Længning af gulve

Jeg står over for at skal ligge gulv på min første sal. Gulvet er et massivt fyrtræsgulv, og dertilhørende kerto strøer. Gulvet har dim. 27x130 i forskellige længder. Underlaget er et baunedæk, som stiger fra ydervæg ind mod midt. Forskellen er op til 5 cm fra yder kant til midt. væggene er en let konstruktion lavet i træ og gips. Spørgsmålet lyder. Må jeg lave en ramme af træ hele vejen rundet og dertil skrue mine strøer (karto strøer). Og er afstanden mellem strøerne på 500 mm ok? Jeg er med på at strøerne skal klodses op, og opklodsningen skal skrues fast til strøen. Gulvet skal skrues fast til strøen siger min lokale bygge pusher, men det andet kunne de ikke svare på.  Er der andet jeg skal tage forbehold for? Og tak for hjælpen på forhånd.

Det at gøre det selv er ikke altid det samme som at spare penge...

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke det med rammen. Er det fordi du vil lægge strøer hele vejen rundt langs kanten?
Det kan du godt, men du må ikke skrue strøer

Men det gælder som altid at gulvene skal lægges efter fabrikantens anvisninger. Og en sådan må di leverandør fremskaffe.

Jeg mener nu at du godt kan gå lidt op i strøafstand med den bræddetykkelse.

Men strøer og opklodsning skal laves rigtigt. Helt rigtigt.
Lån evt. den anvisning fra træinfo der hedder lægning af trægulve på biblioteket. Der står det hele. Træ 41 hedder den vist.
Jep, du må godt lave en ramme hele vejen rundt, dette gør det faktisk nemmere at holde styr på både afstanden mellem strøerne, men også give understøttelse for gulvet i kanterne, husk dog at denne skal have luft indtil væggene, så der er plads til at det kan arbejde, men endnu vigtigere at der ikke er mulighed for at det kan stå og gnibe sig op at væggen, og derved give mislyde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis