Bærende væg i træ

Hejsa jeg har efterhånden læst en del tråde igennem herinde og har nu besluttet selv at oprette mig som bruger.
I vil nok høre en del fra mig fremover da jeg lige har overtaget et gammelt hus fra 1850 der skal have den helt store tur.

Mit spørgsmål er som følgende.

Jeg skal have revet en gammel murstensvæg ned og have sat en bærende væg i træ istedet for. Men væggen skal stå på jord da der ikke er støbt. Hvordan bære jeg mig lige ad med det..
Hvis jeg tror rigtigt så er det vel noget med at støbe noget fundament til denne væg, men hvordan er reglerne lige hvad det angår, og hvad skal man hertil bruge..

Et andet problem er når jeg så skal hen og støbe gulvene til gulvarme. så vil træskelettet jo blive støbt med ned i gulvet, og det må da blive noget juks.
Skal sokkelen til væggen så gå helt op til betonlagets overkant ??

Håber ikke det lød alt for forvirrende  på forhånd tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, der skal støbes et fundament for din trævæg. Når væggen er bærende. Og det skal støbes op i med betondækket.
Reglerne er at du graver ned til til bæredygtig bund, som det hedder og starter dit fundament der fra. Du kan støbe i fundablokke eller bruge Lecablokke. Eller grave en rende i jorden og hælde beton i.
Hejsa tusind tak for svar så blev jeg det klogere..
Umiddelbart lyder det jo rimelig nemt at gå til..
NU kan det godt være jeg spørger lidt dumt men hvor langt nede regner man med er bærende bund, eller hvordan finder man ud af om det er bærrende bund.
Det jordlag du først støder på under muldjorden, sand, ler, kridt, osv. er normalt bæredygtig.
Inde i huset er muldlaget nok fjernet så der skal du grave til "jomfruelig" grund, altså uberørt jordlag.

Den eksisterende murstensmur står formodentlig på bæredygtig bund.
Hej.

Jeg vil da lige blande mig lidt i denne diskusion.
Jeg formoder vi taler om en indervæg der er beærende, altså den væg der ønskes udskiftet. Og så er det vel OK at gøre som beskrevet.
Men er det e nydervæg.... så skal du altså net i frostfri dybde!
desuden er der mok lige et og andet med at du nok med fordel kan kantisolere din indvendige sokkel fra yderfundamentet, der sikkker ikke er opbygget i Leca, men derimod i en massiv beton! dermed er der ikke meget isolering, hvilket jo bestemt kan kaldes en kuldebro. Og alle kulde broer bør bestem undgåes, så sørg for at dit indvendige fundament er isoleret fra ydermurens fundament. På samme måde som du også skal huske at kantisolere dit gulvvarme gulv fra den udvendige sokkel.
Nu om dage anvendes ganske kraftige kantisoleringer.. husker ikke helt hvor meget.. men langt mere end de 10-20 mm der var gængse for få år siden...
Husk også et og andet omkring radontætning i dit nye gulv....

MVH njord

MVH Njord
Hej.

Jeg vil da lige blande mig lidt i denne diskusion.
Jeg formoder vi taler om en indervæg der er beærende, altså den væg der ønskes udskiftet. Og så er det vel OK at gøre som beskrevet.
Men er det e nydervæg.... så skal du altså net i frostfri dybde!
desuden er der mok lige et og andet med at du nok med fordel kan kantisolere din indvendige sokkel fra yderfundamentet, der sikkker ikke er opbygget i Leca, men derimod i en massiv beton! dermed er der ikke meget isolering, hvilket jo bestemt kan kaldes en kuldebro. Og alle kulde broer bør bestem undgåes, så sørg for at dit indvendige fundament er isoleret fra ydermurens fundament. På samme måde som du også skal huske at kantisolere dit gulvvarme gulv fra den udvendige sokkel.
Nu om dage anvendes ganske kraftige kantisoleringer.. husker ikke helt hvor meget.. men langt mere end de 10-20 mm der var gængse for få år siden...
Husk også et og andet omkring radontætning i dit nye gulv....

MVH njord

MVH Njord
Annonce
Hejsa tusind tak for svar, nu er jeg helt med..
Det er selvfølgelig en indvendig væg der her er tale om..
De gamle murstensvæg er faktisk sat ned på et støbt betongulv, men det meste der er blevet lavet i det hus er vist noget klamp..
Dertil ligger forklaringen nok at det er lavet sidst i 60érne først 70érne så man har vidst bare brugt hvad man lige havde..
Fortsat god dag
Lad nu være med at skyde med for store kanoner ;-)

Hvis din bærende væg står på et støbt terrændæk var det fuldt lovligt hvis det er lavet til det tidspunkt du nævner. Gældende bygningsreglement på det tidspunkt var BR66 og her var der kun krav om sokkel for indvendige bærende vægge hvis det var et nybyg, ved renovering eller ifm opførsel af en overetage var konstruktionen helt ok og derfor også lovlig idag.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg kan godt følge din pointe med at det er lovligt at lave det på den anden måde..
Problemet er bare at det gamle betongulv simpelthen er så tyndt og dårligt at det ville være en stor svaghed ved selve væggen.
Derfor jeg vil lave den med sokkel da jeg tror, det vil gøre den en del stærkere
Det er næppe korrekt at der i 1966 har været forskellige krav til en bærende vægs fundering, afhænig om det var nybyg eller ombygning.
Hvorfor skulle der være det. Kan man spørge?

Faktisk tror jeg at man osse anno 2011 må stille sin bærende væg på på et armeret betondæk på jord.. Men det er almindeligvis ikke en optimal løsning.
Det er langt bedre at funderer væggen direkte på jorden og støbe omgivende betonplader for sig. Selv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis