Friskluftsventilation i kælder

Hej

Har lige købt hus og har fundet ud af at der er en smule fugt i nogle af kælder rummene. 
Kælderen har gulvarme i alle rum og der føles på ingen måde fugtigt eller lugter indelukket. 

Jeg har læst mig frem til at første skridt til at få fugten til livs er ved god udluftning, men da det er besværligt at skulle åbne vinduer hele tiden, vil jeg ha installeret nogle teleskopventil her og der. Er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal være mig ad. 

Har uploadet et billede af de 2 løsninger jeg kan tænke på. 


( de blå streger er teleskopventilerne )

Hvis dette viser sig ikke at hjælpe må jeg jo ha lagt drænet om omkring huset til sommer, men det var da lettere på denne måde

Hvad tænker i?

Michael
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Url en er http://img841.imageshack.us/img841/9732/lsning.jpg
Ventilation betyder jo generelt at der skal noget luft ud og noget nyt ind. Fugtig luft ud og tør luft ind. Helst.
I en almindelig bolig sker det ved at der sidder friskluftventiler i ydervæggene, ofte ventiler i vinduerne, og en ventil i vådrummet. Friskluft ind af ventilerne i væggene gammel luft ud af ventilen i vådrummet. Eller emhætten. Luften passerer igennem huset oftest under dørene.
Alt efter vindforholdene blæses der måske luft ind ad ventilerne i den ene facade og ud af den modsatte.
Men det virker.
Det er i samme baner du skal tænke i din kælder.

MEN.
Der er jo ingen grund til gå amok pga. lidt fugt i et hjørne.
Nu kan jeg se at det kun er i en gavl den er gal. Er du sikker på at der i det hele taget er fald væk fra huset og at det ikke bare er smeltevand eller regnditto det handler om?

Men for at gøre en lang prædiken længere så tror jeg at dit forslag B er hvad du skal satse på. Og prøv først med de 2 ventiler i de 2 rum. Måske er det nok. Særligt hvis der er sprækker under alle dørene i kælderen vil luften kunne cirkulerer i hele kælderen. I nogen grad i hvert fald.
Hej Palle

Dit link henviser til en side som ikke umiddelbart er til rådighed - jeg syntes ikke
du skal himle over dine små fugtsætninger i hjørnerne af værelserne i kælder-
etagen. kør i Bauhaus og køb et udluftningssæt til hvert vindue - kræver
blot en skruemaskine med et 5 mm bor, og du er fri for fugt i din kælder.
Har selv en kælder med soveværelse og barneværelse, nu uden fugt.

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
Hej
Tak for jeres svar!

hpox:
Der er ikke specielt godt fald væk fra huset. Det skal jeg under alle omstændigheder have set på, når det blir lidt varmere udenfor

Fox:
Ok, lyder da som en noget lettere løsning Mon man kan få et sådant sæt hos Bygma eller Jem og Fix? Der er lidt langt til nærmeste Bauhaus. Eller måske man kan købe det online?

Michael
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis