Bore i jernarmeret beton

Hej Alle,
Jeg har brug for hjælp til valg af en maskine, der kan komme igennem jernarmeret beton uden at det er en kamp for livet.

Jeg er på bar bund omkring mærker, fagudtryk, maskiner og alt det andet gøgl, så har brug for hjælp.
Antager at der skal være slagbor for at komme igennem jernet? Var der i den maskine jeg tidligere har lånt til at få boret op med.
Men hvad skal jeg ellers kigge efter? Nogle gode mærker, der kan anbefales? Prisen er et vigtigt punkt, men vil gerne betale lidt ekstra for ordentlig kvalitet, som der bare holder.

På forhånd tak
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den maskine du skal bruge hedder en borehammer.
Den skal være i besiddelse af en SDS-plus borepatron.
Hvis det kun er et engangsprojekt kan du nok leje en.

MvH,

Bent.
Hvis du ikke regner med at skulle bore flere hundrede huller er de billige borehamre fra Harald og lignende udmærkede, de holder ikke til prof. brug men er udmærkede til hobbybrug.

Det koster lige så meget at leje en borehammer 2 dage.
Fordelen ved at leje er at man så normalt får en Makita eller Hilti som går igennem betonen som smør.

Bent.
Jeg vil gerne have min egen, er rart at kunne bore op med det samme man får en god ide

Er der nogle der har nogle forslag til en boremaskine?

For hvis jeg fx kigger på toolworld.dk, så kommer der jo mange muligheder!
Fx den her: http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120205&pno=88619&pointer=10
Ville sådan en som den kunne klare det? Det drejer sig om at bore huller til hylder og billeder i ny og næ. Så størrelserne på borene ser fornuftige ud.
Men kan se der står den ikke har en borepatron?
"Men kan se der står den ikke har en borepatron?"
Det står der indirekte idet der følger 3 stk. SDS-plus bor med.
1050 W er OK, men det bekymrer mig at slagstyrken ikke er angivet (angives i Joule).
Du skal op omkring 3 Joule for en fornuftig maskine.
Derudover er maskiner med pneumatisk slag normalt de bedste, det står der heller ikke noget om.

MvH,

Bent.
Annonce
Når jeg kigger omkring synes jeg generelt ikke der står noget om slagstyrken på de maskiner, der ligger i min prisklasse? Og der står heller ikke noget om det der pneumatisk slag...

Hvis jeg nu lige smider et par links, kunne det være rart med lidt tilbagemeldinger Er der generelt nogle af de billigere mærker, der er bedre end andre?
http://www.jemogclix.dk/Butik/Elvaerktoej/Boremaskiner.aspx?pid=9421
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120205&pno=88619
Skal du igennem armeringen er de eneste bor jeg er kommet gennem armering med x5l fra bosch.
De eneste bor fra bosch jeg kan anbefale. med alle andre bor køb irwin eller hilti.

Jacob
For nogen tid siden, skulle jeg bore et par huller, i armeret beton.

Første gang jeg skulle bruge, en ny Makita borhammer, vi lige havde købt på arbejde.

Jeg var ikke imponeret, det gik lidt trægt, indtil jeg så der kom metalspåner ud, så var jeg imponeret.
Boret var et kort irwin, af den type med en "flad vinklet" borespids.
Efter 2 x boring i armeringsjern, så boret stadig ud som nyt.

Mest utroligt boret driftede ikke til side, men hulle blev helt presist, og de rustfrie slagankre kunne bankes i bund og sad urokkeligt fast.

mvh jens
Nu er jeg da først forvirret!

Er det nødvendigt at investere i sådan nogle 'specialbor'?
Det drejer sig jo ikke om noget voldsomt, er blot til få huller inden for den nærmeste tid og så et i ny og næ over de kommende år. Og akselj skrev det var fint med en billigere model..
Nu indledte du jo med at skrive, du gerne ville betale lidt extra, bare det var kvalitet.

Den Makita vi har på arbejde, gav vi knap 1000 kr + moms for.
Irwin beton bor er heller ikke så dyre, dessuden følger der jo lidt bor med maskinen, som også er udmærkede, samt mejsler, og en selvspændende bor patron til alm bor ol.
samt kuffert.

Jeg kunne godt forestille mig haraldnyborg modellen, ville døje med at bore i gennem jernarmeringen.

http://www.izideal.dk/p8985216/makita-hr2460/

Boremaskine Makita HR2460
www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4146&n=10
mvh jens
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis