Luftværktøj

Nu har jeg jo købt mig en kompressor. Den er rar at have.

Til en start slipper jeg for at slæbe det halve værkstedsstøv med ind i huset.

Det var også en billig ikke hånddreven fugepistol.

Men jeg spekulerer på hvad for noget værktøj dur. Til sommer skal jeg bruge en sømpistol.
Duer de billige fra Harrald nyborg eller er det bedre at finde noget på dba.

Det samme med en slagnøgle for når jeg nu har en kompressor så glemmer jeg lige krysnøglen.

Jeg skal også male nogle døre og en garageport. Jeg læser at HN sprøjtepistol er ok. Andre siger det skal være en HVLP devilbiss eller SATA. Hvad er forskellen.

JonDop
Nu har jeg jo købt mig en kompressor. Den er rar... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
den fra HN yder 310 nm ( lige så meget som de fleste på strøm ) det er slet ikke nok til mere end en cykel
har selv to af dem , samt en scorpio der yder 1450 nm , den klare næsten alt , men koster så også det samme som 3 stk fra HN
Nu har i jo så rigelig overbevit mig om at de billige slagnøgler fra HN ikke dur. Og når man ved hvad man ska kigge efter så siger spec mellem de rigtige og de billige jo alt (læs drejningsmoment)

En ting undrer mig dog Hjulene på en bil skal spændes med 100-150nM hvad bruger man et 10x sø højt drejningsmoment til?
en ting er at spænde dem , det kan de fleste klare
men når du har kørt en vinter uden at have løsnet og smurt boltene en gang om måneden , vil du tit opleve at der skal 3-4 gange så meget til for at løsne dem , har tit oplevet med dem fra HN der er på 310 nm at blen skal sænkes igen og lige løsnes manuelt før den kan klare det
de fleste kunne nok klare sig med en på 5-600 nm , men da jeg bruger den til mange andre ting ogso valgte jeg at købe en på 1450 , den klare det meste
husk også at det e lige så vigtigt at slangen er stor nok mindst 3/8 , de tynde giver ikke luft nok
det er ikke trykket der er afgørende men luftmængden
jeg har prøvet med en skagnøgle men 1/2 tomme firekant.
med en meget lille compressor med 10 liter tank
med 8 bars tryk.(håndværker model)
med at løsne en hjulbolt på bilhjul efter tre slag fra slagværket i "dyret"
er den nærmest død efter aftrækkeren er "smækket" i bund.

men der skal en god kompressor med mindst 150 ltr. tank
og to cylinders "motor".! der kan "sparke" 300 til 400 ltr. luft fra sig.!
Hvis man bare skal løsne sine hjulbolte 2-3 gange om året hælder jeg altså også til den på 230v. Min T.Hansen model trækker 400Nm og sidder boltene fast, så "forløsner" man dem lige med et t-håndtag på sin top, og en forlængerstang. Sådan løsnede jeg hjulboltene på min traktor.
Nu har jeg så svejset en almindelig top på et 140 cm langt rør, og ja - det tager ca. 2 minutter længere at skifte hjul, end hvis jeg havde haft en 1500 Nm slagnøgle.

Jeg har sprøjtemalet meget med biltemas topkop "proffs" model sprøjte (min lokale bilmekaniker bruger også Biltema sprøjten), med fine resultater på en kompressor med samme specs som den der bliver beskrevet (2,5 hk, 280 l/min, 10 bar). Men ja - der er bedre og mere professionelle løsninger, hvis man vil betale hvad det koster, men mindre kan gøre det.

Har bygget et hus med Biltemas sømpistol (a la Haralds) med den billige kompressor, med fint resultat. Den har i hvert fald slået 6000 søm i nu.

Men én ting er skidt - den larmer af h til den lille kompressor, og starter tit, da tanken ikke er mere end 24 liter.

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
Annonce
Hmm jeg syntes det bedste råd her må være at købe en tjep sømpistol.. Jeg købte en oliefyldt kompressor (mindre larm), tjep dykkerpistol og 6000 dykkere for 2600.. det kan ikke svare sig at døje med de billige pistoler.
Ang. luftnøglen, så er de da meget rare til at løsne bolte med men som folk skriver, så skal de satme være kvali for at have magten. oså håber jeg ikke der er nogen af jer der spænder sommer alufælge med de nøgler, for så holder de sq ikke

Det korte af det lange, så syntes jeg at man når meget længere med at købe kvali om det er nøgler, slibere eller boremaskine på trykluft...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Ja jeg turde nu heller ikke det bilige så det blev en tjep dykkerpistol og Satajet2000 for ialt 1 KgKr på DBA.

Er den en der kan forslå en mejselhammer på trykluft jeg skal fjerne fliser i et ældre vaskerum
En luftdreven mejsel, bruger oseaner af luft.
Det var meget bedre men en 230 volt borhammer, så kan du jo også bore huller.

Selv sådan en lille fætter her, er faktisk rimelig effektiv, som mejselhammer.
mvh jens
Hmm Nu har jeg jo allerede en Hilti Pneumatisk Borhammer kan desværre ikke bruges som mejsel.
En God Bosch Boremaskine.
En Black&Decker skruemaskine (et eks. på man får hvad mad betaller for p.....)
Så endnu en boremaskine hmmmmm.

Så jeg tænke at en lufthammer kunne være god også er den jo dejlig lille at arbejde med forestiller jeg mig.
Det er jo ikke et betongulv der skal hakkes op.

Jeg har en af de billige fre Jem & Fix til 150,00 kr. da jeg købte den regede jeg med at bare den lige kunne holde en måneds tid ville jeg være glad. Nu har den holdt i tre år og er blevet budt arbejde som der egentlig skulle langt større maskier til, men den holder bare. Det var udelukkende fordi den havde pneumatisk slagværk jeg købte den, og det virker fortrinligt efter jeg gav den en god klat fedt i pumpehuset.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også