Opsigelse af Lejer

Hejsa jeg står i den situation at jeg har arvet et hus som jeg agter at sætte i stand og flytte ind i.
Med til huset er en 40 km2 garage som på nuværende tidspunkt er lejet ud.
Lejeren har lejet denne garage i en årrække som værksted.
Da jeg nu selv vil flytte ind i huset vil jeg jo meget gerne opsige ham, men kan dog ikke helt finde ud af reglerne om dette.
Lejer mener selv at han har 1 års opsigelse men kan det virkelig være rigtigt når jeg selv skal bo i selve stuehuset og når han ikke bor der..
Jeg selv mener at have set et sted at når situationen er som den er, har han kun krav på 1 måned.
Jeg vil med glæde give manden 3 måneder hvis det er det der skal til, men syntes nu 1 år er rimelig lange udsigter.
Please hjælp vil gerne have en ordentlig afslutning på dette.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke reglerne, men jeg tvivler på at du kan komme under et år.

1 måneds frist er på ingen måde rimeligt for en lejer at skulle fraflytte et lejemål. Det er 3 måneder heller ikke.

 

 

 

Det er et voldsomt kompliceret område på rigtig mange måder.
Jeg ville i dit sted alliere mig med sagkyndig bistand, jo før jo bedre.
Der er mange regler, der skal være overholdt, for ikke at geråde ud i store kvaler.

Med venlig hilsen
ktm

 

Generelt er det meget vanskelligt at slippe af med lejere, der ikke er indforståede med at flytte.
En lejer der har overholdt alle forpligtelser, betalt til tiden m.v. kan næsten ikke siges op. Med mindre man netop selv skal bruge lejemålet, som det jo er tilfællet her. Og der gælder så en opsigelsperiode på 12 mdr. Så din lejer har ret.
Hvis jeg var dig ville jeg skynde mig at få lavet en aftale med din lejer.
Hvis en lejer ikke betaler husleje og man skal have fogeden til at smide vedkommende ud, gå der minimum 6 mdr og koster minimum 6.000,-

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det med de 12 måneder er korrekt og det er kun fordi du selv skal bruge den.

Tja den danske lejelov er fra lige efter krigen. Min svigerinde var engang til møde med Bent Bentsen hvor en update af lejeloven blev efterspurgt. Men som BB sagde "Der er mange måder at gøre politisk selvmord på".

Sig lejeren op og håb på han ikke går til LLO de vil sikkert fastsætte den markedsbestemte husleje til et latterligt lavt beløb. Alle ved da at udlejere er nogle pengegriske uærlige fyføj mennesker.

VH

JMD
Det med de 12 måneder er korrekt og det er kun fordi du selv skal bruge den.

Tja den danske lejelov er fra lige efter krigen. Min svigerinde var engang til møde med Bent Bentsen hvor en update af lejeloven blev efterspurgt. Men som BB sagde "Der er mange måder at gøre politisk selvmord på".

Sig lejeren op og håb på han ikke går til LLO de vil sikkert fastsætte den markedsbestemte husleje til et latterligt lavt beløb. Alle ved da at udlejere er nogle pengegriske uærlige fyføj mennesker.

VH

JMD
Annonce
Okey mange tak for svar.. altså humlen i det er jo at det var en mundtlig aftale mellem ham og tidligere ejer. dvs der er ingen kontrakt og pengene er bare blevet givet tit med forsinkelse.
Som jeg læser loven har han faktisk kun krav på en måned hvis han lejer et lokale og jeg selv bor i huset se eventuelt link
http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=15

---Lejere, der bor til leje i et værelse, der er en del af udlejerens egen bolig (f.eks. parcelhus eller ejerlejlighed) kan opsiges med en måneds varsel.--
Jeg kan udemærket forstå at han skal have 1 år hvis det var hans hjem vi snakkede om.
Men nu snakker vi altså om en garage der ligger på min Nyerhvervede grund. Tidligere ejer r jo død og når aftalen kun var mundtlig er det så stadig et helt år.. Om ikke andet ligger huslejen kun på 400 kr om måneden , er det da muligt at hæve den så man i det mindste bare får lidt ud af det.
Uden at skulle snakke moral og rimelighed. MEN hvis ikke der forligger noget papir på "lejemålet" så kan han altså smides ud med det samme skulle jeg mene, jeg går så ud fra at de 400kr ikke bliver opgivet nogen steder så det vil sige at du i principet begår noget ulovligt og vil du ikke være med til det er det altså bare ud med ham, vil faktisk tro at du med loven i hånden kan få ham ud i morgen hvis det skulle være. Han kan ikke i hans vildste fantasi mene at ved en mundtlig aftale er der 1 års opsigelse, især ikke til den pris.
Jeg ved ikke om leje af garage kan sidestilles med leje af lejlighed. Men var det en lejlighed gælder reglen om minimum 12 måneders opsigelse. Fraværet af en lejekontrakt betyder at lejemålet følger bestemmelserne i lejeloven - som ikke umiddelbart er til fordel for udlejeren. Men det faktum at der ikke er en lejekontrakt og at lejen betales kontant(og sikkert uden kvitteringer) betyder at det kan blive svært at bevise at der rent faktisk er et lejemål, så der er måske en kattelem der. En anden kattelem kan være at hvis du kan dokumentere at lejemålet skal ombygges væsentligt eller nedrives, så er der kun 3 måneders opsigelse.
Jeg er ikke sikker på, at disse muligheder er anbefalelsesværdige. Hvis din lejer er indstillet på at tage kampen op og kontakter lejernes LO, kan de gøre det surt for dig.

Lejernes beskyttede status er grunden til at det er noget nært umuligt at sælge udlejede lejligheder, med mindre kontrakterne er tidsbegrænsede.

Det drejer sig kun om 12 mdr. Spar dig selv en masse besvær og lev med lejeren i den tid. Måske er han endda villig til at flytte før tid hvis han finder et andet lejemål inden de 12 mdr.
Jeg ved ikke hvad reglerne er, ej helle rhvilke regler der reelt er tale om... Bolig er det jo ikke, men om det så kan kaldes et erhvervslejemål ved jeg ikke, ej heller hvad reglerne i så fald skal betyde.

Men hvad med at lave en rimelig ordning med lejeren.... fx 6 måneder...

Og med en leje på 400,- / måned for 40 kvadrat kilometer..... Så tror jeg ikke LLO kan få nedsat huslejen.. jeg vil kalde den ekstrem bilig... Og mon ikke også din lejer vil kunne nøjes med et hjørne.....

At du gerne vil af med lejeren kan jeg ikke fortænke dig i... ej heller at lejeren gerne vil fortsætte lejemålet. Han er jo lige så uvidende om at der skulle ske et dødsfald....

Da der er en del usikkerhed så må du jo nok hellere tage fat i en bolig advokat og høre hvad han siger.... Det burde ikke koste alverden med lidt rådgivning! Problemet kan være at hvis du angriber sagen forkert, at den så underkendes obg en evt ny opsigelses periode skal begynde.... Med andre ord kan sagen trække langt langt ud!

PS. sæt lige nogle billeder af den 40 Kvadrat kilometer store garage ind her på siden....

MVH Njord :-)

MVH Njord
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis