Hvordan "lappe" hul i flamingoisolering (billede)

hej kyndige folk!

hvordan lapper jeg dette hul?

inderst er der en sten/betonmur. Det er en nordvendt ydermur i en ældre etageejendom.

på stenmuren sidder der ca. 5 mm flamingo(/celleplast) som isolering og dernæst et tyndt lag brunt pap/papir. Uden på det sad tapetet, som jeg har fjernet pga. stor forekomst af skimmelsvamp.

Jeg har fjernet svampen og ville tjekke om det var trængt ind i flamingo'en - derfor hullet.

nu vil jeg gerne ordne hullet, så jeg kan tapetsere igen.

jeg ville være taknemmelig, hvis nogle kunne hjælpe.



 mvh Andreas

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindelig spartelmasse.
Eller PU-skum fra dåse.

Hvad gør du for at der ikke skal komme skimmelsvamp igen?
Vil også mene at det største problem, er at sørge for at problemet ikke vender tilbage
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej,

Hvis det var min væg ville jeg fjerne alt det flamingo så der er en bar væg. Hvis der skimmel på den, så få den behandlet..

Derefter ville jeg opsætte en ny "varmvæg" med tilhørende dampspærre..

Det flaminge der sidder der er ikke meget værd som isolering og i værste fald skadeligt for væggen..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

tak for svar. jeg tror du har ret i at det ville være den bedste løsning, men det er en lejet lejlighed, så jeg vil ikke gøre noget alt for omfattende, hvis det kan undgås.

Tror du (og andre, som læser dette), at der kan være gået skimmelsvamp ind i flamingoen?

 mvh Andreas

tak for svar

vil PU-skum fra dåse og spartelmasse have samme isolerende effekt som flamingoen?

Er der risiko for, at det vil danne en "kuldebro"?

 mvh Andreas

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
tusind tak for svar!

for at undgå skimmelsvamp fremover:

der stod en sammenfoldet flyttekasse tæt op ad væggen (bag en sofa). Den har jeg fjernet og sørger for fremover ikke at stille noget helt op ad væggen (se de 2 billeder)

jeg har fjernet det stykke tapet hvor der var svamp og ellers sprayet med rodalon på det brune "pap/papir" bagved (se billede i første indlæg).

så vil jeg selvfølgelig prøve at lufte mere ud og have mere varme i rummet.

Der var kun skimmelsvamp bagved papkassen og i umiddelbar nærhed af denne så jeg tror det vil være nok til at undgå skimmelsvamp fremover...


 mvh Andreas

PU-skum isolerer stort set lige så godt som det skumlag der sidder der i forvejen.
Som nu ikkeligner flamingo.

Spartelmasse isolerer ikke ret godt.

Men hvis du flytter flyttekassen så er det nok godt.
Forbløffende så lidt der skal til for at der dannes skimmelsvamp.
For at dræbe så meget af svampen som muligt vil jeg nok vaske væggen et par gange med Rodalon.

Mit bud er at den papkasse du har haft stående op af væggen har være inficeret med svampen (muligvis stået i en fugtig kælder eller lign), og derefter angrebet din mur.

En grund mere kan være din fugtighed i lejligheden. evt få fat på et hygrometer.

om du bruger PU skum eller spartelmasse er vel et fedt. træfugemasse eller akryl kan vel det samme. for de par cm2 betyder det intet. PU-skum kan dog hurtig blive noget griseri.
Det er ikke helt rigtigt at sige at noget er inficeret med skimmelsvamp.
Det er selvfølgelig rigtigt at der kan være flere eller færre skimmelsvampesporer i kassen.
Men det er ikke mængden af spore der er afgørende.
Det er vækstbetingelserne,
Der ville under alle omstændigheder være kommet skimmelsvamp bag den kasse.
(Kun i det tilfælde at der ingen eller næsten ingen skimmelsvampesporer var i luften i boligen ville der ikke kunne opstå skimmelvækst)
PU skum kan indeholde opløsningsmidler der opløser styropor aka flamingo

Jacob
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også