pex i stedet for 3/4" jernrør hvad størrelse pex??

Har bygge mig et nyt fyrrum der snart skal i brug og fra det og hen til bryggeres hvor varme instalationerne vandvarmer osv. er, skal der trækkes nye rør nu er der 2x 3/4" jern rør.

Men vil i stedet gerne bruge pex rør da jeg synes det er nemmere, men hvad størrelse pex rør?? et 3/4" rør er 26,9udv. og 21,7mm indv.
Men det er der ikke lige nogen pex rør der er 100% i den størrelse og skal det over 22mm (udv.) pex bliver det halv dyrt.

Og har også hørt nogen sige, at der er bedre flow i pex og man derfor kan gå ned i størrelse??

Men til spørgsmålet

Hvad størrelse pex skal 3/4" jern rør erstattes med i pex størrelse for at få den sammen mængde vand igennem.????
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et 3/4" vandrør, skulle jo måler jo 3/4" indvendigt, som er 19,05 mm
I praksis vel omkring 20 mm.

Så brug du trygt 22 mm Pex, der er samme flow.

mvh jens
Kan godt være det bare er mig, der skal ha det skæret ud i pap

Men på vvs-ekspertens hjemme side, kommer jeg frem til følgene.

Sort rør Dimension: 3/4"
Udvendig diameter: 26,9 mm
Gods: 2,6 mm
Vægt: 1,58 kg/m
Længde á 6 meter

Så siger jeg 26,9 - 2,6 * 2 = 21,7mm indvendig.

Pex 22mm universal rør i rør- antibrud 2,5mm

22 - 2,5 * 2 = 17mm indvendig

Altså som jeg ser det, er pex røret 4,7mm mindre indvendigt??? er jeg totalt på vildspor
Jeg har noget Pex på ø22 mm udv. her er hullet ø 20 mm.....

Og et 3/4 " rør bør jo måle 3/4" indvendigt.

Måske de billiger rør har snydt med godstykkelsen, deraf den større inderdiameter?
For udvendigt skal diameteren jo passe, af hensyn til at der skal kunne skæres gevind.

Hvis du er bekymret for om der er flow nok, kan du trække 2x Pex til at erstatte 3/4" røret, så er du da sikker

mvh jens
Hej Chr-Hj
Når jeg læser dit indlæg vil jeg være så fræk at benytte din tråd til
følgende spørgsmål:
Er det ikke rigtigt at der er forskellig form for PEX-rør - èn type som
man må bruge til f.eks. varmerør / gulvvarme ? og
en anden type som
man må bruges til brugsvand - altså vand til kaffemaskinen / saftevand
eller bruseren ?

Undskyld men du kunne måskè også have brug for denne information !

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
Nu er der vel ingen, der siger at valget af 3/4" rør i sin tid er foretaget ud fra en særlig dybtgående beregning. Må ske har man blot bedømt, at 1/2" nok var for lidt og 1" var i overkanten.

Valget af pex rørets diameter må da afhænge af, hvor mange liter/minut, der skal transporteres og hvilket tryktab, man kan acceptere. Husk på, at pex-røret er meget mere glat end et jernrør, så der vil opstå mindre turbulens.

@ fox:
Ja, det er to forskellige slags rør.
Annonce
Hej.. Du kan bruge det her 087368251 eller 087367251 og så husk at bruge Ta / Pex fittings. Erik

Hygger mig bare (:

22 mm er fint.
Man kan så også få universalpex, der kan bruges til det hele. Men hvis det er til varme, skal der være iltspærre.
Hej.. Du kan bruge det her med iltspærre 087368251 eller 087367251 og så husk at bruge Ta / Pex fittings. Erik

Hygger mig bare (:

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis