Ny form for jordvarme ?

Hejsa,

Er der nogen der har kendskab til en ny måde at lave jordvarme på hvor slangerne bliver "skudt" i stedet for at blive gravet ?
Har set det her
http://www.hef.dk/dk/hef_energiteknik/nyheder/ny_jordvarme-loesning.htm

Skal udkifte et gammelt oliefyr i maj måned.

Tak for alle input.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg ikke den kæmpe forstand på området, men har da flere gange læst om problemer ved at slangerne går ned i jorden, de kan ende med at dybfryse jorden da jorden i den dybde ikke bliver varmet op om sommeren som jorden i f.eks 1 meters dybde gør.
Men det kan eksperterne nok sige mere om..
Nej det er såmænd bare en anden teknik til at få opsamlet varmen - vertikal boring istedet for horisontal, den specifikke metode her hedder tracto-teknik og har været omtalt på ingeniørens hjemmeside - styrken her skulle være mindre "have destruktion", men koster væsentligt mere per gravet meter end traditionel udlægning med rendegraver.

Andre forsøg med dybe boringer der forbindes i toppen med en samlekreds er også under udvikling - fælles for disse metoder er at det krævede areal til udlægning af slanger bliver mindre.

http://ing.dk/artikel/99853-robot-paa-larvefoedder-borer-jordvarme-skraat-ned-under-haven
http://ing.dk/artikel/99413-200-meter-dybe-boringer-skal-give-danske-byboere-jordvarme

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
/BOFH og så er det jo godt det ikke koster så meget at få installeret ????

Det er forresten smart med den robot de bruger (Har selv været med til et par af den type mont..)

Du kom aldrig med et svar på de vindmøller

@Jesper G : Så nyt er det heller ikke....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Selve gravearbejdet er jo stadig langt den mindste del af økonomien i et jordvarme-projekt - varmepumpen samt kompetencen til dimensionering og installation af den trækker jo langt de fleste kroner - min holdning til jordvarme er at det er en stabil teknologi der er mere perspektiv i end at installere et moderne oliefyr - især hvis det kombineres med nogle få solvarmepaneler der kan køre overskudsvarme tilbage ned i jorden - minimum 4-6m2 solpaneler og sandlager under et nyt hus burde have været en del af lovsættet som en del af det nye BR2010.

Min praktiske erfaring med hus-møller er desværre meget begrænset - her vurderer jeg udelukkende ud fra andres information samt input fra mit bagland. Den overordnede problematik for gds-folk er her stadig at finde en billig egnet generator, der har været en lang tråd igang herinde med nogen der igang med at lave deres egen - så meget fritid har jeg ikke :-)
Decentraliseringstanken (samme tanke som private solcelleanlæg) er jo som sådan god nok, men ROI er stadig for lang - og møller larmer og har masser af mekaniske sliddele. Solceller har ingen af disse defekter hvorfor det langsigtet må være vejen frem for private - men pt stadigt for in-effektivt og dyrt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej

Blæksprutten fra tractor teknik er mig bekendt ikke blevet godkendt i Dk endnu.

jeg har selv talt med det firma på fyn som har forhandlingen af denne bore rik som afventede godkendelse af deres koblinger der bruges i bunden af hullet. (Dette var sidste forår)
Jeg har endnu ikke støt på noget firma som har anskaffet grejet endnu hvorfor jeg kunne være tilbøjelig til at tro at de ikke har fåret det godkendt til brug i Dk.

Vertikale boringer er typisk 2-3 gange dyre end at få lavet en horisontal brine og de priser man forventede fra blæksprutten var endnu dyre, grundet de specielt udviklet fittings der gør at de kan skyde det ud og tilbage igen.

I forhold til om vertikale boringer virker eller ej er det afgørende, hvordan undergrunden er på den aktuelle matrikel.
Dette kan kun undersøges af den brøndborer som udføre opgaven enten ved at undersøge de geotekniske kort over området. (90-95% sikkert) og koster ikke noget. Ellers kan man få foretaget en termisk prøveboring hvor resultatet er (100 %) sikkert men koster i størrelses orden af 20.000-25.000kr
Det afgørende for om en vertikal boring kan opretholde sin varme er om der er nogle cirkulerende grundvande i hullet som kan tilføre brinen fornyet energi. Er det en hul uden grundvande vil hullets energi aftage og til sidst blive et koldt huld hvor ingen energi kan hentes fra.
Det samme sker rigtig mange steder i Sverige hvor over 80% af alle jordvarme anlæg er med vertikale boringer.
Da det meste af Sverige ligger på klippe undergrund til føres mange huller ikke den fornødne energi.
Derfor har et Svensk firma udviklet en innovativ styring til jordvarmepumper hvor man kan kombinere med solvarme og udnytte al den overskudsvarme fra solvarmen, ved at pumpe den ud i brinen når der ikke er behov for varmen.
Se den her: www.alternativvarme.dk/combi-anlaeg
På den måde kan et koldt hul genoplades og man sikre derved at der i de kolde måneder er energi at hente når der igen er behov  for varme.

Samme princip bruger vi også ved horisontal jordvarme. Man skåner derved varmepumpen for en masser drift timer og forlænger derved dens leve tid. Man opnår ligeledes en større økonomisk besparelse ved at varmepumpen dels ikke skal køre hele sommer halvåret for at opvarme brugsvandet men når jordvarmen tages i brug forår/efterår hvor der stadig er lidt udnyttes den varme fra solfangerne til at blande i jordvarmeslangerne og hæver derved indløbs temperaturen. Dette betyder at varmepumpen skal køre væsentlig mindre for at levere den ønskede varme.


Med venlig hilsen

Christian Hegner

www.alternativvarme.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak for de mange gode input.

Kan godt se at den omtalte "nye form " for jordvarme måske ikke er det helt rigtige for os alligevel.
Så her er lige et par tillægsspørgsmål til både dem med erfaring på eget hus og de professionelle.

- Er der nogle minuser ved at "pløje" røret ned i græsplanen som jeg har set nogle tilbyder ?
(det ser ud til at være en del mere skånsomt for haven)

 - Syntes det lyder interessant med lidt ekstra solvarme til jordvarmen så jorden kan få et skud ekstra varme. Men er det nødvendigt - og hvad siger haven til at jorden bliver varmet op (selvom det er ganske lidt)?

Endnu engang tak for alle input
Jesper

Man kan sagtens lave gravearbejdet til en horisontal udlægning så det er mere skånsomt end rendegraver eller noget på bælter - kædegraver er nøgleordet du leder efter.

Sålænge dit anlæg er dimensioneret korrekt (=ikke underdimensioneret) får du ikke problemer med permafrost.

Solvarme kombineret med jordvarme giver rigtig god mening da det forlænger levetiden af varmepumpen væsentligt.

heatpump.dk har et bedre forum til denne type spørgsmål end lds....

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Jesper

Ved at pløje slangerne ned er det rigtig nok mere skånsomt for haven, men du kommer ikke uden om noget reetablering alligevel.
Du skal være opmærksom på at ved nedpløjning, kan der gå op til et år afhængig af jorden, før dine brine slanger fungere 100%
Dette skyldes at man ved nedpløjning bruger en viberations plov som trykker jorden til siderne.
Da renden er meget smal og ca 1 meter dyb kan man ikke komprimere jorden omkring slangerne selv om de køre med det ene bælte oven i renden, hvorfor slangerne ikke har ordenlig kontakt til jorden som overfører energien.
Du vil derfor ikke få ordenlig udbytte af det før jorden naturlig har sat sig igen.

Solvarme er ikke nødvendigt, men kun en mulighed for at reducere energiforbruget på jordvarmen med op mod 40 % og en forlængelse af din jordvarmepumpes levetid.
Når solvarme pumpes ud i jorden blandes den med brinevæsken da det er en integreret kreds.
Derved hæves temperaturen kun med 2 til 3 grader i jorden afhængig af jordens beskaffenhed.

Fordelen ved denne teknologi er at når jordvarmen så tages i bruge i efteråret er jorden fuld opladet + lidt ekstra og derved vil indløbs temperaturen være forhøjet i forhold til normale jordvarmeanlæg der bruger energi fra jorden hele året for at opvarme brugsvandet og så kan man godt sige at de starter i minus når der er behov for varme.

Da vi i Danmark har en gennemsnits temperatur i jorden på 7,6 gr og i de hårde vinterer har en indløbs temperatur fra jorden på 1 gr har det rigtig meget at sige på økonomien hvis du kan vinde et par grader.


Med venlig hilsen

Christian Hegner

www.alternativvarme.dk

Mange firmaer som lægger jordvarme bruger netop en kædegraver, den kan komme til hvor der er meget lidt plads, og laver mindst muligt skade på haven...

Solvarme eller en energifanger skulle være et godt suplement til jordvarmen, som kan give en højere cop på anlægget, og spare varmepumpen lidt.
Vi har både kædegraver og minigraver.

Ved kædegravning kræver det en meget stor vende radius hvorfor du ikke undgår at skulle grave op i enderne.
Så er der problemstillingen med sten i jorden. De fleste steder, parracehus grunde som landbrug har så store sten i jorden at kædegraveren ikke kan arbejde.
Derfor er den meget sjældent er vores kædegraver kan klare opgaven da man jo i følge lovgivningen skal rense renden for skarpe sten som forøvrigt er meget svært med kædegravning.

Der udover er det igen noget svære at komprimerer jorden ved kædegravning da renden (på vores) er 12 cm og man kan derfor have svært ved at fylde renden op uden den stopper på vejen.
komprimeringen er dog noget hurtigere end ved viberations pløjning da man har den opgravet jord at fylde i. 

Med venlig hilsen

Christian Hegner

www.alternativvarme.dk

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også