Bygge Bordplad til Kontor/arbejdsværlset

Kontor/arbejds Bordplade

 

Jeg vil prøve at bygge et arbejdsbord til mit kontor/arbejdsværelse. Længde skal være 250 cm og bredte 80 cm.Jeg ville gerne lave et træ bord.

Jeg har jo set programmer som fra skrot til slot at de bygger store flotte arbejdsborde. Det er jeg er tvivl om er hvad jeg skal bruge som bordplade, ved intet om træ/træprodukter. Har tænkt på gamle gulvbrædder. Men ved ikke hvordan. Det skal helst være hårdt træ, og må gerne være en tyk plade. Jeg vil gerne bejse den med mahogni farve.

Jeg har læst flere tilbuds aviser fra silvan mmm. Men deres plader er 60 cm brede. Og hvis man skal have special mål koster det xxxxxx. Altså alt for meget.

Jeg har lyst til at bygge noget specielt, men har ikke sådan rigtig bygget noget før. Det gjorde min far altid, men han er desværre død. Jeg ved godt hvad jeg skal gøre mht. ben. Jeg vil montere en bjælke på væggen og ligge pladen derpå, og så købe 2 ben til forkanten.

Håber der er nogen der vil give mig nogle ideer. Glæder mig til mit lille projekt.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den billige:

Du køber bare 2 bordplader, skærer dem rene i den ene kant, også limes du dem sammen, så kan du skære bordpladen i den bredde du ønsker.

Den dyre:

Køber en 900mm bordplade, kan også fåes gennem din trælast, evt. som råplade som du selv skærer til, den er billigere nemlig.

Pladen kan ikke selv spænde over de 800mm og 2500mm med 2 ben i forkanten, så du skal montere en ramme under pladen, enten i form at lister/træ eller i jern/stål.
Euhphet

Som oven for fortæller om bordpladen, er det måden at gøre dette på ok.

Det du skal sætte dine bordben fast på hedder en sarg, som groft sagt er en liste hele vejen rundt under bordpladen. (i denne kan du så fast-gøre bordpladen)

Du "rykker" sargen lidt inden for som på andre borde, i hjørnerne laver du plads til bordbenet i sargen.

Der kan købes specielle beslag til netop dette, huske ikke lige hvad de hedder, men i bla. Biltema kan de købes, de er lidt klejne til et så stort bord, men en 100 x 100 mm. byggevinkel (gerne med forstærkning denne kan omdannes til at skrue inden i hjørnerne, der skal bores/slibes et hul til det stykke gevind eks. 10 mm i den ene ende og gevind som en fransk skrue i modsatte ende, der skrues ind i benene.

Håber du kan bruge dette til noget konstruktivt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Euphet
Inden du går igang med din bordplade, vil jeg give dig et råd som jeg tror
du bliver glad for bagefter.
Istedet for ben vil jeg anbefale dig at lave et bordophæng af f.eks. lægter
som du pudser rigtig fine og derefter behandler med maling eller andet.
Du skal lave en trekant som går fra underkant af bordplade til gulv, som
du så blot skal skrue i væggen.
Du vil være fri for de fandens ben når du gør rent, og så ser det flot ud
med en "svævende" bordplade.
fox

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
Tusind tak for jeres svar. Nu mangler jeg bare lidt hjælp mht. hvad jeg skal bruge som bordplade. For jeg kender ikke alt det er er andet end alm. træ og melamin plade. Hvad med MDF eller østen et eller andet. spånplade cementtræ.. krydsfiner?? Jeg vil som sagt gerne bejse det i en mahogni farve. Kan man bejse MDF plade eller krydsfiner??

Glæder mig til at komme i gang.

Hej 
For seks år siden lavede jeg selv to skriveborde.
jeg købte do køkkenbordplader af eg på tilbud. De er lidt over 60cm i bredden. Jeg fik byggemarkedet til at save den ene plade over på langs, ca. i midten. Dernæst de fire plader over på tværs, halvvejs. Det gave mulighed for at lave to borplader af 1,5m i længden og ca. 90cm i bredden. Derudover skulle jeg have det op til min lejlighed på 8. sal i en lille elevator. Jeg købte fire lange skruvevinger og noget trælim. De overskyden 1,5m*0,3m plader blev brugt som hylder på væggen over skrivebordet. Jeg fandt nogle pæne hyldebeslag i IKEA, og hængte nogle reblys (ikke led) op under hylderne og sluttede af med et par IKEA arkitektlamper - det gav et rigtig godt skrivebordsmiljø.
Fordelen ved egetræ er at det er meget modstanddygtigt over for ridser og snavs - og meget stivere end mdf. Personligt synes jeg også at det naturlige egetræ ser meget godt ud overfor for moderne computere, mus, tastatur, lamper og computerhøjtalere :-)


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Annonce
Euphet

Der er jo mange muligheder ang. træsort et alternativ kan måske være Birke-krydsfiner som er meget lys, fås i fors. tykkelser/kvaliteter og pladestørrelser.

Det kan bejdses og lakeres som du vil, og hvis du pudser fladen og kanterne før lak omhyggeligt kunne det måske være en mulighed.

Om du kan bejdse mdf pl. ved jeg ikke, men mon ikke? (har aldrig selv forsøgt)

Du skal når du lakerer også huske at give "bagsiden" ellers kan dit bord nemt blive krumt, især ved massivt træ.

Eks. hvis du finerer en spånplade, skal der en såkaldt spærre-finer på bagsiden ellers bliver pladen krum, denne spærre finer kan så bare være noget papir eller andet finer (den billige)

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
MDF plade er godt - og billigt.
Det koster kun ca. 1/3 af birkekrydsfiner i tilsvarende tykkelse.
Nogle kan godt lide den brune farve og nøjes med at lakerer overfladen. (Hvilket er nødvendigt til arbejds bord)
Du skal tænke lidt over hvilken tykkelse du vil anvende.
Bauhaus har ska, standart bordplader i 80cm x 3 eller 3,2m. jeg har sådanne en som arbejdsbord. jeg mener jeg gav 1500kr inkl. moms.
Og så skal den bare skæres af.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også