Hvor man Ah batteri skal jeg bruge?

Jeg er i gang med at skifte alt el ud i min G23´er.
Men jeg er i tvivl om, hvor stort et batteri jeg skal bruge.

Jeg skal drive følgende:
GPS
Ekkolod
Lanterner
Radio
VHF
300W inverter 
Evt. lille køletaske

Hvilken type batteri er bedst, og er der nogen der har et link til et godt tilbud? 

/Husum



- Husum -

Granada 23 #48

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo et lidt voldsomt.. Laver den inverter 300 watt 220 volt?? og hvor meget kører den..
En lille køletaske kan sagtens bruge 4 ah altså 48 watt. Så kører den 10 timer har du tørlagt et 80 ah batteri.
Du kan bruge ca. 50% af pålydende på batteriet.
Omformer din inverter konstant strøm til f.eks. en laptop så koster den også en del.. Der kan det betale sig at købe en der omformer dine 12 volt direkte til den spænding din laptop bruger.
Nu skriver du lanterner ?? er det en toplanterne eller har du f.eks. 3 x 10 watt pærer.. for så bruger de jo tilsammen ca. 2,5 ah.

Med andre ord. Du skal kende forbruget på hver enkelt ting og hvor længe de skal være tændt mellem hver opladning.

Den lokale bådforhandler plejer at have tilbud på sådanne batterier så det er jo bare at holde øje..

Et 100 ah batteri kan leverer ca. 50 ah før det er "fladt" dvs at du kan trække 50 (50x12=600 watt) ah i 1 time. eller 1 watt i 600 timer..

Jeg bruger altid AGM batterier.. Fordi de er billige i forhold til Gel batterier , men har næsten samme egenskaber.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis