Energividuer og lyd

Hej,

I vores bolig får vi installeret nye energivinduer af mærket "Rationel". Det er aluminium yderst og træ inde. Det er ikke 3 lags og ikke specielle lydisolerende ruder.
De gamle termoruder er fra 1989.

Mit spørgsmål er om de nye energivinduer isolerer bedre mod lyd (trafikstøj) ind de gamle vinduer?

mvh.
Monkeyman

 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det afhænger lidt af hvad du havde i forvejen, men som udgangspunkt vil de helt sikkert være bedre lydisolerede.

http://www.lyrk.dk
Det tror jeg ikke et øjeblik på.
Hvorfor skulle de være det?
Hvis de er er det kun marginalt.
Ved ikke hvorfor de skulle være det... fordi de er nyere?
Jeg ved det ikke, derfor spøger jeg.
Jeg er sikker på, Rationel vil give dig et kvalificeret svar, hvis du henvender dig til deres kundeservice - teknisk afdeling.

Jeg er tilbøjelig til at give hpox ret - i såfald skulle lydisoleringen måske skyldes at de nye vinduer er mere tætte.
Det afhænger dog også af om der er tale om præcist samme type vinduer.

Men hvis du er interesseret i lysisolering skal du overveje lydisolerende glas - det koster typisk kun et lille mérbeløb. Opbygningen i lydglas er at det ene lag glas er lidt tykkere end det andet - eks 2 mm. - og derfor brydes lysbølgerne anderledes end hvis der er to lag glas med samme tykkelse.

Nogle lydglas har en lidt ringere isoleringsgrad end energiruder, da luftmellemrummet er lidt mindre for at kompensere for det tykkere glas i det ene lag glas, men det er vist minimalt.

VH
Annonce
Hej 
Kan du ikke finde noget på producentens hjemmeside? (tekniske specifikationer)
Jeg har tidligere købt lavenergiruder her (interglas.dk) til at udskifte termoruderne i nogle af mine plastikvinduer (ret let faktisk).
De har specielle lyddæmpende ruder. For at det skal fungere optimalt, skal glassene være forskellig tykkelse, for at hindre at lydbølgerne vandrer videre (http://www.interglas.dk/termoruder_...ps0up0rcg4)
mvh

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Som Tosch siger, så har dine ruder måske tykkere glas på den ene side, dette bevirker de lukker mindre støj ind.

Hvis ikke du kan se det, så fremgår det normalt af glassets eller vindues mærkat.

Kan stå som feks. 4 - 20 - 6
Dvs. 4 mm glas, 20 mm luft og 6 mm glas
Jeg mener det godt, men starter lige lidt provokerende.........
Du spørger:
"Mit spørgsmål er om de nye energivinduer isolerer bedre mod lyd (trafikstøj) ind de gamle vinduer?"
Du kunne lige så godt have spurgt: Hvilken bil kører hurtigst? min ford eller en ny opel!!!!! Hvem kan svare på dette?

Monkeyman er tilsyneladende ikke fagligt belastet på dette område og derfor kan der være mange detaljer han overser i hans korte spørgsmål. At andre gisner om at de nye vinduer er bedre, vidner for mig at se mere om uvidenhed end en faglig korrekt bedømmelse. Kender flere eksempler på lejlighedskomplekser, hvor man har sparet korrekt rådgivning FØR bestilling af vinduer, for så at komme "hylende" bagefter, når det viser sig, at de nye "fantastiske" vinduer viser sig at være endog betydeligt ringere end de gamle. Det være sig indenfor kategorier som lydisoleringsevne, varmeisoleringsevne og linietabsværdier.

Alt alt for mange tror at nye vinduer er bedre end de gamle de har. Alt alt for mange tror at vinduer er en lavteknologisk ting de "helt klart" sagtens kan håndtere at vælge mellem. INTET kunne være mere usandt. Hvis ikke man i forvejen har uddannelse og ikke mindst erfaring inderfor klimaskærm, skal man som minimum have et minimum af evner indenfor fysik/termodynamik og bygningsteori samt ganske megen tid til dels at sætte sig ind i de tekniske specifikationer der stilles til rådighed af vinduesproducenterne. Her kommer erfaringen så også ind, for stort set alle producenter har sager kørende med kunder som føler sig bedraget. I flere af de tilfælde jeg kender til med rette. En dugfrisk sag jeg kender til er lige afsluttet. Disse nyudviklede vinduer havde hverken jeg eller andre nogle erfaringer med og her havde man altså KUN producentens garanti for vinduesdata. Disse holdt dog faktuelt IKKE i realiteten, hvilket blev påvist med omfangsrige målinger og beregninger in situ.
Derfor kan jeg desværre også kun trække overbærende på smilebåndet, når man i dette forum henviser til en producents kunderådgivning og påstår at deres svar er kompetent (og habilt ;-) ). Det BURDE være således, men det er ihvertfald langt fra den virkelighed jeg kender til - desværre.
Desværre er der jo også gået inflation indenfor egne rækker af rådgivere idet man idag desværre kan gradbøje begrebet "uvildig rådgiver".
Er der tale om en privat relativ større renovering på fx 200000 kr eller mere, vil jeg dog trods alt anbefale at man dels forsøger at sætte sig ind i området og så bruger nogle tusinde kroner til en god rådgiver man evt. har tillid til. Her kan nettet være til stor gavn, når man skal forsøge at undgå uærlige firmaer/producenter eller enkeltprodukter som enten har fejl eller som har data der er uønskede til ens eget brug.
Vi satser på at du mener det godt.

Men Monkeymann mente formodentlig ....alt andet lige.
Og det havde vi stort set allesammen gættet.

Alt for mange fakta kan jo ødelægge enhver god diskussion!!!
*SSSS* apropos reelt lydisolerende ruder......... de er bestemt ej heller uden ulemper (nogle afdem) afhængig af placeringen. Nogle har indbygget risiko for at selvdestruere, men nu skal jeg jo ikke tillægge alt for mange data ;-)

Men hvis man ikke diskutere ud fra reelle data, så er "diskussionen" vel rent basalt tidsspilde, eller???

Der er flere fora, hvor man kan få mere eller mindre gode data, men det forudsætter stadig at man har styr på teori og teknik. Ingeniørens hjemmeside kunne være et godt bud.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis