Hæve lofter i ældre hus?

Hej.
Vi har kig på et rigtig dejligt og fint hus på landet, alt er som vi vil ha det... undtaget lofthøjden, som er meget lav. Det er køkken, stue og alrum det drejer sig om. Hvor omfattende er det at hæve lofter?

Forestiller mig : Flytte eksisterende 300mm nyere isolering på lofter. Skrue nye bjælker på spærene. Fjerne gamle bjælker og lofter. Lave højere vægge (Stimmel?) Sætte nyt loft op. Elektriker til evt el-arbejde, ellers kan jeg lave det hele selv. Er der noget jeg har overset?
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At du osse kan vælge at grave dig nedad.
Det har den fordel at du dels får den nødvendige lofthøjde og dels kan udlægge et solidt lag isolering og evt. gulvvarme.
Hvis der er krybekælder er det en helt oplagt ide.
Hvis der er gulv på jord skal terrænforholdene omkring være til det.
Hvor meget skal lofthøjden være større?
Det kan normalt godt lade sig gøre at hæve spærfoden/bjælkerne i dine spær, dette laver dog et skævt tryk i dine spærhoveder i bunden, så huske at denne måske skal dimensionere herefter, er det dog kun 200-300mm er det sikkert minimalt hvad der skal laves for at forstærke dette punkt, derudover kan der være problemer med den indvendige rem ligger et stykke nede i væggen, som så spærene via spærfoden ligger af på, når denne fjernes skal tagkonstruktionen på anden måde overføre krafterne til dine ydervægge, samt skal det stykke væg jo lukkes på en eller anden måde, klares normalt nemmest ved at beklæde væggene efterfølgende evt. med gipsplader.

Der er efterisoleret 100mm på væggene, (stimmel og gips) så ja gips videre op vil være det nemmeste. Forestiller mig at jeg blir nødt til at lave et skråt stykke fra ydervæg ud til loft, da der jo skal være plads til isoleringen.
Eller mere radikalt.
At fjerne toppen incl spær tag og alt. Så murer du de manglende skift på hele vejen rundt og lægger ny tagkonstruktion på toppen. Så kan du også gøre klar til at udnytte overetagen....
Ikke den billigste løsning men den er nok lidt mere fremtids sikret....

Hvis huset altså er det værd.. det lyder som et temmelig gammelt hus, når der nu er en lav loftshøjde og der tidligere er gravet ud! Hvad med isolering af ydermurene, er det iorden, vinduer og døre?

MVH Njord
Annonce
Jeg satte en donkraft under hvert spær, en side ad gangen, og så løftede jeg ellers hele konstruktionen 12 cm.
Det knasede noget, men det kom op! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, sådan kan man osse gøre.
Men man skal jo huske at kappe fortøjningerne først.
Og der skal jo et anseeligt antal donkrafte til.
Jo jo, det letter proceduren at kappe forbindelsen til murværket, men jeg havde det problem at det er en vinkel på hovedhuset og jeg ville ikke pille de gamle Eternitplader af, før det var absolut nødvendigt. Det gav nogle sjove lyde!
Det værste var faktisk at jeg skulle løbe som en gal mellem alle disse donkrafte, 4 værkstedsdonkrafte, 2 flaske donkrafte og et par opretterværktøjer og holde øje med div. waterpas.
Alle mente jeg var gal, og det er jeg sikkert også, men det lod sig gøre, og taget blev da liggende under orkanen i dec. 1999, på nær nogle få tagsten i læsiden, som jeg måtte lægge op næste dag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for jeres svar. Det er et udemærket hus, med nyere spær. Har ikke lyst (mod) til at forsøge med donkraft-metoden. 1.salen skal ikke udnyttes. Har osse tænkt på at åbne op i kip i noget af huset... Men det er vel noget dyrere?

Så I vil give mig ret i, at det ikke er specielt omfattende operation? Er godt klar over at det kræver en masse timer, men det er vel ikke vildt dyrt i materialer?
En elektriker til installationer, og en maler til væggene?

Det er en STØRRE omgang....
Det kræver noget planlægning og koordination før du er færdig :-) Men meget afhænger også af hvad der er af instalationer osv der har forbindelse op på loftet....

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også