Ikea køkken sokkel - byg en selv eller fødder?

Vi skal snart til at montere nyt køkken i vores hus. På vores gamle bopæl monterede vi et Ikea køkken på deres plastic ben med tilhørende sokkel som man kunne klikke af og på, hvilket jeg egentlig meget godt kunne lide.

Men hvad er egentlig den bedste løsning? Er det og bygge en fast sokkel, som man dermed heller ikke kan komme til efter skabe er monteret? Jeg er klar over at det vel egentlig mest drejer sig om smag i denne sag, men måske har nogle lidt input alligevel.

Eneste ulempe vi havde i det "gamle" køkken var at gulvet her ikke var helt jævnt, hvilket betød at man kunne se nogle få mm mellemrum hist og her fra sokkel til gulv. Men i huset er det et helt nyt og 99,9% plant gulv, så jeg forventer ikke samme problematik vil opstå her.

/Jesp3r

Vi skal snart til at montere nyt køkken i vores... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg læst " forstryge , forstrøget " adskillige gange......

Hvad f....... betyder det ? tilpasse den til gulvet  - eller stryge den for ?

Husk at jeg længere oppe skrev at jeg fik pros. til at lave min sokkel

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak - det var også mit bedste gæt - men gæt var det.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

At forstryge betyder som du selv er inde på, at tilpasse et emne geometrisk til et andet.

Rent praktisk placeres sokklen i vater med underkanten placeret på det højeste punkt.
Dernæst fattes andenæbbet, tommestokken eller en klods på gulvet med en blyant over og klodsen trækkes langs gulvet i sokklens længde.
Bingo - og man har en nøjagtig aftegning af gulvets ujævnheder på soklen og der efterstår blot at save langs stregen og sokklen passer perfekt til gulvet.
Tømrere bruger det hele tiden på sokkler, bordplader, hylder, opretning af vægge og tagkonstruktioner mm.
Dermed kan de få selv det mest vindskæve gamle lort 100% i vinkel og vater - forskellen på en fagmand og en hobbyfusker.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Skrevet af KLAMPhugger på 28 jan 2011 15:16 

Dermed kan de få selv det mest vindskæve gamle lort 100% i vinkel og vater - forskellen på en fagmand og en hobbyfusker.

He he lige præcis.   Hobby fuskeren havde klodset soklen op i vatter og lagt en liste på foran så man ikke kan se opklodsningen...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Jeg kan altså på ingen måde se hvorfor det skulle være lettere at forstryge forkanten på soklen, først hvis du alligevel skal have ben fortil. Hvis du alligevel starter med at gøre det kan du jo ligeså godt lave fast sokkel. Det smarte ved at sætte en pind på væggen først er jo netop din frihed til at justere på forbenene, men den frihed mister du jo hvis frontsoklen allerede er forstrøget.
Det var ganske simpelt for at gøre det enkelt og rationelt.
Sokkelforkanten forstryges . Dernæst vatteres over til muren og lægten monteres.

Dernæst mærkes op på sokkelbagsiden hvor benene skal sidde og samtlige ben skrues ud så de har nøjagtig sokkelhøjden hvor de skal sidde.
Dernæst monteres benene på skabsundersiden, skabene fastgøres og sokkelforkanten klikkes på.
På med noget bordplade. Færdig - næste køkken.

Det smarte er at der ikke er noget med at ligge og justere, pille, skrue og vattere ud i timevis - det passer FØRSTE gang og man kan alligevel komme ind under skabene senere hen hvis man skulle have behov for det.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Det er helt klart en smags sag om man er til "fødder" eller "gammeldags sokkel", men som "gør det selv montør" er det en god ide at montere en liste på væggen man kan "hænge" bagsiden af skabet på hvis man vælger "fødderne", for så kan man nemmere efterjustere forbenene inden man skruer skabene sammen med hinanden.

Men ellers er det skam udmærket med et køkken fra Ikea.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis