Korrekt indstilling af returløb

Hej.

Jeg har gulvvarme i mit hus, men er ikke sikker på hvordan jeg indstiller returløbet på min shunt korrekt??

Jeg har trådlåse thermostater på fremløbet. Ved retur løbet er der umbraco(?) skruer. Hvordan skal de indstilles?

Jeg håber virkelig på jeres hjælp.

På forhånd tak.
Hej. Jeg har gulvvarme i mit hus, men er ikke... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af helja på 24 jan 2011 18:25
Hej igen.. tror vi kører rundt i ord.. vi er sikkert enig, men den sidder typisk i retur, og det er jo en ventil.. = returventil :-).. rolig nu, vi er enig :-)..Mvh Jan J


Også det jeg tænkte he he

Tillader mig lige at hoppe med på denne tråd da det lyder til Smeden Nordfyr ved hvad han snakker om og gerne deler ud af sin viden ;o)

Har nemlig et ligende justeringsspørgsmål, droslingen af de enkelte gulvkredse er intet problem, har både flowmåler, kender rørlængderne og forstår skemaet til regulering af af droselventiler fuldt ud...

MEN lur mig om jeg kan gennemskue den korekte måde til indstilling af shuntens returventil/drosselventil og balanceringsventil!
Har fine diagrammer på begge ventiler med flow i l/s og tryktab i kPa, kurver og forklaringen om at ventilen skal drejes x antal omgange fra lukket ventil, for at opnå en given kurve på diagrammet, så langt såå godt...

Udfra flowet skal man så indstille ventilerne x antal omgange, for at opnå det ønskede tryktab "udfra diagrammet" står der.

Antal l/s er jo let nok, kan bare ligge værdierne fra flowmålerne sammen og så har jeg det totale maxflow.

Mit problem opstår da jeg ikke ved hvad jeg skal sigte efter tryktabsmæssigt! Kan ikke finde en forklaring på det nogen steder :o/

Diagrammet går fra 0,01-100,00 kPa og fra 0,001-1 l/s Men hvordan finder jeg ud af hvad mit "ønskede" tryktab er??

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej her?
Har meget på fornemmeren at jeg bare mangler en bid viden for at kunne binde det hele sammen og få det til at gå op i en højere enhed, så håber virkeligt at der er nogen der kan forklare mig hvad jeg mangler eller overser


 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
Du tænker for meget over det tror jeg Det du skal gøre er at gå ud fra den længste slange, den skal ikke drosles og fra den skal du ( kommer an på hvilket skema du har) Gå ned til næste lænde og så står der hvor meget den skal drosles i forhold til . eks 1 omgang og så videre ned i forhold til langde på slangen, der skal være ca ens tryktab over alle slanger, det er det det hele drejer sig om. og jo mindre modtryk der egentlig , jo mindre energi skal pumpen bruge til at have flow. så dit tryktab skal være så lille som muligt. Men det skemaet er til er for at regulere så der er ca samme modstand på alle kredse når alle kredse kalder på varme samtidigt, ellers kan man ricikere at den længste slange ikke får flow, da de korteste "stjæler" det hele.
Og når så de forskellige strenge lukker ned efterhånden er det jo helt anderledes flow , men det er ikke et problem da der jo så skal bruges mindre pumpekraft Håber du følger logikken
Altså start med den længste (skal ikke drosles) og så viderer derfra

Mvh
Dennis
Hej Smeden,

Hmm du misforstod mit spørgsmål, men det er altid svært at formulere sig så det ikke kan misforståes

Altså indregulering af kredsene er ikke et problem, de står så alle har samme flow.

Det er shuntens returventil og shuntens balanceringsventil, jeg meget gerne vil vide hvordan jeg indjusterer korrekt...

Bare for at vi ikke misforstå hinanden yderligere, så er balanceringsventilen den som sidder mellem primær frem og returløb på shunten og bestemmer hvor lidt/meget af vandet som bliver recirkuleret.

Shuntens returventil sidder på primær returløb og bestemmer hvor meget vand der forlader gulvshunten igen.

Udfra det du skriver så skal jeg altså forsøge at indstille shuntens returventil, så der "ideelt" ikke er nogen trykforskel mellem min gulvshunt og mit varmeanlæg?
Hvad så med balanceringsventilen, hvad skal jeg sigte efter der??

Håber du forstår mit spørgsmål, for det irriterer mig ikke at vide hvordan det hænger sammen

 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
kan du ikke give mig et link til producentens hjemmeside. De fleste shunte sidder der kun en kontraventil derimellem.
"returventilen" skal stå så lavt som mulig, hvor ønsket rumtemperatur kan opnås i alle rum (ca 30-35 grader normalt)
Hvis du ikke kan finde et link, kan du så ikke lige ligge et billede ind af shunten
Annonce

Du kan se den her.
 
http://www.uponor.dk/~/media/Files/...A_low.ashx

Min ide med det hele er at lukke returventilen så meget som muligt "lige inden shunten ikke kan opretholde ønsket max. temperatur for alle kredse samtidig" for på den vis at få den bedst mulige varmeøkonomi

Bare sån lidt sjusning, hvis vi så siger at 20% af det totale flow i fordeleren skal udskiftes med nyt varmt vand for at kunne holde temperaturen "ud af returventilen", så skal de sidste 80% nødvendigvis kunne suse igennem balanceringsventilen, meget forenklet, men er det helt hen i skoven??


 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
Uponor Push 23A og er forsynet
med integreret reguleringsventil og
stopventil, som er placeret i omløbet
mellem det primære fremløb
og det primære returløb. Ved at indstille
ventilen til en passende værdi
kan man styre, hvor stor en andel af
returløbet fra gulvvarmeslangerne
der ledes tilbage i henholdsvis
sekundærkredsløbet og primærkredsløbet.
Det gør det muligt også
at anvende shuntgruppen i mindre
systemer uden primærpumpe.
I systemer med primærpumpe, hvor
primærpumpen leverer et tryk,
der ligger væsentligt under det
ønskede, kan reguleringsventilen
bruges som hjælp til at fremskaffe
en tilstrækkelig mængde primærvand,
men dette bør gøres med
forsigtighed, så dette ikke forstyrrer
de øvrige dele af primærkredsløbet.
Hvis Uponor Push 23A (sekundærkredsløbet)
arbejder op mod en
akkumulatortank (primærkredsløb
uden pumpe), skal der udvises
Uponor Push 23A med Uponor Pro 1” fordeler og Uponor Control
System Radio rumregulering.
særlig forsigtighed ved lukning af
reguleringsventilen. Hvis gennemstrømningen
gennem akkumulatortanken
er for stor, kan det forstyrre
lagdelingen mellem varmt og koldt
vand, hvilket medfører en hurtigere
afkøling og en ringere virkningsgrad.
Uponor Push 23A
I grundmodellen, som har konstant
fremløbstemperatur, styres fremløbstemperaturen
af en automatisk
termostat, hvis følere er monteret
efter cirkulationspumpen. Termostaten
har trinløs indstilling i området
20-55 °C.

Mit spørgsmål er, hvilken varmekilde har du ?? er det fjernvarme er det ikke nødvendigt at drosle på den overhovedet, så styre regulerings ventilen det hele (20-55 grader)
Hvis du har centralvarme kommer det an på hvor meget din Primær pumpe står på hvor meget den skal drosles for at shunten ikke "stjæler" alt varmen fra resten af centralvarme anlæget.
Der hvor den er meget vigtig den er hvis du kun har gulvvarme og ingen andre pumper, så skal den reguleres så shunten ikke henter for meget varme for hurtigt, fo så kan den ødelægge "lagopdeling" i en akkumuleringstank.
Har sgu ikke set den shunt før og til et fjernvarme system vil jeg mene den er lidt overdrevent, men kan sagtens bruges, bare ikke nødvendigt med alt den regulering, for hvis du vil spare på varmen skruer man bare ned
Det den "ekstra" ventil på returen er til, er kun til ikke at "stjæle" det øvrige anlægs pumpekraft, som jeg læser det
men du er meget velkommen til at ringe til mig hvis du ikke helt fanger hvad jeg mener
mvh
Dennis
ps sender mit nummer i en mail
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis