Luftværktøj

Nu har jeg jo købt mig en kompressor. Den er rar at have.

Til en start slipper jeg for at slæbe det halve værkstedsstøv med ind i huset.

Det var også en billig ikke hånddreven fugepistol.

Men jeg spekulerer på hvad for noget værktøj dur. Til sommer skal jeg bruge en sømpistol.
Duer de billige fra Harrald nyborg eller er det bedre at finde noget på dba.

Det samme med en slagnøgle for når jeg nu har en kompressor så glemmer jeg lige krysnøglen.

Jeg skal også male nogle døre og en garageport. Jeg læser at HN sprøjtepistol er ok. Andre siger det skal være en HVLP devilbiss eller SATA. Hvad er forskellen.

JonDop
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen tillykke med kompressoren
Men hvor stor er den, hvis du eks. skal bruge en slagnøgle seriøst skal kompressoren levere mindst 400 liter efektiv luft i minuttet. Det er ingen at de små kompessorer til 220 v. der kan klare dette.
Med hensyn til hvad Onkel Haralds værktøj er værd, meget af det er til Hobbyfolket, men mange tror fejlagtigt at det skal kunne klare det samme som proff. værktøj.
Behandler du hans værktøj efter dets formåen kan det holde i mange år, knokler du det holder det måske et par timer.

V.h.  Håndværkeren
Det er HN som leverer 280 l/min op til 10 bar.

Slaghammer det er til sommervinterdæk

Pistolen det er til nye gavle på huset og hvad der måtte komme.

Igen malerpistol det er til de projekter jeg nævner. og tja jeg er jo ung endnu kun i 40'erne så mon ikke livet bringer lidt flere projekter.

VH
Jondop
de fleste værktøjer fra HN er gode nok til dit behov , lige bortset fra slagnøglen
for det første er kompresseren alt for lille , du kan skrue boltene i , men ikke løsne dem , og får du en større kompresser eller sætter 2 sammen så der er luft nok skal du stadig have fat i en bedre slagnøgle , de billige kan kun klare det hvis boltene ikke er strammet ret meget til
Glem den slagnøgle på luft, køb hellere en med ledning, selv har jeg forlængst opgivet det med luft. Første skal du have en kæmpe kompressor, den skal nok op i nærheden af 3-5 hk, så den bruger måske 2-4 kw i timen. En slagnøgle til stikkontakten bruger måske 800watt ? Den skal ikke først larme et par min for at fylde tanken.

Tja, alt i alt kan det vidst ikke gå an med dem på luft.

Mvh Thomas Hansen

hansen>> har du prøvet dem til strøm
medmindre du køber en til flere tusinde kr , så glem det , de er intet værd , kan godt være de kan skrue en bolt i , men den vil for det meste opgive når den skal løsne bolte der har sedet i i en periode
Annonce
Jo vist har jeg det, jeg har selv en makita. Enten løsner den tingene, eller brækker den bolten. Det kan man ikke sige om den på luft.

Jovist er de gode en smule dyre, men det er en til luft også.

Mvh Thomas Hansen

Jeg har en ½" luftslagnøgle, fra Atlas copco, den tager nu uamindelig godt fat, jeg har da præsteret at knække en 12 mm 10.9 bolt.
Dog kræver den en hel del luft, for at præstere.
Min 5.5 hk Stenhøj kompressor kan sagtens levere.
Men med 7 meter slange med 6 mm hul, yder ikke særlig godt.
Med en 7 meter slange med 10 mm hul, så sker der ting og sager-

Bruger man almindelige toppe, fra topnøglesættet på en fastsidende bolt, sprænger den toppen,
har ødelagt et par 19 mm toppe, hvor der ikke var plads til krafttoppe.

mvh jens

Der er jo også en anden fordel ved luftslagnøglen, som den elektriske ikke holder til ret længe. Luft nøglen kan stå med tryk på i evig tid, hvor den elektriske brænder ankeret af.
Nu er der så også efterhånden nogen ret gode alternativer på Batteri, har selv en ½" slagnøgle på batteri, den er fuldt ligeså god som en luftnøgle, og har indtilvidere ikke oplevet at jeg kan brænde den af. Og til alm brug hjemme i garagen er en batteridreven at fortrække, det andet kræver en stor kompressor.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også