Renovering af kistebænk tætnings lister.

Hej
Jeg skal have sat nye tætningslister i kistebænken. Men hvordan gør jeg det bedst?
Selvfølgelig fjerner jeg den gamle sorte liste. Men hvad så skal jeg så ? Pudse det gule væk og male eller bare sætte de ny tætnings bånd på ? Kan man lime sådan nogle bånd sammen hvis når man klipper dem i kip. Hedder det ikke det i hjørnerne ?

Hvordan vil i løse opgaven?
Mvh Rune

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kip eller kippen er noget du har i toppen af et tag, det hedder gerring at skære i gerring eller i smig.
Og ja du kan godt lime dem sammen, men du skal lige slibe smiget med groft sandparir så overfladen bliver ru, det samme skal du gøre på den del af gummilisten du vil lime mod glasfiberen, som også skal være tru for at en kontakt lim vil binde på den. Husk at ved kontakt lim skal der være lim på begge flader og at du først må trykke listerne på når limen er håndtør.
Jeg forstår bare ikke hvorfor de skal være der, da selve lemmen jo går ned over karmen på de tre sider.

V.h.  Håndværkeren
Det kunne måske være for at låget ikke skal klapre... tror ikke de tætner noget som helst.
Så ville der vel også have været noget tætning forrest.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

De tætner ikke i forkanten men den liste i bagkanten tætner nu emn del ved krængning og vand på cockpitbænken... Ellelrs ville du risikere at en del af den vand der ellers finder vej bort i de store grøfter i siderne ville finde vej in i bagsiden af lugen.
Men ja ellers er det da mest mod klapren de tætninger der ligger i siderne har af funktion.

Skal du til at klippe i smig osv er et trick at man laver et 90 graders smit, men ikke helt igennem. Så kan man lime baglisten på og dreje skarpt og så lime siderne med en liste der fortsat holder sammen i hjørnet. Det kaldes en fordepakning hvis de skæres ud af hele ark fremfor bånd som vi som amatører nok vil anvende...!

MVH Njord

MVH Njord
Super, rigtig mange tak. Den tidligere ejer af båden har købt tætnings bånd, så det bliver nok dem jeg anvender. Men tror nu godt jeg kan kan skære en trekant ud og så vinkle båndet 90 grader så det stadig er helt tæt.
Er det sådan noget kontakt lim som dette jeg kan anvende ?

Eller findes der noget bedre?

Den gamle gule kontaktlim som sidder der nu skal jeg fjerne den helt?

Bør jeg male før jeg sætter nye fugebånd på?

Tak for de gode svar end til nu.

Du skal bruge en gul kontakt lim, det er den der holder bedst, og nej du skal ikke male før du limer, som jeg tidligerer har omtalt skal fladerne der skal holde lim og gummiliste være ru.
Annonce
Hej  for og følge lidt op på projektet så har jeg prøvet og lave smig i fugebåndet og klister det sammen.  Resultat kan ses her:

Jeg må sige at resultatet blev rigtig godt. Jeg brugte vulkaniserings lim. Det som man bruger til og lappe cykler med.

Gælder mig til vejret bliver lidt varmere så jeg kan komme igang på båden.

Det er en rigtig lækker hjørne samling du har fået lavet :-)

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også