Oliefyr m. "startproblemer" - er det OK?

Så fik jeg endelig en montør fra OK ud for at se på oliefyret. Jeg syntes jeg brugte for megen olie og havde også lagt mærke til, at hver gang fyret skulle tænde, skulle det bruge tre til seks gange for at få tænding. Jeg kan høre, at fyret laver en "puf"-lyd uden at gå i gang før de der op til seks "puf".

Montøren kom mens min kone var hjemme og ifølge den seddel, han satte op på fyret, har han renset kedel, målt CO2 mv. Montøren meddelte min kone, at fyret var tip top.

Men det har stadig startproblemer!!

Har nogen samme problem? Er det rent faktisk OK, at fyret har svært ved at starte? Jeg ville jo synes, at forstøverdysen måske ikke lavede en fin nok olietåge, da det jo er svært for fyret at tænde. Dette ville jo resultere i en ikke så god forbrænding. Surt, hvis jeg bruger mere olie, end nødvendigt!

Alle svar på ovenstående problematik modtages med stor entusiasme!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kender faktisk en der havde de samme problemer som dig.Hans problem var at røgrøret og skorstene var stoppet.du kan prøve at se op igennem skorstene ved at tage et lille spejl og sætte ind i renselemmen derved skulle du gerne kunne se ud ellers er skorstene stoppet

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Skrevet af golf1985 på 26 jan 2011 17:12
jeg kender faktisk en der havde de samme problemer som dig.Hans problem var at røgrøret og skorstene var stoppet.du kan prøve at se op igennem skorstene ved at tage et lille spejl og sætte ind i renselemmen derved skulle du gerne kunne se ud ellers er skorstene stoppet

Medmindre det er en skorsten i et ældre hus, som er trukket den ene eller anden vej, for at ramme midt i taget.

Lidt krøllede aviser i renselemmen, så kan du hurtigt konstatere om der er træk eller ej. 

Start problemerne kan også skyldes en utæthed på olie tilførslen, dvs. der er luft i slangen, som først skal skydes af, før der kommer gang i fyret. 

Mvh Thomas Hansen

Havde også samme problem - men i mindre omfang. Fik skiftet brænderen til en ny model. Da den gamle var slidt i lejerne. Den havde simpelhen problemer med at skabe et tilstrækkeligt højt tryk. Så der kom ikke nok olie ud af dysen i de første par tilfælde. Inden den endeligt kom i gang.

Havde også en flink montør. Betalte kun for en nye brænder. Selv om han havde brugt næsten en time med at skille og forsøgte at rense den gamle.

Husk: Rigeligt med ølpauser.

Brænderens olietryk kan ret let kontrolleres ved at demontere en prop og montere et manometer istedet.
Standardtryk er 10 bar.
Skrevet af kode1303 på 26 jan 2011 14:08
Så fik jeg endelig en montør fra OK ud for at se på oliefyret. Jeg syntes jeg brugte for megen olie og havde også lagt mærke til, at hver gang fyret skulle tænde, skulle det bruge tre til seks gange for at få tænding. Jeg kan høre, at fyret laver en "puf"-lyd uden at gå i gang før de der op til seks "puf".

Montøren kom mens min kone var hjemme og ifølge den seddel, han satte op på fyret, har han renset kedel, målt CO2 mv. Montøren meddelte min kone, at fyret var tip top.

Men det har stadig startproblemer!!

Har nogen samme problem? Er det rent faktisk OK, at fyret har svært ved at starte? Jeg ville jo synes, at forstøverdysen måske ikke lavede en fin nok olietåge, da det jo er svært for fyret at tænde. Dette ville jo resultere i en ikke så god forbrænding. Surt, hvis jeg bruger mere olie, end nødvendigt!

Alle svar på ovenstående problematik modtages med stor entusiasme!


Hvor tit får du service på dit oliefyr?
Annonce
Tak alle - nu har nogle bud på. hvad det kan være. Jeg er glad for, at de fleste svar antyder, at selve forbrændingen er i orden og at det kun er selve tændingen, der er lidt langsom.
Til Sluppermand den ældre: Jeg har netop haft service på - det var derfor, jeg var lidt nervøs for, at fyret stadig puffede.
Skrevet af kode1303 på 30 jan 2011 08:24
Tak alle - nu har nogle bud på. hvad det kan være. Jeg er glad for, at de fleste svar antyder, at selve forbrændingen er i orden og at det kun er selve tændingen, der er lidt langsom.
Til Sluppermand den ældre: Jeg har netop haft service på - det var derfor, jeg var lidt nervøs for, at fyret stadig puffede.
Ja, det er jeg klar over. Hvornår havde du sidst service på fyret? Hvis man ikke selv er den type der kan vedligeholde oliefyret, er regelmæssig service at foretrække. Du skriver selv at du synes du bruger for meget olie. . .

Og. . nej, dit fyr skal ikke puffe; det skal ikke bruge 5-7 forsøg på at starte. Det skal starte første gang, ellers er det ikke tip-top, som den anvendte servicetekniker sagde. 

Du kan da sagtens prøve at undersøge om der er luft i slanger, brænde aviser af og hvad der ellers er foreslået. Du kan også prøve at stikke nåle i en dukke og smide den i brændtønden. Hvis du ikke bliver klogere af det, hvad så?

Hvis du efter de svar du har fået herinde læner dig tilbage og stiller dig tilfreds med at du nok har en lidt langsom tænding, så er du godt nok også selv ude om det.

Du er glad for at de fleste svar antyder at forbrændingen er i orden. . . . Ja, men det er der altså ingen garanti for. Det er gætværk og formodninger; ud fra dit skriveri.

Tænk på at ingen der herinde giver svar på dit problem, har set dit fyr; de kender kun fremstillingen fra dig og det koster intet at give råd herinde. 

Hvis jeg var dig, ville jeg få en anden servicetekniker ud og være hjemme når han kom. Det er _dine_ penge der fiser ud af et fyr der ikke fungerer optimalt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis