hvad må man selv vedr kloak?

Hej

Vi sad ved morgenkaffen og diskuterede lidt om hvad man som LDS'er selv må lave på kloaken.
Vi er enige om at spildevand på ydersiden af fundamentet kræver en aut. kloakmester. og en VVS'er/evt kloakmester på indersiden.
Men er det alt spildevand eller er det kun når det skal tilsluttes offentlig kloak?

Hvad med regnvand. Man må selv lave en faskine, men så vidt jeg kan se må man ikke lave regnopsamling til brug for toilet/tøjvask.. er det fordi der også skal tilsluttes rent vand(for at kunne vaske hvis tanken er tom) eller en anden årsag.

Jeg har kigget diverse steder, men synes ikke at kunne finde noget der står skrevet klart ala det der står på sik.dk omkring vvs og el.

Er der nogen der har en klar beskrivelse, gerne med link til lovgivning?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du holder hånden 1 cm over dit gulv - så må du IKKE selv lave det er er under din hånd. Ikke engang risten til gulvafløbet.
Det gælder for alt spildevand uanset hvordan det afledes udenfor husets vægge.

Du må gerne selv lave en faskine - men KUN til tagvand. Skal der tilsluttes overfladevand fra befæstede steder skal alt laves af aut. kloakmester. Afblænding af eksisterende tilslutninger til off. kloak er også aut. arbejde.

Rentvandsanlæg må du heller ikke selv lave - her skal retningslinierne i Rørcenter anvisning 003, december 2009 anvendes.

Autorisationsloven gælder ikke udenfor skel på offentlig kloak - her er der andre regler.
Rørcenter anvisning 009, juni 2005 forklarer om dimensioner og udformning af faskiner.

 

 

 

Skrevet af mulle03 på 26 jan 2011 15:26 Autorisationsloven gælder ikke udenfor skel på offentlig kloak - her er der andre regler. .

Ha ha ha...

Hvor er vor lovgivning da vidunderlig logisk...
Loven om at der skal autorisation til gælder kun ude i de små dele af kloaksystemet, men ikke hvor de store rør findes....

:-) Njord 

MVH Njord
Nu skal jeg ikke prøve på at forsvare lovgivningen, men:

Der kræves at arbejde udenfor skel udføres af fagligt kvalificerede.
Anlægget er dimensioneret med koter, placering, materialer osv.

Det er i mine øjne mindre kompleks end at rode i et hus installationer.

Jeg forstår godt at der er en autorisationslov på dette område - jeg har set meget "lort" igennem mit arbejde udført af personer der enten ikke vidste, hvad de lavede eller ikke har anvendt de rigtige materialer.

 

 

 

Tak for svaret.
Selvom det ikke er det hele der er logisk...
Der står man må lave en del vedr. tagnedløb og faskine. Men må man selv lave regnvandsbrønde til nedløbsrør, hvis de løber til en faskine?

Skrevet af kimcarlsen på 26 jan 2011 17:04
Tak for svaret.
Selvom det ikke er det hele der er logisk...
Der står man må lave en del vedr. tagnedløb og faskine. Men må man selv lave regnvandsbrønde til nedløbsrør, hvis de løber til en faskine?



Hvis det kun drejer sig om tagvand må du lave det hele selv. Både tagrende, nedløbsrør, regnvandsbrønd og faskine.

 

 

 

Annonce
Hvad forstår man ved "overfladevand fra befæstede steder"??
Skrevet af vile på 27 jan 2011 11:52
Hvad forstår man ved "overfladevand fra befæstede steder"??

Der hvor du går med fødderne og vandet opsamles og afledes.  

 

 

 

det er meget simpelt,,

du må som privat mand, kun sætte tagbrønden, lægge rør ud til faskinen og lave faskinen( husk det skal anmeldes til kommunen inden du går i gang)
og nej du må ikke lægge en rist på tagbrønden og lede vandet fra dine fliser til den tagbrønd du fører til faskinen
Alt andet skal du overhovedet ikke så meget som tænke på at røre ved selv!

JR-Anlæg
Skrevet af JR-Anlæg på 23 feb 2011 16:57
det er meget simpelt,,

du må som privat mand, kun sætte tagbrønden, lægge rør ud til faskinen og lave faskinen( husk det skal anmeldes til kommunen inden du går i gang)
og nej du må ikke lægge en rist på tagbrønden og lede vandet fra dine fliser til den tagbrønd du fører til faskinen
Alt andet skal du overhovedet ikke så meget som tænke på at røre ved selv!

JR-Anlæg


Vi er enige om at du snakker om faskine og det der ellers ligger under 1 cm fra gulvet.

For jeg opfatter det som at der nu indgår afløbsinstallationer som værende autoriseret arbejde hele vejen igennem og det er ikke korrekt.
I dette tilfælde er afløbsindstallationer ment som det der ligger over gulvet, såsom afløb fra vaskemaskine, afløb fra håndvaske osv.

:-) fra Mulle

 

 

 

Det kan også blive et spørsmål om hvad man kan slipe afsted med selv at lave. For mange husejere kan det godt blive noget uoverskugligt at leve op til de kommnde krav til spildevandsrensning. Så kan man være tvunget til enten at lade stå til ellr tænke kreativt.

Det bliver ikke kloakeret hvor jeg bor. Det heder sig at det kun er kloakmesteren der må lave arbejdet. Men jeg har ikke over 100.000 til et sådan projekt og kan ikke låne til det.

Det er min plan når jeg når sålangt at jeg vil kontakte en kloakmester som vil kontroler at det bliver lavet rigtigt og der efter sætte sit navn på det. Jeg har sat mig ind i så meget som mugligt. og hvis nogen vil følge med i forløbet skriver jeg om det på min hjemmside
https://sites.google.com/site/andersbo58/beplantetfilteranlg-eller-sandfilter

Jeg ved ikke lige hvad konsikvensen vil være hvis jeg ikke kan få en kloakmester til at godkende det nye kloakanlæg og jeg bare graver en ny tank ned og tilslutter den, hvorefter jeg meddeler kommunen at jeg har gjort det, samtidig med at jeg sender foto af alt hvad jeg har lavet. De vil vel nok ikke forlange at lukumet skal tilsluttes den gamle aljebeholder igen.

Anders Bo Poulsen

Anders Bo Poulsen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis