Ny form for jordvarme ?

Hejsa,

Er der nogen der har kendskab til en ny måde at lave jordvarme på hvor slangerne bliver "skudt" i stedet for at blive gravet ?
Har set det her
http://www.hef.dk/dk/hef_energiteknik/nyheder/ny_jordvarme-loesning.htm

Skal udkifte et gammelt oliefyr i maj måned.

Tak for alle input.
Hejsa, Er der nogen der har kendskab til en ny... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vedr. "vertikal" jordvarme.
Ved større byggerier, hvor man nedrammer fundamentspæle, er det muligt at lægge slangerne heri:

http://www.dr.dk/P1/Miljoereportagen/Udsendelser/2011/01/06152523.htm
Denne form for energi fanger tror jeg ikke på virker på længere sigt i Danmark.

Da pælefunderings pæle har en relativ lille dybde og skal bruges som sonder har jeg meget svært ved at se hvor energien skal komme fra når der begyndes at optage energi fra jorden.

Man kan ikke bare tage en teknologi der benyttes i Tyskland  og tro det også bare fungere ens i Danmark.
Tyskland har nogle meget højtstående grundvande og har genneralt meget våd jord.
I Danmark har vi meget tør jord og vores grundvande ligger genneralt meget længere nede 

Når sådanne energi optagere ikke har forbindelse til undergrundvandene tilføres den omkringliggende jord  ingen fornyet energi og vil i løbet af nogle få år være drænet.
Derefter vil den omkringliggende jord i kolde perioder tilfryse pga. permafrost.
Så må man da håbe at deres pælefunderinger tillige kan tåle frosten?

Dette ses tillige rigtig mange steder i branchen hvor nye firmaer kaster sig ud i geotermisk  varme uden at være ordenlig klædt på.
F.eks oplever vi kunder der er blevet vejledt til at bruge energi kollektorer i stedet for alm. horisontal jordvarme hvor de ikke har den fornødne plads.
Energi kollektorer er en jordvarme slange der er viklet omkring en kegle. slangerne ligger derved med en afstand på 10-20cm.

Metoden bruges i stor stil i bla. Tyskland og fungere fint der.
Men igen fungere det i Tyskland pga. deres højtstående grundvand men fungere ikke i Danmark.

Man kan kun fornødent supplere med denne metode i Danmark hvis man eks. lige mangler de sidste 50-100 meter for at energi regnestykket går op.

Så man skal helt sikkert udvælge sin montør med en smule skepsis og sørge for at de har erfaringer med det de tilbyder


Med venlig hilsen

Christian Hegner

www.alternativvarme.dk

Tak for de mange input.
Kan se at det er et "varm" emne med de forskellige teknikker der dukker op i Danmark.

Jeg er nu ret overbevist om at vi går den klassiske vej.

Findes der en oversigt over "autoriserede montører" ?

Eller hvordan kommer jeg videre ?

Vil jo gerne have to konkrete tilbud (og professionelle meninger) at forholde mig til ... :-)
Der er mange meninger om hvordan du skal udvælge din installatør.

VPO ordningen (varme pumpe ordningen) er en privat ejet ordning som tilbyder alle der har lyst til at betale 8.000kr for et 2 dages kursus, hvor de gennemgår en varmepumpes opbygning.
Her kan alle som VVS, elektrikkere, malere etc tilmelde sig og gennemføre en teori prøve, for derefter komme på deres liste over godkendte VPO´er :-)
Dette er efter min mening ikke en garanti for at din installatør har den mindste erfaring eller for den sags skyld, viden om det han/hun laver.

Mit råd til dig vil være, at vælge en af de, som producenterne anbefaler via deres egne installatør henvisninger.
Her har du en større tryghed omkring, at en producent ikke henviser til en inkompetent håndværker/sælger, da producenterne trods alt har et ansvar for deres henvisninger.
Producenterne gennemfører også et installatører kursus for deres forhandlere samt udfører kun support for fagmænd.
Dvs den maler som har taget et simpel teori kursus på VPO ordningen og sneget sig igennem, kan ikke umiddelbart få support hos de større kendte producenter uden at have en vis kompetence.


Med venlig hilsen

Christian Hegner

www.alternativvarme.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også