vand i cokpittet

Hej jeg har en lille 20 fods sejlbåd med et selvlænsne cokpit det er lavet med to stk tomsrør  lodret igenmem bunden, men når der så kommer en voksen mand omborg som mig på en 100 kg virker det lige modsat så har jeg et havbrug i stedet

Jeg har så tænkt på at sav de to rør over og så sætte to slager på krys i stedet..

tror i det kan hjælpe eller skal jeg have flyttet rørene længere ud på siden af skroet m.v.h. Frederik

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg forstår dit problem på den måde at dørken bliver våd når båden ligger stille og du træder ombord i cockpittet.
Så når du tynger båden så meget at havvandet står op i cockpittet betyder det jo at cockpitdørken ligger i eller under niveauet for havoverfladen.
Og du kan ikke ændre på det ved at krydse afløbene eller lignende. Du må hæve dørken eller droppe drænet fra cockpittet!
Du kan måske lave en dørkrist så problemet ikke giver dig våde fødder.. men det fjerne jo ikke vandet som sådan!

Er det derimod kun ude agter i cockpittet eller når båden ligger på den ene halse, så kan der nok laves nogle løsninger...

Ellers så står den jo på reducet kalorie indtaget fra nu og frem til sejlsæsonen.....

MVH Njord

MVH Njord
Hvis det sker, når båden ligger stille. og dørken ligger lavere en vandfladen, er det fuldstændigt ligemeget hvor afløbene er placeret  Men normalt vil man krydse slangerne af hensyn til krængning.
Så tab dig eller hæv dørken.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg er 202 cm høj, så hvis jeg taber mig, kommer jeg om korttid til at ligne et sugerør.
Hvis jeg flytter skroggennemføringerne kommer de over vandlinien, men stadig under dørken. Så vil det ikke hjælpe?

Tak for svarene.
Det kan ikke passe, der kommer kun vand i cockp. hvis det ligger lavere end havet. ( loven om forbundne kar )

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis du flytter skroggennemføringerne op over vandlinien, så undgår du der kommer havvand i cockpittet. Men nok kun når du ligger stille. Krænger båden så er der stagig chance / risiko for at det vil løbe ind. Det afhænger af placering af skroggennemføringerne.
Men det betyder jo også at du vil lhave vand stående i cockpittet efter regnvejr!

Du mangler at svare på om det sker det når du ligger stille eller kun under krængning?

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
En anden mulighed er at placere en contraventil så vandet kun kan løbe den ene vej (det hjælper dog ikke imod vandet som kommer ind ovenfra, og man risikerer at den bliver fyldt med snavs), så er der også mulighed at sætte en lille kappe over udgangshullet i skroget udvendig (det vil virke som et lille pumpe så snart der kommer lidt fart i båden).
Kunne lave en lille skitse men ved ikke hvordan man vedhæfter den herinde.
Du tænker på bailers LINK
Venlig hilsen Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo det virker ligesom bailers. Og med en kontraventil burde det virke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis