vand op af kældergulv

Hej

Jeg ved godt at emnet dræning er meget debateret herinde, men har efter en dags søgning ikke kunne finde et præcist svar på mit problem, så derfor prøver jeg nu her

Jeg bor i et enderækkehus fra 1956, med en kælder på ca 55 KVM.

For godt og vel en uge siden, fik jeg en grim oplevelse da jeg skulle i kælderen og til min store overraskelse fik våde fødder. Det var dagen efter at alt sneen var begyndt at smelte, og det var ikke kommet op af kloakken. Efter at have tørret grundigt op, kunne jeg se at vandet lige så langsom "sev" op af små sprækker i gulvet. Jeg tænkte at det måtte være grundvands spejlet der stod højt, men efter at have snakket med mine naboer som ikke havde noget vand i kælderen, blev jeg i tvivl.

På havesiden af huset er der en brønd der er koblet til nedløbsrøret, denne brønd går via et kloakrør under huset og ud til vejen. Efter at have konsulteret mig med flere af mine naboer, var der en afdem der kunne huske at dette var sket for en af de andre rækker for nogle år tilbage, og skyldet et brud på netop dette kloakrør. Det passede også umiddelbart også meget godt, med hvor vandet kom op i kælderen. Ringede herefter til min forsikrng, som sendte bud efter en TV undersøgelse af kloakken. Det skal siges at vandet fortsatte med at sive ind de næste 3-4 dage.

Idag kom kloakmanden så og skulle filme, og til min store overraskelse var der ikke noget brud på nogen af mine rør

Vi snakkede lidt frem og tilbage om hvad der så kunne være årsagen til at vandet kom ind, og han havde en teori. Da vi er første hus ved siden af det store kloaksystem i vejen, og føromtalte kloakrør er "første afkørsel" på røret ind imod de andre huse i rækken, kunne det tænkes at trykket i netop dette rør (ved høj vandstand) var højere end længere ned i rækken. Og som han sagde så mine rør fine ud, men et kloakrør er ikke lavet til at holde tryk, så derfor kunne det tænkes at vand kunne blive trykket op igennem samlingerne. Hans råd var at man blændede dette rør og i stedet kørte tagrenden til en faskine i haven.

Umiddelbart en meget ligetil løsning, men kan det virkelig gøre det?

Jeg frygter lidt at det måske er grundvandet der stiger op, og derfor er en løsning med omfangsdræn eller opgravning af hele kælder gulvet nok bedre.

Men vil et omfangsdræn afhjælpe på grundvand nedefra? Omfangdræn er jo umiddelbart "let" nok da der kun er 2 sider af huset det skal gøres på.

Håber at der måske er nogle der har stået med smme problem, og kan fortælle om deres erfaringer.

Hilsen ejeren af en ubåd i gule mursten

Morten

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo en lidt kompliceret sag.
Fordi det stadig er lidt uklart hvor vandet kommer fra.
Det kan vel godt være forhøjet grundvandsstand, selv om det jo så er mærkeligt at det ikke er sket før. Og at jorden formodentlig var frosset da det .
Men det bedste bud er måske din "kloakforograf" .
Nu er der jo osse en offentlig kloakledning indvolveret og jeg foreslår at du osse får en vurdering fra det kommunale kloakvæsen.
Løsningen med at kappe den mistænklige ledning og lave en faskine er fin.
Meen den gamle ledning skal tilstøbes og der skal etableres en faskine. Hvilket forhåbentlig kan lade sig gøre. Nogle kroner vil det koste.
Mht. omfangsdræn så skal det helst etableres hele vejen rundt om din kælder. Det kan sagtens lade sig gøre, men eftersom det er et rækkehus så kommer du jo lidt tæt på naboen.
Hvis du iøvrigt ikke har fugtproblemer i din kælder så ville jeg nok vente og se om faskineløsningen virker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis