Hvordan "lappe" hul i flamingoisolering (billede)

hej kyndige folk!

hvordan lapper jeg dette hul?

inderst er der en sten/betonmur. Det er en nordvendt ydermur i en ældre etageejendom.

på stenmuren sidder der ca. 5 mm flamingo(/celleplast) som isolering og dernæst et tyndt lag brunt pap/papir. Uden på det sad tapetet, som jeg har fjernet pga. stor forekomst af skimmelsvamp.

Jeg har fjernet svampen og ville tjekke om det var trængt ind i flamingo'en - derfor hullet.

nu vil jeg gerne ordne hullet, så jeg kan tapetsere igen.

jeg ville være taknemmelig, hvis nogle kunne hjælpe.



 mvh Andreas

hej kyndige folk! hvordan lapper jeg dette hul?... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt rodalon på væggen nu - tak for rådet.

Der er stadig sorte aftegninger på væggen. Jeg ved ikke om jeg skal forvente, at de går helt væk, eller om "død" skimmelsvamp stadig kan vise sig som mørke pletter?

Hælder til at bruge acrylfugemasse. Det virker til både at være let og billigt...

 mvh Andreas

ok - tak for tippet. så bruger jeg en af de andre løsninger:

spartelmasse, acrylfugemasse eller træfugemasse. hælder til acrylfugemasse. det virker let og billigt.

Er der nogen, der ved om acrylfugemasse eller træfugemasse har isolerende effekt?

for spartelmasse har ikke (jvf. hpox's indlæg)

endnu en gang: tak for svar til jer, der har skrevet.

 mvh Andreas

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Acryl er jo en gummi masse så ja det må have væsenlig bedre isolerings evne end f.eks spartelmasse.

Husk at alle de materialer vi har nævnt herinde krymper lidt når det tørre, så fyldt ca 1-2mm ekstra på midten af hullet. (gælder ikke pu skum)
Hej Andreas.

Du SKAL fjerne flamingoen, da det er ULOVLIGT OG FARLIGT, der opstår røggasser ved brand. Der må kun bruges flamingo i gulve og hulmurer.

Mvh

mjanum
Nej du skal ej.
Fordi det formodentligt er monteret på et tidspunkt hvor det ikke var ulovligt at gøre det.
Og hvis du kalder det tapet, tykt tapet, istedet for isolering så er det fint.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så derfor er det blevet mere lovligt af den grund???????? Og brandfaren er blevet mindre fordi det er monteret før den tid????????? Dårligt argument. Det er meneske liv vi taler om. Og du taler om at det er fint med tykt tapet? HALLO vi er i år 2011 og ikke i ty`verne
Du roder tingene sammen mjanum.

1. Ja naturligvis er det lovligt af den grund. Hvis det var monteret i går var det (muligvis) ulovligt. Hvis det blev monteret for 60 år siden er det ikke ulovligt.
2. Brandfaren er ikke hverken større eller mindre for flamingo end for gipsplader. Flamingo bryder ikke i brand af sig selv. Derimod udvikler det giftige røggasser når det brænder. Og det er naturligvis et problem.
3. I spørgerens tilfælde er der kun 5 mm Flamingo på væggen. Og det er så lille en mængde at den jo selvsagt ikke udvikler megen røg i tilfælde af brand.
4. Jeg har ikke megen forstand på tapeter, men der findes skumtapeter fremstillet af vinyl eller akrylplast. Næppe den rene økologi i tilfælde af brand.
5. Endeligt er det spørgsmålet om det i det hele taget er flamingo der er limet på spørgerens væg.

Og så er der lige det med argumenterne.
Dit svar rummer jo ikke et eneste argument.
Mon ikke det snarere er en udskrift af det sædvanlige omtågede sludder ved stambordet. :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også