Bordplader

Hejsa

Da jeg snart skal til at lave køkken ( siger konen)
ja så skal vi jo ha fundet nogle bordplader.
Jeg har overvejet at bruge bøg eller eg men jeg for hele tiden at vide at
det skidt er svært og holde pænt og at der skal slibes jævnligt,
det siger sig selv at det gider jeg sku ikke,

så er det sandt eller falsk at det skal slibes tit.
Hvis der er nogle der har erfaringer med disse typer bordplader så
gi ligé en meldning

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Monterede selv en bordplade af eg for et års tid siden, og det er en blandet fornøjelse. Det er jo flot træ, især når det bliver lidt mørkere med tiden. Men... Eg danner åbenbart en eller anden syre, der reagerer med metal - dvs hver gang vi stillede en konservesdåse fra os på bordet, kom der et nydeligt ringformet aftryk af bunden på bordpladen, hvis den var det mindste fugtig. Det har dog hjulpet en del at give bordpladen noget olie fra junckers - der kommer ikke helt så mange mærker længere og de der kommer fandt vi ud af at man kan skure væk med olie og den grove side af en skuresvamp. Jeg har ikke haft behov for at slibe bordpladen ned.
Monterede selv en bordplade af eg for et års tid siden, og det er en blandet fornøjelse. Det er jo flot træ, især når det bliver lidt mørkere med tiden. Men... Eg danner åbenbart en eller anden syre, der reagerer med metal - dvs hver gang vi stillede en konservesdåse fra os på bordet, kom der et nydeligt ringformet aftryk af bunden på bordpladen, hvis den var det mindste fugtig. Det har dog hjulpet en del at give bordpladen noget olie fra junckers - der kommer ikke helt så mange mærker længere og de der kommer fandt vi ud af at man kan skure væk med olie og den grove side af en skuresvamp. Jeg har ikke haft behov for at slibe bordpladen ned.
Ja, det er jo en smagssag

Jeg fravalgte naturtræ af de nævnte årsager ( vedligeholdelse, generelt er træls  ) og købte en flot laminatbordplade i stedet da jeg lavede nyt køkken for 5-6 år siden - jeg har egentlig ikke fortrudt det selvom en ege- eller mørk hårdttræsbordplade er flot - når den er passet

Min laminatplade ser ud som da den blev lagt på - den er jo ikke så sart som en træbordplade.

Men hvis man gider vedligeholde den er en naturtræsbordplade det flotteste.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

I eg er der garvesyre.
Og måske var det derfor at det i min læretid i 70-erne aldrig blev brugt ege træ til køkkenborsplader.

Det er rigtigt at en træplade kræver vedligeholdelse. Til gengæld kan den jo så vedligeholdes.
Hvis der kommer mærker, risser og rødbedesaft kan den slibes.
Jeg har en bøgeplade som IKKE er blevet vedligeholdt de sidste mange år og derfor er "stærkt patineret"
Men hvis jeg tager mig sammen er jeg ikke i tvivl om at den kan slibes og pudses flot igen.

Plastlaminat, (højtryks) kræver nok minimal vedligeholdelse. Men plastik er det jo.
Ok tror Eg og Bøg er droppet,
gider ikke at rende og slibe hvert år.

Men er der så nogle der kender til de plader Ikea har som de kalder stenplader
som jeg har forstået det er det knust sten der er blandet med akryl

hvordan er holdbarheden på dem

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )


Du kunne jo også tage springet helt ud og købe granitbordplader

Jeg købte en lille en til min kogesektion ( 170 x 62 cm ) med udskæring til planforsænket induktionskogeplade - dyrt - men f........ flot. Udskæringen alene stod i kr. 2.500,- og så var der lige bordpladen - det blev 6,5 k ialt.

Jeg sænkede så denne del 10 cm i forhold til resten - det giver en bedre arbejdshøjde ved gryderne


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis