Ikea køkken sokkel - byg en selv eller fødder?

Vi skal snart til at montere nyt køkken i vores hus. På vores gamle bopæl monterede vi et Ikea køkken på deres plastic ben med tilhørende sokkel som man kunne klikke af og på, hvilket jeg egentlig meget godt kunne lide.

Men hvad er egentlig den bedste løsning? Er det og bygge en fast sokkel, som man dermed heller ikke kan komme til efter skabe er monteret? Jeg er klar over at det vel egentlig mest drejer sig om smag i denne sag, men måske har nogle lidt input alligevel.

Eneste ulempe vi havde i det "gamle" køkken var at gulvet her ikke var helt jævnt, hvilket betød at man kunne se nogle få mm mellemrum hist og her fra sokkel til gulv. Men i huset er det et helt nyt og 99,9% plant gulv, så jeg forventer ikke samme problematik vil opstå her.

/Jesp3r

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Benyt da løs sokkel og ben, det er meget nemmere at montere for en GDSér, også kan frontpladen nemt skiftes når den efterhånden har taget skade af gulvvask osv.

De huller du snakkede om på anden køkken, ville i også have fast med fast sokkel under køkkenet, hvis denne ikke var forstrøget pænt ned til gulvet.
Altså jeg foretrækker faktisk en fast sokkel..
Nu er jeg måske også lidt mere tagtømre end jeg er køkkenmontør, men benene de irretere mig at arbejde med.
Især på et hjørneskab hvor du ikike kan nå ind til bagerste ben..
Hvis jeg endelig skal bruge benene så er den med en sokkel på væggen og så med ben ude foran
Ja, det med en liste på bagvæggen er ikke helt dumt, det gør det meget nemmere at få det hele rettet ind.

Nu var det også mere fordi det var GDS arbejde jeg tænkt på det med løs sokkel og ben, en fast sokkel ville jeg da også foretrække på et nyt køkken her i huset, da jeg syntes det er meget mere stabilt.

Men nu er undertegnet jo også selv mere tagtømrer, end køkken montør...

Ja okey.. hvis jeg aldrig havde lavet en fast sokkel før så ville jeg nok også bruge benene..
Det er trods alt rimelig vigtigt at en sokkel bliver lige da det stort set er umuligt at få et pænt resultat på en skæv sokkel.
Annonce
Nemlig, benene er lidt nemmere at bruge, frem for at skulle forstryge en helt sokkel ned til gulvet.

Det er jo noget vi fagfolk ikke anser for at være et stort arbejde længere, når men efterhånden har monteret +50 køkkener...
Hehe 50 + kan jeg nok ikke helt sige
Jeg er jo bare en ung purk på de 23 så er nok kun nede på de 20 + hehe
jeg har selv brugt ben og klik on sokkel på min ikea køkken og er godt tilfreds,
I din gammel køkken vil jeg have fuget afstand mellem sokkel og gulvet,
så er det mindre synlige.

 

Skrevet af Vikingemand på 28 jan 2011 09:45
Hehe 50 + kan jeg nok ikke helt sige
Jeg er jo bare en ung purk på de 23 så er nok kun nede på de 20 + hehe
Jamen så når du sikkert også de sidste +20 på de næste 12 år, undertegnet er 35 år....

Det er solidt, gedigent, stabilt "Old School" at håndlave en forstrøget sokkel hvor det ikke er muligt at presse selv den tyndeste bladsøger ind mellem gulv og sokkel.

Nu er jeg ikke selv aktiv på tømrerfronten længer - udover på hobbybasis, men jeg har talt med adskillige tømrere som forbander IKEAs skrueben langt ind ind i helvede og de siger alle, at de endte op med at skrue en lægte på muren således at det kun var forbenene som der skulle justeres på.

På den måde får du lidt af fordelene ved begge systemer - den håndlavede sokkels stabilitet og skruebenes flexibilit med den afmonterbare sokkelfront.

Og husk - selv om sokkelfronten er færdigkøbt skal den forstryges alligevel hvis det skal udføres håndværksmæssigt korrekt - så jeg ville starte med at forstryge sokkelforkanten inden lægten på bagmuren monteres.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis