Peugeot 205 spørgsmål...

Hej

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. min Peugeot 205 fra 88, som ikke fungerer helt, som den skal :S

Den er oprindeligt en 1,1, men er før, jeg købte den i okt sidste år (2010) blevet bygget om til en 1,4. Den har efter sigende en lige motor?

1. Den ene for-driv/trækaksel er begyndt at hoppe eller dundre, når jeg drejer til højre, og har fået af vide, at det er den venstre, der skal skiftes.
Hvor vil I anbefale at købe gode, billige reservedele? Jeg har snakket m fl huggere og mekanikere, der alle siger, at fordi motoren er bygget om, skal de have og måle den gl først, før de kan bestemme størrelsen og antallet af de tænder, der sidder på enden, før de kan bestille en ny - dvs jeg skal have den gl af først. 
- men har også snakket m en hugger og mekaniker, der siger, at der ingen forskel er på dem. Hvad er rigtigt?

2. Når motoren er bygget om, hvordan kan jeg så finde ud af, hvad gearkasse, der sidder i? Og hvor sidder numrene på motoren og gearkassen?

3. Jeg har haft en del startproblemer - og troede i første omgang, det var batteriet, det var det ikke, Så troede jeg, det var generatoren, da den kunne finde på at miste strøm, mens jeg kørte - det løste jeg dog ved at pille ved de ledninger, der sidder ind i generatoren, og når jeg gør det, så kommer strømmen langsomt igen. Jeg skal have renset stikkene og se, om det ikke hjælper.
MEN
Nogle gange om morgenen vil den ikke starte - det er ligesom, at den lige kører rundt et par gange, men går så mere eller mindre død ...Men andre gange, kører den rundt et par gange - og så tænder den næsten helt overraskende efter et lille stk tid - hvad kan det være?
Det er ikke batteriet, for hvis jeg så får starthjælp, hvilket jeg snart er v at være expert i, så virker den næsten m det samme - og kan uden problemer tænde og slukke den igen umiddelbart efter...
Kan det være noget med starteren?

4. Min låsecylinder i førersiden er begyndt at lave numre og låsen bliver dels sværere og sværere at få nøglen ind i, men også sværere og sværere at dreje - jeg har forsøgt at afhjælpe m olie, men det har ikke rigtig hjulpet... Det er ligesom er noget indeni er sunket sammen?

5. Den er begyndt at komme med sådan en let hylelyd/skurren, når jeg triller hen til fx et kryds i frigear og uden brug af bremser - hvad kan det være?

Jeg håber at høre fra nogen, der kan hjælpe - jeg vil meget gerne selv rode med det, men er noget af en novice og skal sikkert have forklaret tingene, før jeg kan komme i sving

mange hilser
mvnielsen

Med venlig hilsen og på forhånd tak 

MVNielsen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nåe ja, jeg glemte noget

6. det ligesom, at når jeg starter den efter den har stået lidt, hopper den ligesom afsted, selvom jeg holder speederen stille, hopper den ligesom, som én, der er lige ved at tage kørekort, som ikke har forstand på gear endnu - kan det være fugt i strømfordeler dækslet - og vil det hjælpe at sprøjte silikone derind? eller er der andet, man kan gøre?

tak

MVNielsen

Begge motorer kører med gearkassetype MA.
Så de passer drivaksler sammen.
Ad 5.) Det kunne tyde på en slidt gearkasse. Måske den har kørt i begge motorers levetid? Men de kan ofte køre meget langt endnu trods små mislyde.
Motor/gearkasse af samme type som din har kørt i rigtig mange år i mange andre Citroen/Peugeot modeller.
Så de kan fås for rimelige penge.

Iøvrigt kan du finde svar på alt vedr. 205'eren her:

http://www.hi-speed.dk/
Skrevet af vile på 27 jan 2011 11:43
Ad 5.) Det kunne tyde på en slidt gearkasse. Måske den har kørt i begge motorers levetid? Men de kan ofte køre meget langt endnu trods små mislyde.

Ang. de mislyde, har jeg også oplevet i min bil, hvis jeg holdt koblingen nede, så peb den lidt, og efterhånden mere og mere... det viste sig at være koblingen... der gik ca. 3-4 måneder, med periodevis lyde, inden den en dag stod helt af.
 burde selvfølgelig have tjekket den noget før . men man lærer af sine fejl

kører i øvrigt ca 80 km (blandet kørsel; by+landevej.). hver dag, så selvom den var slidt, holdt den da ret længe alligevel....
hej hej

@ vile - ok, tak for svaret - det er også det, ham skrothandleren sagde til mig, så er det nok bare fordi mekanikerne vil sælge mig en dyrere reservedel... og tak for linket - jeg sad og læste på netop dén side igår, og den er rigtig god
men der stod ikke lige så specifikt meget om de problemer, jeg har m min og hvad man kan gøre (andet end trækakslen, men der står ikke så meget om hvis motoren er skiftet og gearkasse typer)

@ lille nissen - ok, det vil jeg lige prøve at lægge mærke til næste gang, jeg triller hen til et kryds - men jeg er nu lidt i tvivl, om det kan være det, for har ikke koblingen nede, når jeg gør det?
hvordan lød din - var den en let skurren eller var det mere en piben?

ved i forresten noget om starteren - den er begyndt at lave numre nu og kan ikke starte overhovedet uden starthjælp fra andre, men lige så snart, den ER startet, spinder den som en mis - så der må være et eller andet med tændingssystemet eller tændrørerne?
hvad tænker i?

MVNielsen

Hej
Lige et spørgsmål, du skriver at bilen er lavet om til en 1.4 inden du købte den, men er den blevet synet med 1.4 motoren ? ellers skal du passe på med at ofre alt for meget på den.
Mvh Polle
Annonce
hej hej polle

den skulle gerne være synes med den 1,4 motor - jeg købte den af en fyr, der selv lige havde købt den af en forhandler, hvorefter han fik den synet - og mener ikke, han lavede noget særligt ved den, inden han solgte den videre andet lige at få plader på og få den synet.
om de vidste det i synshallen, ved jeg ikke? så kan godt være, at de synede den med en 1,1 motor, fordi de ikke fik noget af vide?
- i så fald, hvad sker der ved det?

men kunne være, jeg skulle prøve at kontakte synshallen - det er en i vejle http://www.vejlesydbilsyn.dk/ kender i stedet?

mvh mette

MVNielsen

Hej Mette
Grunden til jeg spørger, er at min søns kammerat lige har købt en opel cadet e 1.3, den ofrede han en del penge på inden syn, og alt så ok ud, på når motoren. Bilen var født med en 1.3 n motor og var senere skiftet ud med en 1.3 s motor, og det resulterede i at den fik godkendelse nægtet.
Men prøv at kikke på din registrerings attest, der skal stå om det er en 1.1 eller en 1.4

Mvh Polle
hej igen polle og tak for svaret - jeg prøver lige at kigge mine papirer igennem for info, og prøver også lige at forhøre mig ved synshallen for, om de evt ved noget, jeg ikke ved... jeg synes info'en om bilen ved køb var en smule mangelfuld, og der er meget han ikke lige vidste, ham sælgeren :S

men tak for det ihv,
mvh mette

MVNielsen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis