Strøm / Relæ/lave sin egen startspærre

Hey

Jeg skal lave en fix lile "startspærre" på dytten.

Den har en benzinpumpe og den vil jeg afbryde med en lille knap... altså + ledningen til benzinpumpen.

Jeg placere den lille On/Off knap et sted i kabinen...men hvordan gør jeg dette bedst muligt ?

Jeg har en 12V / 30A ON/ OFF trykknap men mit første bud var bare at klippe (+) ledningen over til pumpen og smække kontakten imellem.

Men hva ville være det bedste at gøre ?
Skal jeg smide et relæ ind i det ?
Da jeg ikke helt er klar over om hvor meget Amp. pumpen trækker osv. osv.

Deg har vist nogle gode 4 polet relæer jeg kunne bruge hvis det ver ??

Nogen der kan hjælpe ???

Jeg takker på forhånd =)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I sin tid da min dengang elskede fiat 127 blev stjålet (og fundet igen), lavede jeg et lille kredsløb der afbrød for tændspolens + forsyning, dette indtil man lige havde "kippet" med det lange lys, så låste 2 af disse almindelige auto ræleer hinanden indtil strømmen blev taget igen fra bilen.
Altså ingen gemte kontakter, og tyven finder det aldrig. Du kan bruge samme metode til din pumpe.
Det kostede 28 kr. dengang og et par kabelsko. Alle biler har vist samme anordning at hvis du trækker tilbage i op / ned blændings stangen så lyser det lange lys, også selvom der ikke er lys på. For at få tyven til at tage nabobilen satte jeg en trækudstang i rattet, dem gider de heller ikke. Det handler om at få fjolset videre til naboens bil.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Og så alligevel en lille børnetegning. De 12 volt er ikke konstant 12 volt, de kommer fra tændingslåsen når nøglen er drejet, som ved strøm til eks. radioen. Så når tændingen afbrydes slår ræle 2 fra igen, som ellers holdes konstant efter det et aktiveret kortvarigt ved ræle 1.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis