Audi A3 -visker-relæ

Hej derude.
Har lidt problemer med min audi. Bagvinduesviskeren kører hele tiden. Man kan ikke slukke den med kontakten. Jeg købte en ny kontakt-arm og skiftede den. Stadig samme problem.
Så jeg vil høre om nogen ved, om der er et visker-relæ og hvor det sidder i bilen?? eller kender denne fejl og ved hvad det er??
Har hentet ledningsdiagrammet men der kan jeg ikke se at der skulle være noget relæ!! Tak

Bilen er fra 1997 og er født som en 1,6 benz, men nu ligger der en 1,9TDI i den.

-Anders

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Dårlig stelforbindelse i bagklap eller knækkede ledninger mellem bagklap og karm der hvor ledningerne kommer ud i øverste højre eller venstre hjørne.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn
Tak for svar. Det skal jeg lige ha tjekket op på. Havde ikke lige tænkt på den mulighed, med det lyder da som en mulig løsning på problemet nu jeg tænker efter:-) Er det noget du har erfaring med at hvis der er dårlig stel, at den så kan køre uden at man har tændt for den??
Mvh Anars

Hej

Uden stelforbindelse kan din visker ikke parkere - dvs den kører så snart du sætter tænding på - og ja det er en fejl vi tit ser

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej igen
Så fik jeg kigget lidt mere på Audi´en. Der er god stel i bagklappen. Så det var desværre ikke fejlen.
Det skal så siges at når jeg skrev at den kørte hele tiden, mente jeg at den kører med sit normale interval. Kan godt se at det kunne forståes som om den kørte uafbrudt Men den kører som om man havde aktiveret den på kontakten. Altså den kører den omgang og holder pause i hvad, 10sek ca!

Grunden til at jeg skiftede kontakten, var at med den gamle kontakt kun man godt "fifle" lidt med kontakten og så få den til at stoppe. Til sidst kunne man ikke "fifle" mere med kontakten så bagvisker holdt op. Derfor konkluderede jeg det var kontakten det var galt med. Købte en ny ved SMC biler i Ålborg men stadig samme problem. Jeg bestilte en mere hjem fra SMC fordi jeg troede den jeg havde købt var defekt. Men blev så gjort opmærksom på, at de ikke bytter elektriske dele. Så hvis det ikke er kontakten står jeg med 2 nye kontakter til 500kr/stk, som jeg ikke kan bruge.

Jeg købte så en ny kontakt ved T-hansen i dag til 200kr, da jeg godt kan få den byttet hvis det ikke er kontakten det er gal med. Men efter at have monteret den, er det stadig samme problem. Bagviskeren kører hele tiden med sit normale interval.

Mit næste bud er så det er relæet det er galt med. Nogen der er enig og ved hvor det sidder?? Man kan ikke få det relæ uoriginal og et nyt koster 500kr. Det kan heller ikke byttes hvis det gamle ikke fejler noget alligevel, så derfor er jeg lidt forsigtig

Men hvor dælen sidder det relæ?? Skal man godt nok skille det meste at instrumenbordet i førersiden for at komme ind til relæerne??

Mvh
Anars

Hej

Kan din visker parkere når den ikke er på interval - det vil sige parkerer den når du slukker på viskerkontakten ??

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Min bagvisker kan kun køre på interval. Skubber jeg kontakten et hak frem skal den køre på interval og holder jeg den et hak længere frem kører sprinkleren og viskeren kører hele tiden. Men selvom den står i Off position kører den stadig på interval. Altså den kører en omgang over ruden og parker så og kører igen efter ca 7sek.
Jeg har nu fundet relæerne. Man skulle åbentbart skrue pladen under rattet ud:-)
Hej
Svar lige  på det jegspørgen om  -  kan den parkere nå den er i stilling slukket  -  stiller armen sig det rigtige sted ????

Hilsen polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn.
Som jeg skrev kører den selvom kontakten står i stilling slukket. Men den parkerer fint, som jeg også skrev. Så jo, armen stiller sig det rigtige sted. Den kører helt som den skal, borset fra at kontakt-armen står i off-position.

Selvom jeg piller viskerrelæet ud kan bagviskeren stadig kører, så den har åbenbart indbygget relæ. Nu er min mistake på at det er selve viskermotoren det er galt med. Kunne du være enig i det??

/Anars
Hej
Du skal om og måle på ledningerne direkte på viskermotoren og når du er klar skal jeg forsøge at hjælpe dig, men jeg er på ferie i øjeblikket og har kun periodevis mulighed for mail og internet. på motoren skal der være en fast stel og en fast plus samt en plus der kommer hver gang viskermotoren skal køre - prøv at kontrolmåle dem
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej igen
Der har lige været en del arbejde så har ikke haft tid til at kigge mere på audien før nu. Men jeg målte på stikket og der var +12V og stel. De 2 andre ledninger til at styre den med var også ok. Så jeg købte en ny viskermotor. Nu virker det:-) Bagefter skilte jeg den gamle viskermotor ad, og på styreprintet ved stikket var der en del ir. Men mange tak for hjælpen Polobjørn! Go dag..
/Anars
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis