To brændeovne til samme skorsten?

Hej

Jeg har en stue med en brændeovn i hjørnet.

I en anden stue, med væg op til førstnævnte, vil jeg gerne placere en ny brændeovn.

Er der noget i vejen for at benytte samme skorsten, da de to kommer til at stå ret tæt på hinanden, i hvert sit rum?

Er der noget reglement eller brandteknisk jeg bør være obs på i den sammenhæng?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg hellere din skorsten fejer inden du laver noget, de kan være ret krakilske med hensyn til to ovne på samme skorsten. Egentlig noget pjat for tidligere havde man da både to og tre ovne i samme skorsten i en etage ejendom.
Så vidt jeg ved er det ikke i samme "rør" man førte alle røggasser op igennem.
Ved gamle bygninger og huse havde man da flere rør inde i selve skorstenen. Ellers ville man vel få røgudvikling ud fra en slukket ovn ? Så tætte var spjæld vel heller ikke ?

Jeg ved at i den ejendom jeg lige har købt er der lavet 3 separate inddelinger af skorsten.
1 til indvendig ildsted, 1 til udvendig og 1 til olie fyret. og med det fusk der ellers er lavet i ejendommen.
Så tror jeg det har været et krav...
http://www.exhausto-cdt.dk/Flere-ildsteder-tilsluttet-samme-skorsten.aspx?ID=41

http://lmgtfy.com/?q=skorsten+flere+ildsteder står en del hvis man googler lidt
Jeg fik i sin tid at vide, at røgrørene måtte ikke ramme ind i skorstenen i samme højde. Var de forskudt, var der intet problem.
Jeg har 3 brændeovne på samme skorsten i et og samme rør, alt sammen godkendt.
Den anden skorsten har jeg et pillefyr, et oliefyr og en brændeovn, også godkendt.
Det må blot ikke være et åbent ildsted, som f.eks. en åben pejs.

Med venlig hilsen
ktm

I den ejendom jeg boede i var der kun et rør, og der var aldrig problemer med at jeg kunne lugte underboens pottefyr, jeg fyrede selv med Kul da det var langt billigere dengang.
Jeg fik godkendt vores skorsten for nogle år tilbage med 2 brændeovne ! (på hver sin etage)
ingen problemer eller kommentarer overhovedet !

Seti

**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis