håndbremse - bremse mere i den ene side end i den anden

Efter at have skiftet håndbremsekabel for et halvt års tid siden virker det som om højre bremse aktiveres før den venstre, når jeg trækker håndbremsen.

Hvordan kan dette udbedres og kan man forestille sig et problem ved syn?

VH
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel ikke en bil du selv har bygget så måske den har et navn.
Til syn må den gerne være skæv,men hvis du med en lille operation kunne løse problemet,kunne alle jo blive glade.
René
ork jo - jeg har lavet den selv en del gange ;-)

Men der er nu tale om en Peugeot 405 med tromlebremser bag.

Som parkeringsbremse ser jeg ikke det store problem, men snarere hvis håndbremsen bruges som nødbremse. Wiren til bremsebakkerne påvirker vel disse uafhængigt af bilens almindelige bremsesystem (det virkede i hvert fald upåklageligt selv da håndbremsekablet sprang) og ved seneste syn var der ikke problemer med forskellig bremsepåvirkning (i hvert fald ikke i anden omgang hvor jeg havde udskiftet et defekt hjulcylinder!)

I forb med udskiftning af håndbremsekabel har jeg ikke ændret ved bremsebakkernes indstilling.

VH

Nu aner jeg ikke hvordan den ser ud inden i sådan en 405, men en rensning og smørring af det selvjusternde system er altid godt en gang imellem, specielt med alt det salt vi har fået. Jeg taler kun udfra erfaring med VAG +10 år biler med tromlebremser. Der er det en fjederpåvirket stang der langsomt trækkes ned som autojustering, og en arm til bremsekablet der kan gro noget sammen så det bliver uens.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Peugeot 405's håndbremsekabler gror fast, skift dem først som sidst. Da jeg havde en 405'er (godt nok en 1.9 GTX med skiver bag) lavede jeg ikke selv service, og et fast punkt på regningen var nye håndbremsekabler, og det var altså nødvendigt.
Jeg vil gætte på, at du kan strække levetiden på nye ved at smøre dem godt og så ellers huske at bruge håndbremsen hver eneste gang du parkerer frem for at sætte den i gear.

MVH Leo

MVH Leo

ALB69.

håndbremse kan bruges som nødbremse som siste udvej.
hvis hydravliske system står af på en meget uheldige måde
på to kreds system.!!!
Det kan en faldskærm eller et anker også,men det ændrer ikke ved at håndbremsen på en 405 ikke er nogen nødpremse men en standdbremse og derfor gerne må være skæv.
René
En Peugeot 405 bremser da lige med håndbremsen, hvis den er i orden.
Har du skiftet begge kabler der går til hjulene? (2 stk koster ikke mere end 200.-)
Kablerne spændes sådan at du får et lige træk i begge kabler, fra kablet der kommer fra kabinen
Det kan da også være belægningen, som ikke er helt tør efter den defekte hjulcylinder, du har skiftet

ang. lovkravet til håndbremsen: Den er mekanisk og skal virke på et hjul par, enten for eller bag.
Den skal kunne blive stående tilspændt og kunne holde bilen på en 18% hældning.

Nødbremsen er en del af 2-kreds bremsesystemet,som på en Peugeot 405 og mange andre biler med 2-kreds bremser
Hjulcylinderet blev udskiftet for snart to år siden og bilen blev efterfølgende synet.
Hånbremsekablet sprang i sommer og jeg skiftede hele molevitten.
Vi har en indkørsel med god hældning og der er ingen problemer med at holde bilen her, men når jeg bakker ned og kun bruger håndbremsen, løfter højre bagende sig lidt før venstre.

Håndbremsekablet er opbygget så den ene wire (mener det er på højre hjul) er gennemgående fra håndtaget i kabinen til højre baghjul, mens den venstre wire er koblet på den lange wire midt mellem de to baghjul. Den eneste udligning der er mellem de to wirer er vel den fjederpåvirkning, som er på bremsebakkerne?

Der er absolut ingen problemer med bilens bremser ellers, men jeg laver eftersyn på bremserne snart, da bilen skal synes marts.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis