Nyt tag på 70'er hus

Hej

Vi har et 70'er hus, som nu trænger til nyt tag og endegavle.
Det er et helt almindelig tag med eternitplader, taghældning som man nu lavede det i 70'erne og oprindelige endegavle i træ.
Huset er et murstenshus med røde/brune sten, på i alt 154 kvm m vinkelstue, så altså 3 endegavle.

Vi ønsker betontagsten og hardieplank på endegavlene, spørgsmålet er så, hvad vil det koste os?

Alternativt - kan konstruktionen ændres til et valmet tag med betontagsten, så vi undgår endegavlene? Og hvor meget dyre vil det være?

Tak - på forhånd:-)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med nogle mål på hustage og gavle kan din(e) lokale tømrerfirma(er) hurtigt give et par tilbud til dig.
Måske osse nogen her på forum kan, men du er ihvertfald nødt til at have nogle mål på skrift :-)
Som det siges, tilkald et par tømrermestre, (dog ikke samtidig :o)), og lad dem give nogle priser.
At lave valme på et eksisterende tag er uforholdsmæssigt dyrt.
Hvis det er vedligeholdelsen, (og Hardiplanken du er ked af) Så beklæd med zink eller kobber. Det vil være langt billigere.

(Eller bladguld, det vil imponere naboerne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En lille skitse:
                                               4,5
                                               ------
                                               l        l
                11,5                     3 l        l
        ------------------------------          l 10 
7,5 l                                                 l
      l                                                 l
       --------------------------------------- 
                                 16
Skrevet af hpox på 24 jan 2011 22:09
Som det siges, tilkald et par tømrermestre, (dog ikke samtidig :o)), og lad dem give nogle priser.
At lave valme på et eksisterende tag er uforholdsmæssigt dyrt.
Hvis det er vedligeholdelsen, (og Hardiplanken du er ked af) Så beklæd med zink eller kobber. Det vil være langt billigere.

(Eller bladguld, det vil imponere naboerne.

Helt enig med Hpox, det er alt for dyrt i forhold til hvad du får for pengene, men det kan sagtens lade sig gøre selvfølgelig.

Inden du henter tilbud hos et par tømrer, bør du lige lave en liste over de ting du vil have med i tilbuddet på din tagrenovering, så du før feks. 3 tilbud udfra samme specifikationer, eller sidder man og sammenligner 3 forskellige tilbud.

Her er lidt til inspiration af hvordan den kunne se ud.

10 beslutninger i forbindelse med nyt tag

Det er feks. hvilket betontagsten man ønsker, hvilken tagrender (plast, zink, stål), hvor meget af træværket der skal skiftes feks. stern, vindskeder, underbrædder osv...

Er alt dette allerede pointeret ved et tilbudsmateriale, så er sandsynligheden for at tilbuddet indeholder det samme meget stor, og problemer med misforståelser og ekstra regninger minimeret, og du slipper for at gennemgå alt dette flere forskellige tømrermestrer.

Derudover skal du huske at du i forbindelse med taget, jo skal have lavet et efterisolering hvis det er dårligt isoleret, om denne skal udføres af tømreren også, eller du selv vil stå for denne del.

Det er meget nemmere at få isoleret mindst kanterne mens taget er åbent, så kan resten samt hævning af gangbro osv. evt. laves af dig selv for at spare lidt penge.

Hvis ikke der er vindbrædder / vindplader i taget, så husk at få dette med i tilbuddet, da rigtigt mange glemmer denne del i forbindelse med en tagrenovering, men det er altså et punkt hvor man kan spare en hel del penge på varmeregningen.

Skrevet af micjensen på 24 jan 2011 22:33
En lille skitse:
                                               4,5
                                               ------
                                               l        l
                11,5                     3 l        l
        ------------------------------          l 10 
7,5 l                                                 l
      l                                                 l
       --------------------------------------- 
                                 16

Der mangler lige om det er murmålene, hvis ja hvor stort udhænget...?

Og så selvfølgelig hvilken taghældning du har på taget, for at kunne anslå hvor mange m2 der er på taget.

Derudover har du ingen skorsten eller aftrækshætter i taget ?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hejsa. Det er murmål.

Vi har tidligere fået tilbud på maling af det gamle tag, og der mener jeg de sagde omkring 165 m2.

udhænget er ca. 70 cm.

Mht. til hældning, det er et ganske almindeligt eternit tag, uden skorsten, men med 3 aftrækshætter.

Vi er nu gået fra valmet tag, men snakker så om Hardieplank på 3 endegavle samt nye sternbrædder. Skotrender er lavet for 6 år siden. Alt med isolering kan jeg selv klare, og underbrædder skal heller ikke skiftes, så det skal ikke fremgå i en pris.

Rart med et konstruktivt svar
Hvis det er eternit og i så skal have tegl på, skal i jo vide at der måske skal lave et par forstærkninger af spærene ved at gå over til tungt tag.

Det er sikkert 25-30 grader så.

Jeg ville vælge feks. Cedertræ frem for Hardiplan, det er prismæssigt nogenlunde det samme, men det er væsentligt pænere med cedertræ syntes jeg.

Du kan se her hvordan Cedertræ der har fået en gang olie inden opsætningen ser ud.

Cedertræ på garage/skur bygning

Og her hvordan cedertræ ubehandlet ser ud efter montering på en gavl.

Cedertræ beklædning på gavl ( billederne helt i bunden )

Derudover tror jeg heller ikke levetiden på Hardiplanken vil overgå Cedertræet, og du vil med garanti hurtigt blive træt af alle de alger der skal vaskes af dine gavle, hvis de skal holde sig pæne.

Dine skotrender i dag er af gammel type, så kan kun genbruges hvis du vælger en løsning uden undertag, vælger du undertag skal skotrenden udføres som underlagt / nedsænket skotrende eller ved at bruge bygtjek skotrenden, jeg ville foretrække den første nævnte, da jeg anser denne for at give størst sikkerhed.

Jeg ville også skifte stern og vindskeder da det er disse der udsættes for sol og slagregn, men lade underbrædderne sidde hvis disse egentligt ikke fejler noget, men er det overliggende underbrædder og der vælges undertags løsning, skal disse enten fjernes eller der påfores spærene, så overkant spær passer med overkant underbrædder.

 
Skrevet af Koludabyg på 26 jan 2011 12:41
Jeg ville vælge feks. Cedertræ frem for Hardiplan, det er prismæssigt nogenlunde det samme, men det er væsentligt pænere med cedertræ syntes jeg.
 

Helt enig. Desuden så har man jo også muligheden for at skifte farve hvis man skulle ønske det senere hen.

Og hvor stor er risikoen for råd i konstruktionen, når man ser at træet kun modtager slag regn og er ventileret på bagsiden?

til Micjensen.
Det er vores hus han linker til som han lige har bygget og kan kun anbefale ham. Han ved hvad han snakker om.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvis tagkonstruktionen ikke er dimensioneret til tungt tag, var komposit-letvægtstegl måske en mulighed?

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/159281/afv/topic/afpg/1

Bare et spørgsmål.
Har selv ingen erfaringer med produktet.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også