El-arbejde 1. sal, hva' koster'ed?

Hejsa,

Jeg skal have lavet en ny 1. sal på mit hus i nær fremtid.

Det er et vinkelhus på ca. 104kvm. i grundplan, hvor der sættes en trempelkonstruktion ovenpå.

Det forventes at give ca. 100kvm. brutto.

Der skal være 3 værelser(soveværelse + 2 børneværelser), et badeværelse samt en stue.

Samtidig med 1. sal, efterisolerer vi hele huset udvendigt og beklæder med sort klink og eternit. Dette muliggør at trække alle installationer på ydersiden af nuværende mur.

Er der en eller andet "standard" beregning der siger hvad det ca. koster at lave el på sådan en 1. sal? Altså baseret på kvm. og rum-typer? Eller er der noget som tør give et bud på det?

Med venlig hilsen og tak for et spændende forum

Jeppe
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et bud herfra ville være en 35.000,- hvis vi snakker standard installation på hele 1.salen
jeg vil tro at det kommer til at ligge på ca 35000-40000 + moms nok lidt dyrere hvis det skal være med spot

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Hvis det er standard montering så regn med ca. 1000,- incl. moms pr. udtag, dvs. pr. lampested, stikkontakt, afbryder osv.. så har du en rimelig overslag på hvad det koster.
Tak,

Det er præcis sådan et svar jeg ledte efter. Så kan jeg nogenlunde regne på det. Er det så 50-60% timeløn?

/Jeppe
Annonce
Vi gav cirka 55.000 incl. moms for 2 etager på i alt 130 m2. Her var der også tale om installation af hårde hvidevarer, nyt HPFI anlæg og nedtagning af den gamle installation. Ellers var det med nye stik, kable og lampeudtag over det hele. 7 rum i alt med i alt cirka 40 stik/lampeudtag.

Så vidt jeg husker var arbejedsløn cirka halvdelen af beløbet.
Tak Calle,

Så giver det da lidt at tænke over. Har nemlig overvejet om jeg ikke skulle skifte tavle materiel og få "justeret" den gamle installation.

Er der nogen der ved hvor man finder de lovmæssige krav til el-installationer i villaer, specifikt hvor mange stik man skal placere?

/Jeppe
Jeg gætter på at Koluda's pris på 1000,- all incl / udtag er en OK tommelfinger at gå efter.
Jeg gav 500,- all incl for alle ekstra udtag i forbindelse med et nybyg i 2001. Og jeg kan her fortælle at jeg på 138 kvm (stue, alrum, køkken, bad, baggang, 3 x værelser og entre fik læavet 50 ekstra udtag, i forhold til de min krav loven stiller!!!
Og har ikke fortrudt en eneste af disse...

På min overetage der er lavet siden har jeg gipsvæge og her er der også temmelig mange udtag... En mulighed jeg har brugt masser af er at anvende en OPUS fra LK der har tre stik i et eneste udtag.... De er konsekvent anvendt på mine skunkvæge og andre stik der er placeret tæt ved gulvet. Mens jeg har anvendt FUGA fra LK til mine afbrydere og stik i højt placerede steder......

MVH Njord :-)

MVH Njord
Kravene til antal kan du finde i stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 5 punkt 801.53. Se link:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

Beboelsesrum samt entreer, gange, grovkøkkener, bryggerser og hobbyrum - 1 for hver påbegyndt 4 m² gulvareal.
Der kræves dog ikke mere end 8 pr. rum.

Køkkener - 3 stk

Badeværelser - 1 ud over eventuelle shaverstikkontakter (medmindre badeværelset er så lille, at bestemmelserne i kapitel 701 udelukker anbringelse af stikkontakter).

Ved ikke om disse krav kun gælder ved nybyggeri.
Men regn med at din komfort bliver bedre med et LANGT højere antal stik osv... på samme meåde vil du glæde dig over flere lampegrupper så du kan arrangere din belysning på forskelligvis. Og ikke bare on/off.....

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis