Korrekt indstilling af returløb

Hej.

Jeg har gulvvarme i mit hus, men er ikke sikker på hvordan jeg indstiller returløbet på min shunt korrekt??

Jeg har trådlåse thermostater på fremløbet. Ved retur løbet er der umbraco(?) skruer. Hvordan skal de indstilles?

Jeg håber virkelig på jeres hjælp.

På forhånd tak.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sådan set ingen indstilligs mulighed på en balofix ventil, det er nok en sådan du omtaler. De skal bare være åbne, der skal sådan set ikke være en ventil på returløbet. Der findes en ventil der hedder en Nilventil, men den kan man ikke justerer den hindre bare vandet i at løbe for stærkt igennem anlægget. Det er dine thermostater der afgør hvor meget der skal løbe igennem.
Det afhænger nok af, hvilken producent, der har lavet dit fordelerrør.

Her er f.eks. Wavins vejledning i indstillingen:
http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/gulvvarme_vejl_indstilling_fordelerrorDK/$FILE/Vejl_indstilling_gulvvarmefordelerror.pdf

De skal indstilles , som jenshøj siger, efter foreskrifter fra producenten af din fordeler, og dertil skal du vide længden på hver varmeslange, ellers er det på slum.
Man kan gøre det lidt på slum ved at måle m2 for hvert rum og huske at ligge det stykke slange til der er fra shunten til rummet også, så er det ca 3,5m slange på m2 hvis det er 20mm.
Når du så kender ca m for hver kreds kan du indregulere ifølge skemaet fra producenten, men dette burdte altså være gjort af dem der har lavet gulvvarmen
Hej redderen..
Har du problemer, eller er det bare for at vide det ??? // Jan
Jeg har prøvet lidt af hvert - dog ikke det som Smeden foreslog endnu. Nu er de vidt åben og det virker ok, efter ca. 48 timer. Det er fordi jeg har haft meget svært ved at få ordentlig og konstant varme.

Men I skal ihvertfald have tusind tak for jeres tid og råd indtil videre. Jeg har først lige fundet den her side - den/I er jo guld værd!
Annonce
Hej Redderen..
Det vigtigste er selvfølgelig I ikke fryser. Men retur ventiler sidder der jo for en grund, en af grundene er bl.a. at dit gulv ikke bliver for varmt, og det er uanset om du har trægulv eller beton.. så mit råd er at du enten sætter dig ind i hvordan det virker, eller får en prof. til at juster dit gulvvarme ind.. Har man ingen erfaring, eller meget stor interresse i at sætte sig ind i funktionen, mener jeg man skal være lidt forsigtig med at "tro blindt på hvad andre siger" det gælder også de råd der kommer her på siden, der kommer rigtig mange gode og rigtige, men der er alså også mange "smutter".. og lige præcis dit problem, har jo meget med penge at gøre, står det rigtig, sparer du, står det forkert, er det dyrt at varme med, og du ødelægger måske dit gulv..
Mvh Jan J
Skrevet af helja på 23 jan 2011 17:16
Hej Redderen..
Det vigtigste er selvfølgelig I ikke fryser. Men retur ventiler sidder der jo for en grund, en af grundene er bl.a. at dit gulv ikke bliver for varmt, og det er uanset om du har trægulv eller beton.. så mit råd er at du enten sætter dig ind i hvordan det virker, eller får en prof. til at juster dit gulvvarme ind.. Har man ingen erfaring, eller meget stor interresse i at sætte sig ind i funktionen, mener jeg man skal være lidt forsigtig med at "tro blindt på hvad andre siger" det gælder også de råd der kommer her på siden, der kommer rigtig mange gode og rigtige, men der er alså også mange "smutter".. og lige præcis dit problem, har jo meget med penge at gøre, står det rigtig, sparer du, står det forkert, er det dyrt at varme med, og du ødelægger måske dit gulv..
Mvh Jan J

Hej Jan
Nu er det ikke en retur ventil der bliver snakket om (sådan opfatter jeg det ihvertfald ikke) men derimod returløb på en fordeler, der sidder en drosling så man kan lave ca samme modstand på alle kredse så hvis alle kredse kalder på varme samtidigt , de alle får noget flow.
Hvis feks et bade værelse med en streng på ca 20m kalder og stuen med en slange på 120m også kalder, så vil stue kredsen ikke få ret meget flow, da vandet jo altid vil den nemmeste vej, derfor kan man drosle strengene ned så de alle har ca samme modstand og derved alle vil få flow. Problemet bliver jo selvfølgelig mindre jo færre strenge der kalder på varme (mere pumpekraft til de åbne strenge)
En shunt skal desuden altid indstilles til en temperatur så lav som mulig, dog så man kan opretholde den ønskede temperatur, men jo lavere man kan køre sin shunt temp, je bedre økonomi i shunten og jo mere jævn varme på gulvene.
hvis shunten er sat for højt vil gulvene svinge meget op og ned i temp. med dårlig komfort til følge.
Hej Smed..
jamen jeg er skam helt med :-).. jeg skriver også "en af grundene".. Hvis din shunt bliver defekt er en af fordelene ved returventilerne jo netop at du ikke overopheder gulvet.. det var det jeg mente.. er helt klar over hvad deres primære opgave er ;-)

Mvh Jan J
Hej jan , der er altså ikke retur ventiler i en fordeler, der er afspæring, man kan kun afspære/drosle hver streng, de føler ikke på vandtemp. det gør kun ventilen på shunten, Og den søger jo så som du siger, for at temperaturen holdes nede men den ventil er ikke en returventil. Den føler med et dykrør på det shuntede vand og regulere så reurløbet ud af shunten. den kunne ligeså godt sidde på fremløbet (ventilen) da den jo føler efter vandet er shuntet. tror nu nok du er klar over det, men beskriver det lige så andre med mindre indsigt kan følge logikken
Men der er altså ingen desiderede returventiler på en gulvshunt , men en såkaldt shuntventil
Hej igen.. tror vi kører rundt i ord.. vi er sikkert enig, men den sidder typisk i retur, og det er jo en ventil.. = returventil :-).. rolig nu, vi er enig :-)..Mvh Jan J
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis