sofacykel

jeg overvejer at lave en sofacykel ikke sådan en man kan købe men en rigtig sofa
(2 pers.)  med pedaler og rat.
hvordan laver jeg overførslen fra 2 sæt pedaler til begge hjul
(pedalerne skal have  friløb så de ikke kører rundt når man ikke træder)

er der nogen der kan hjælpe.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt laves,men vil give væsentligt mere vægt at skulle slæbe på !
Jeg tror bare, du kan lade hvert pedalsæt trække sit eget hjul.
Lidt ligesom her:

En lidt større udfordring ser jeg i, at få den til at bremse på alle 4 hjul på 2 greb, for det kan vist ikke anbefales, at begge førere, kan bremse, når de har lyst. Det er for farligt. Og et sæt bremser er ikke nok til sådan en ekvipage.
Den der ikke må bremse, kunne jo så få lov, at styre ringeklokken/båthornet

Og så skal du nok også lige have styrene forbundet, så bliver det nok lidt lettere at finde den rigtige vej

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det ene styr behøver jo slet ikke have forbindelse til forhjulet, at få den ene håndbremse til at virke på begge baghjul er forholsvis simpelt og kan også laves til forhjulene. Så vil jeg dog anbefale skivebremser på forhjulene hvilket også er muligt i vore dage.
Min erfaring med mekaniske skivebremser på en cykel, er at det er noget opreklameret fis, der kræver for meget vedligehold og justering, og så alligevel skurrer og piver. Det jeg har rodet med er enkeltstemplede skiver.
De er ikke effektive nok og det er måske derfor vi bl.a. ikke ser dem på cyklerne der bruges ved Tour de France og andre cykelløb.

Der er dog lavet nogle med hydraulik... dem kender jeg ikke.
De skulle være super effektive. Men prisen er nok noget hamper.

Har selv en cykel stående med mekanisk skivebremse... og en med alm. V-bremse... jeg er ikke i tvivl om hvad der er bedst...
 
Og ja, der er selvfølgelig den der med vådt føre osv.  Ja, det er fint, jeg tager den med V-bremsen alligevel

I øvrigt vejer skivebremser og hvad dertil hører en del mere end alm. V-bremser.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Nu var det altså de hyd. jeg tænkte på, vidste ikke at de også kunne fås mekaniske. Så er V bremsen at foretrække, men kan stadig monteres så et håndtag trækker på dem begge samtidig.
Jeps... og det er jo nok meget smart

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

regnede med at bruge v-bremsen
min tanke var kun et styr eller maske et rat
ang pedalerne hvis man cykler alene eller med en der ike er så stor kan den så ikke komme til at trække skævt???
Om den trækker skævt afhænger jo af hvor hårdt du selv jogger i pedalerne, så det skulle være ret let ar regulere. Du kan eventuelt tage en pisk med så du kan sætte lidt gang i den anden pedal-ekvelibrist 
Eller et skud EPO/en god bøf.
René
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis