Nedgravning af palletank til regnvand - Hvordan ?

Hej Alle.

Jeg overvejer at grave en palletank ned i haven, til opsamling af regnvand.
Men hvordan sikrer jeg mig lige, at frosten på sigt, ikke skubber den op ?

Den skal jo også sikres mod jordtrykket - hvordan gøres dette lettest ?
Er jeg ude i noget med at støbe omkring bund, sider og top ?
Eller findes der en lettere/bedre måde ?

Det skal være en permanent løsning, så det skal laves i materialer der holder.


Tag vare på det uerstattelige.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er det nok ikke lige en palletank du skal nedgrave, men en rigtig glasfiber jordtank.
Det jeg mere specifikt tænkte på var, at fx. træplader var jo en nem måde at sikre tanken mod jordtrykket - men ikke særligt holdbart i længden.

Jeg er naturligvis opmærksom på de begrænsninger der ligger i at benytte en palletank.
Desværre er jeg også nød til at være opmærksom på de begrænsninger min pengepung har.

Tag vare på det uerstattelige.

Kunne man ikke lade den stå i palleburet og evt beklæde det med fiberdug? det fås da til rimelige penge i div byggemarkeder.


Kunne man måske nok, et af problemerne er at den legering der er brugt til aluminiummen som rammen er lavet af, meget hurtigt nedbrydes i kostant fugtighed som der jo er nede i jorden. Og selve tanken er jo kun en blød plast så når først alurammen er gennemtæret vil den hurtigt kolapse når der ikke er vand i tanken. Det var bedre om du stillede tanken på jorden og byggede et lille hus rundt om den med tag, det er jo kun solen der for grønalgerne til at trives i tanken.
Tak for svar til jer begge.

Det kan godt være at den ender med at stå oven på jorden.
Ville nu helst have den gravet ned, da jeg har lidt svært ved at få den placeret et sted hvor den ikke står i vejen.

Er der mon nogen der har løsningen på, hvordan jeg får den til at blive nede i jorden, uden at blive trykket op af frosten ?



Tag vare på det uerstattelige.

Annonce
Jeg tror nu ikke den bliver trykket op, af frosten, hvis du graver den ned.
Der ligger da masser af nedgravede olietanke, de bliver da dernede.

De ligger jo i sand, så måske det er vejen frem?

Ellers kan du jo når den er nede i hullet. fylde den med vand, og så fylde hullet med beton, palleburet der er i el-galvaniseret jern, kan jo fungere som armering.

mvh jens
du kan godt have den nede i jorden, kender en der har gjort det. han har lagt flamingo det som du bruger når du støber gulv under og rundt på siderne.og selfølgelig ovenpå med en træplade to tanke lige op ad hianden de har stået med vand i hele vinteren uden at fryse
Det er netop skrækhistorier om tomme olietanke der arbejder sig op, der fik mig til at tvivle på, om den mon nu også ville blive dernede.
Heldigvis bliver de fleste olietanke hvor de skal, så jeg var næsten klar over at der måtte være et triks.
Ved dog ikke om det måske hænger delvist sammen med, at de fleste nedgravede olietanke vist er cylinderformede ??
Men et godt lag sand omkring, lyder bestemt som en god idé.

@Smeden96.
Ved du ca. hvor langt din bekendt har gravet tankene ned ?
Er de gravet ned i frostfri dybde - eller er det flamingoen der holder temperaturen over frysepunktet ?

Tag vare på det uerstattelige.

jeg ville nok bruge 8 mm rio net og bygge en ny ramme omkring tanken også ned i jorgen med den. evt. måske købe en ældre olietank og rengøre den også i jorgen med den.
hullet er gravet sådan så at der lige kan være 150 mm flamingo rundt om stramt de har stadig stålrammen på.så de er ca 250mm under jorden med toppen.når de står på flamingo trækker der jo ikke vand op på rammen.men skal lige sige at der hvor de er gravet ned er terrænet højt ,så evt vand i hullet vil trække væk derfra
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis