Altan

Hejsa.
Nogen der ved noget om reglerne mht altan? Vi skal til at bygge til og have lavet en udestue. Ovenpå vil vi gerne have en altan. Udestue og altan ligger ca. 2m. fra skel. Her tænker jeg noget om hvorvidt man vil beskue naboens have fra altan? Nogle bestemmelser?

Hilsen Tømren 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nåeh ! har de en køn datter du vil Botanisere lidt over
For en del år siden skulle jeg bygge en kvist i mit hus, og der var reglen at der skulle være 3 m. til naboskel, med mindre naboen aksepterede at den blev bygget tættere på. Så mon ikke det samme gælder for en altan.
Din tilbygning skal være mindst 2,5 m fra skel, og der må ikke være bygningsdele der er mindre end 1,4 gange afstanden til skel 2,5m. fra skel må bygningen højst være 3,5 m over skelhøjden.

Det store problem er altanen som muligvis er lovlig hvis afstanden er overholdt, men tænk lige på naboskabet!
Ville du bryde dig om at naboerne kunne sidde og glo ned i din have?

Da vi i sin tid købte hus sagde vor advokat: Undgå strid med naboerne, folk slår hinanden ihjel i disse sager.


Det er egentlig noget underligt noget, det med naboer der ikke tåler at andre ser hvad de foretager sig i deres have eller gårdhave. Hvad er det der er så vigtigt at skjule for omvedenen. En af mine meget gode venner der har et større hus på Thurø, oplevede denne sørgelige tilstand fra nye naboer der flyttede ind i huset ved siden af hans. Så de byggede et hegn i 4 m. højde 2,5 m. fra deres skel ind til ham efter at have boet i huset i 14 dage. Det underlige var at min ven og frue næsten aldrid opholdt sig længere tid på den del af grunden, da det bare er indgangen til huset, altså en smal stribe med fliser. Og havde min ven interesse i at glo ind til dem kunne han jo gøre det frit fra førstesalen, da stueetagen i hans hus ligger temlig højt p.g.a. kælderen der rager en meter over jorden.
Men hvorfor denne legende titte bøh  ????
Men naboen hus ligger også 2m fra skel. Kan det være fordi det er bygget sådan fra start (1930 eks)?
Et andet problem er som jeg ser det, mit hus ligger med gavlen mod naboen, så 1,4* afstanden til skel vil blive et problem da mit hus nok er 8m højt vil jeg tro, men mod den anden nabo har jeg ca. 2,5m til skel og dvs den bygelinie ikke overholdes. Men mit hus er jo opført sådan i 1934. Inden jeg begynder at tegne som en gal, hvem skal jeg snakke med ang alting overholdes?
Ang altan, kan jeg sagtens se det må være irriterende at man som nabo, har sin nabo til at kunne beskue én, men igen, lov er jo lov.
HolleMusic -> Vil tro du skal snakke med teknisk forvaltning i din kommune... jeg har været derinde flere gange her i Esbjerg for at hører med regler med hensyn til bygning af garage i skel.

/Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Da jeg byggede kvist på huset, var min og naboens gavl skel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis