Ny varmekilde til hus

Jeg varmer pt. mit hus ( 220 m2) op med masseovn kombineret med varmepumpe. Pga. af de noget lave temperaturer vi har haft fornylig og forrige vinter, har det været en kilde til bekymring når vi skulle hjemmefra mere end en nat. Desuden er det svært at få varme i de fjerneste rum, da det jo er et stort hus. Derfor har jeg besluttet at anskaffe mig et kombineret pille/brændefyr (multi22), som jeg vil tilslutte de radiatorkredse der allerede er der fra det oliefyr vi havde før masseovnen.

I den anledning har jeg nogle spørgsmål:

Er multi22 god/pålidelig?

Vil det være en fordel at tilkoble en akkumuleringstank på ca. 1200 liter (gammel olietank i fin stand) når jeg påregner at fyre med brænde når vi er hjemme?

Hvordan tilkobles varmtvandbeholderen mest hensigtsmæssigt? 

I serie med radiatorkredsene med mulighed for aflukning af radiatorkredse i sommerhalvåret? 

Eller parallelt med radiatorkredsene? Her tænker jeg at der er en risiko for at varmtvandsbeholderen vil fungere som shunt når der varmes vand.  

Eller i sit helt eget kredsløb fra enten fyr eller akumuleringstank med egen pumpe.

Pt. varmes mit vand af masseovnen vha. trevejsventil der giver kolde radiatorer i den tid der varmes vand. 

Det var vist det for nu, men har muligvis flere spørgsmål senere. Da jeg regner med at lave ovenstående i 2012 er der god tid til at ændre planer. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Tror ikke det er en god ide med akkutank og pillefyr, men
spørg inde på www.stokerpro.dk der ved de ALT om varme og pillefyr
så kan du få mange gode ideer.

Hilsen Jan (som er lidt midsundlig på din masseovn)

Jeg ved du spørger på konkrete modeller... Og det kan jeg ikke svare på.
Men mere grundlæggende, er det så meningen du vil fortsætte med masseovnen som den primære varmekilde, eller skal det være pillefyret?
Hvordan har du fordelt dine 220 kvm, i et eller to plan??
Energimæssigt vil det optimale være to plan... men i et kan du nok blive nød til at have en sekundær varmekilde for at klare det hele..

MVH Njord :-)

MVH Njord
Tak for hidtidige svar.
Det er meningen at pillefyret/brændefyret bliver primær varmekilde. Masseovnen overgår til en pensionisttilværelse som hyggevarme og til de rigtig kolde dage.
Der er allerede, fra oliefyrets tid radiatorstrenge til både stue og første sal. Systemet består af 6 radiatorer og gulvvarme i det resterende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis