelse :-(

jeg vil dog gribe sagen lidt anderledes an (til sommer) !
Vi har tænkt os at grave en 1m bred og dyb rende (ca 10m lang), lægge dræn nederst og så fylde hullet op med ral.
tanken var så at når vandet vælter ned af marken falder det ned i graven. og på det ydere ligner det en grus-sti på tværs af haven.

PS: det kan være du skal have det jord jeg graver op til at lave din vold

Seti

**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

BT hvis du sætter en annonce i den lokale ugeavis el. lign. så skulle det være mærkeligt, om ikke der var nogen der havde behov for at komme af med jord, der henvender sig.

Hvis du laver volden af god lerholdig jord og sår græs på den (evt. met en netforstærkning på ydersiden, så holder det nok.

Seti, jeg er ikke helt med på behovet for en 1x1 m kasse til at lede vandet væk, hvis der er dræn i bunden. Hvis det alene var en faskine, så er dimensionerne nok rigtige, men med dræn i bunden virker det lidt overdimensioneret. 

Det vil formodentlig være svært at komprimere faskinen, så den bliver god at gå på, hvis du alene anvender ral.

Husk i øvrigt geotex, så faskinen ikke sander til. 
Da jeg i sommers skulle have 'plantet' et tørrestativ, gravede jeg ca 40 cm ned inden der stod vand.

Når grundvandet står så højt, er der vel ikke rigtig nogle steder for vandet at løbe hen, heller ikke selvom jeg laver dræn.
Det er ikke som sådan meningen at lave en vold, nærmere at hæve den del at haven, der ligger under vand nu, men det kræver jo en afgrænsning af en art.
Men hvis det kan klares med en gang græs er det helt perfekt.

Forestiller mig lidt at jeg skal have et vognlæs jord og ikke pendle frem og tilbage med en trailer. Der skal alligevel en hel del ture til før det rigtig batter noget

Mvh

Kasper
Skrevet af Seti på 30 jan 2011 15:51
Jeg har samme problem !!
sidste weekend væltede det ned af markerne med vand som løb lige ned i vores hus ....... følgeskade: blankt vand i stue, køkken, badeværelse og værelse :-(

jeg vil dog gribe sagen lidt anderledes an (til sommer) !
Vi har tænkt os at grave en 1m bred og dyb rende (ca 10m lang), lægge dræn nederst og så fylde hullet op med ral.
tanken var så at når vandet vælter ned af marken falder det ned i graven. og på det ydere ligner det en grus-sti på tværs af haven.

PS: det kan være du skal have det jord jeg graver op til at lave din vold

Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog på dræn - men eftersom at sne og is (som regel) smelter oppefra og løber hen ad jorden fordi den er frosset (som for exempel indefra naboens mark) - hvordan hjælper et dræn nede i en meters dybde så på det problem?

Hvis det er smelte vand som er problemet man vil gardere imod tror jeg mere jeg ville satse på dige-løsningen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis