Genopfyldning af Air Condition anlæg.

Vil lige høre om det evt. er et LDS projekt... som det meste andet på mine biler, eller er jeg bare nået til grænsen nu?

Sagt på en anden måde:

Er der er god LDS løsning på dette, eller må man bare til læderet og betale værkstedet?


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er bl.a. nogle Citroën-folk, der har haft gode erfaringer med gds på dette område.
Prøv at søge her:

http://www.citronik.dk/jforum/forums/list.page
Det er ikke raketvidenskab, men du skal minimum have et manometersæt for at vide, hvor du er henne med sug og tryk.
Er anlægget helt tomt og hvorfor mangler der væske?
Og nu roder jeg mig ud på øretævernes holdeplads!! (I behøver ikke falde over mig. Jeg har KMOnr fra gammel tid!)
Hvis det handler om, at der over år er forsvundet lidt væske, kan man ofte bare fylde lidt oven i, og så spiller det igen. Det koster ikke alverden, men det vil være svært at få en mekaniker til at gøre det, idet der ikke er mange penge og mystik i den sag.
Er det helt tomt eller sker det jævnligt, er der noget der skal undersøges.
Ligeledes skal du være sikker på om det er det forbudte Freon 12, eller 134A som bruges på nyere anlæg. Formodentlig er det på en så ny bil som din 134A, som alle har i dag. De fleste med oprindelig freon 12 er lavet om til 134A. Det er iøvrigt slet ikke så vanskeligt, som man i begyndelsen ville gøre det til. (Alt nyt er som bekendt mystisk, meget "farligt" og belagt med smukke avancer!)
Kører du hen til en landbrugsmaskinmekaniker, er han sjældent helt så genstridig.
Jeg tror ikke du skal begynde på det selv, idet det også kræver en vacuumpumpe og tømmestation, men slet ikke umuligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg mener det er 134A. Men må lige se efter i morgen.
Min A/C har virket indtil for nyligt.
Har den altid tændt, også om vinteren, så jeg formoder, at det er 6 år uden refill, der er problemet.
Måske skulle jeg lige høre min "når jeg ikke selv kan/gider-mekaniker", hvad han skal have, inden jeg begynder at fumle selv.
Tak for svarene...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Og lidt fra linksamlingen:

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/10328.page

En manual til et AC-anlæg, - nå ja, det er Ford, men godt at blive klog af:

http://www.fordscorpio.co.uk/acindex.htm

Der udover har der været en tråd på Club XM forum, som tilsyneladende er nede lige nu:

Club XM Forum - Pulling Out The Evaporator Modem Buster

Hej vile,

Jeg kender godt Scorpiosiden... faktisk har jeg brugt den gennem mange år og er medlem af dens mailingliste.
Skriver derfor med andre Scorpioejere... i bla. England, for det er faktisk lige præcis sådan en bil jeg har

Jeg ville ikke have nogle problemer med at skulle skifte hele anlæget ud selv, men det var mere et spørgsmål om det med refillen...
Det er jo ikke rigtigt beskrevet hvordan man gør det selv på ScorpioUK...

Men efter ktms forklaring... tror jeg at det overlades til værkstedet.... altså det billige

Er iøvrigt også medlem af Citronik... for sådan en fætter står der også i indkørslen
Det er et dejligt forum, hvor der også er folk med masser af erfaring med "citroner"
Har lige brugt det i dag, da jeg hjælper en kollega med en bil der har problemer med MAP-sensoren, vacuumsystemt, eller måske lambdasonden... det er jeg ikke helt på det rene med endnu...
Tak for svarene...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Hej

Forskellen på gamle anlæg til freon og nye anlæg til R134 ses nemmest på "service stutsene" som på de gamle freonanlæg er med gevind og til R134 er det en lynkobling (der er en rille i stutsen og der er forskel i diameteren)
 
I firmaet hvor jeg arbejder har vi en speciel pris på et alm. vedligeholdelses eftersyn på 1000 Kr. incl moms som bl.a. indbefatter genopfyldning og tætheds test af anlægget.

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja, polobjørn... det var ikke så galt igen... men der er lidt langt hen til dit værksted

Her er iøvrigt et billede af lablen i motorrummet... lidt dårlig kvalitet pga. mørket ... men kan da tydes, R-134-a:


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej igen

Det er helt klart R134 der skal på dit anlæg og man kan også se at den totale fyldemængde er 1,000 Kg. ? +-  et antal gram, så det er helt som det skal være.
Prøv at spørge på det nærmeste Bosch Car Service hvad de skal have for at genopfylde dit anlæg !  husk blot at sige til dem at anlægget ikke er blevet efterfyldt i 6 år - men det kan jo være blevet utæt ( slanger - rør - samlinger - tæring m.m.)

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja, det kan det jo godt. Egentlig ser det hele nu meget pænt ud, og som nævnt har anlægget altid været tændt.
Så jeg tror mest på en genopfyldning... men det ser vi

Sidste år synes jeg ikke rigtig det kølede som det skulle... det blev ikke rigtigt koldt, derfor overvejde jeg at montere en modifikation på anlægget, hvor hele klimadelen sættes ud af kraft... du kan se hvordan det er lavet her:

http://www.fordscorpio.co.uk/acmod.htm

Jeg har skrevet en del med gutterne i UK om denne modifikation, og har fået mailet lidt ekstra oplysninger.

Når anlægget igen er oppe at køre, har jeg planer om at lave modifikationen alligevel, da den gør, at bilen kan køles ned fra f.eks. 50 grader til f.eks. 20 på meget kort tid.
Det er Fords sikkerhedsmargen på anlægget der gør, at det ikke er designet til det, men kræver en mod.  for at kunne.
En af fyrene der har lavet det på sin Scorpio, har testmålt temperaturerne i centerventilationskanalen. Hvis man lader Fords klimasystem klare tingene, er koldeste temperatur 4 grader celcius... med mod.  kan man opnå ned til -10 grader
Det er selvfølgelig lidt vildt, men anlægget kan altså køle meget mere end det er "justeret" til fra fabrikken.

Og tro mig... med tykke lædersæder, der har stået i bagende sol, hele dagen, kan man godt bruge temperaturer i kortere tid, der ligger omkring frysepunktet
Så det skal prøves.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja ja ja, små slag.

Det med de drastiske nedkølinger har jeg også været meget stor fan af. 
Som tidligere nævnt har jeg rodet med Jaguar i mange herrens år, og fra omkring 1975 har rigtig mange af dem været udstyret med AC, endda et i særklasse rigtig kraftigt virkende system, der i standard, veljusteret og trimmet tilstand kan komme ned i området af 0 grader.

Men ikke alt godt varer som bekendt ved. For en halv snes år siden var vi på en ferietur i sådan en vogn med fuld skrald på ACen, der på den vogn var endog meget effektfuldt. Det var varmt og fugtigt, så det var jo herligt at sidde inde i den kølige og tørre kabine. 

I løbet af få dage fik jeg svære problemer med slimhinder i snuden og øjne. Jeg havde simpelthen opbrugt min ration af modstandskraft over for den herlige, tørre kulde. 
Rent faktisk skal jeg til en mindre operation her om ca 14 dage som følge af den tur!!

Brugt med måde er det en fantastisk god installation, der desværre ikke virker i øjeblikket i min Mohammedeo pga en tilstoppet ekspansionsventil, som jeg simpelthen ikke kan finde.

Nu er der ingen tvivl om kølemediet i din vogn, jvf. det fine skilt og til dels årgangen. 
Der findes en hel del vogne som er retrofittet fra R12 til R134a og der kan man ikke se på niplerne at det nu handler om 134a. 
Men god praksis er, at man forsyner kompressoren med en tydelig påtegning om at den er fyldt med en anden type kølemedium og olie. Men som med så meget andet, kan der ske det, at visse typer har set bort fra denne ikke uvæsentlige detalje.
Derfor min advarsel.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis