Termografering af hus - nogen med erfaringer?

Vil gerne have undersøgt huset, for evt. kuldebroer, hulmursisolering, osv.
Er der nogle herinde som har erfaring med hvad man skal vælge, for synes der er mange muligheder, f.eks. kan man få lavet en undersøgelse med tryk og hele svineriet.
Eller man kan få taget en 3-4 billeder.

Hvad skal man vælge?

På forhånd tak.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har taget skridtet og købt et termografikamera.. hvis man skal have en mand ud to-tre-fire gange i løbet af et renoveringsprojekt, så er det betalt!

/cs

csteinod:

Den løsning har jeg også selv tænkt på.
Virker den så, eller??

Hvad måtte du slippe for den, hvis jeg må være fræk og spørge?

For har selv set på forskellige modeller, men kan ikke lure om man skal bruge mange penge på en, eller bare købe den billigste model.
Nu kan enhver jo løbe rundt med et thermograikamera og tage nogle sjove billeder, men i praksis er det peronen der ser billederne evner til at vurdere det der vises, der er afgørende, og her kræves en del byggeteknisk erfaring.

Husk at et termografikamera ikke er et røntgenapparat, men faktisk kun viser overfladetemperaturen, og der er mange faldgruber for den uerfarne.

Altså der hører rådgivning med i en rigtig thermograferingsopgave og ikke som f.eks. det tilbud fra XL-Byg med 4 udendørs billeder for 1000,- kr og så slut.

Jeg spørger altid ind til hvad der forventes i den konkrete opgave og hvilke ombygnings/renoveringsplaner der i fremtiden, inden jeg rådgiver kunden om hvilke thermografiarbejder jeg vil tilbyde.

Hehehe det her kan meget hurtig blive en omfangsrig og faglig diskussion...... Nu er Orla jo ikke nødvendigvis 100% habil ;-) , men jeg er enig med ham i, at der kræves en vis erfaring for at frasortere fejlmålinger og tolke billeder. Noget helt andet er nøjagtigheden af de billige termografikameraer (de findes jo med stor spredning i priserne!).

Det allervigtigste og måske mest rammende i Orla´s lille skrift her er, hvis jeg har tolket det korrekt, kommentaren om, hvad kunden forventer af den konkrete opgave.
En korrekt termografering vil i rigtig mange tilfælde kunne afsløre kuldebroer. -Men der er jo forskel på relevansen af disse. Har man ingen penge til renovering kan man jo groft sagt sige, at en termografering er total irrelevant. LANGT de fleste vil koste penge at fikse og mange af dem vil koste RIGTIG mange penge at gøre noget reelt ved. Det er noget andet hvis man har mistanke om fx skimmelsvamp der ikke er umiddelbart synligt. Her kan man måske få hjælp, men igen er det jo principielt ligegyldigt, hvis ikke man har penge til at gå hele vejen.
At gå ud og investere i et temografikamera uden den fornødne viden om dels kameraet og ikke mindst det bygningstekniske er efter min mening på samme tåbelige (- undskyld!) niveau, som de der ved at købe nye vinduer eller måske lidt mere specifikt "lavenergivinduer" TROR de i samme moment få kvalitetsvinduer uden kuldebroer, der er lydtætte og med (næsten) intet varmetab..........
Rigtigt godt indlæg Bent Jensen, og jeg mister faktisk flere kunder på at forklare dem hvad de får ud af det, men så har jo de gode tilfredse kunder tilbage som jo også har fået noget ud af thermograferingen og rådgivningen.
Annonce
Hvad får man ud af at thermofotografere sit hus en dag, hvor udetemeperaturen har været 25-30 grader i en periode og indendøre måske 23-25 grader?

I min enfold vil jeg mene at en thermofotografering kun har mening i hård forst og med godt skrald på fyret inden døre og alle rum grundigt og dygtigt opvarmede gennem længere tid.

Er jeg galt afmarcheret.

Og hvad gør man ved, at der viser sig kulde/varmebroer ved alle vinduer og døre?
River man så sit hus ned for at spare 1000 kr. i brændsel, når man i øvrigt har hulriumsisoleret????

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kunne se en gavnlig effekt af fotografering, hvis man vil hulrumsisolere. Eller har en gammel hulmursisolering man vil se, om den stadig er effektiv. Eller ved andre store flader, hvor man måske har en mistanke, om at der er et stort varmetab.

Der vil jo altid være udslip fra vinduer - eller sagt på en anden måde, hvis vinduer isolerede lige så effektivt som 200 mm isolering, så var alle huse nok bygget op i glas i stedet :-)
Skrevet af Mr Calle på 23 jan 2011 08:08
hvis vinduer isolerede lige så effektivt som 200 mm isolering, så var alle huse nok bygget op i glas i stedet :-)

Har vi fat i en eller anden lille fetich her??

Sorry, men jeg kunne ikke helt lade være :-)

MVH Njord
Skrevet af Burhali på 20 jan 2011 15:48
csteinod:

Den løsning har jeg også selv tænkt på.
Virker den så, eller??

Hvad måtte du slippe for den, hvis jeg må være fræk og spørge?

For har selv set på forskellige modeller, men kan ikke lure om man skal bruge mange penge på en, eller bare købe den billigste model.

Ja, den virker..
Den største forskel jeg kan se på de forskellige kameraer er opløsningen, mulighed for video, FOV-field of view (synsvinkel??) og andre "smarte" ting.

Jeg har sluppet 10 kilo plus moms for et nyt kamera inkl kalibrering og ny firmware. - Det er for den billigste model - har fået lidt rabat



Det der er vigtigt, er som Orla siger, ikke bare at gå rundt og skyde løs. Der er mange faktorer at tage i betragtning.

Inden jeg købte kameraet brugte jeg en uges tid på at studere læsestof om materialeegenskaber v. termografi / infrarød emission samt studerede 20-30 demorapporter jeg fandt på nettet.
Fandt desuden nogle videoer på producentens hjemmeside der beskrev de vigtigste ting.

Det er vigtigt at vide HVORFOR at tingene er som de er. Eksempelvis ved jeg, at en plet midt på muren/loftet, kan være dårlig isolering - men også fugt eller noget metal der er begravet derinde (eks. et lampeudtag)

De forskellige fejl har forskellige karakteristika på kameraet. en utæthed i et vandrør ser ikke ud som et hul mellem et vindue og en dør.

Jeg har nu haft det i et par mdr og brugt det aktivt herhjemme.  Er pt. i gang med at lave kontor i min garage og her har det været super praktisk at se om der er steder hvor gulvisoleringen ikke er helt god mod vægge - eller om den ikke ligger helt tæt.

Indtil videre har jeg bl.a. fundet følgende ting der skal ses på:

- to-tre pletter i loftet hvor isoleringen ikke ligger som den skal eller der er dryppet vand på isoleringen som så har dannet kuldebro
-en utæthed i samlingen mellem bryggersdør og karm (døren er nok skæv eller noget)
-under trin på hoveddøren er der lidt utæt - ikke meget, men det er nok til at jeg kan se det
-et sted hvor hulmursisoleringen er sunket sammen
-et vindue hvor karmen er den største kuldebro i huset (det vidste jeg godt inden jeg så det med kameraet, men det er rart at få bekræftet at det er der fuglene kommer for at hvile :-) )

Fordelen ved at have sit eget kamera er at når jeg har lavet noget, kan jeg hive kameraet ud af boksen og se efter om det er ok..  - I stedet for at skulle have en makker ude

/cs

Skrevet af ktm på 22 jan 2011 20:38
Hvad får man ud af at thermofotografere sit hus en dag, hvor udetemeperaturen har været 25-30 grader i en periode og indendøre måske 23-25 grader?

I min enfold vil jeg mene at en thermofotografering kun har mening i hård forst og med godt skrald på fyret inden døre og alle rum grundigt og dygtigt opvarmede gennem længere tid.

Er jeg galt afmarcheret.

Og hvad gør man ved, at der viser sig kulde/varmebroer ved alle vinduer og døre?
River man så sit hus ned for at spare 1000 kr. i brændsel, når man i øvrigt har hulriumsisoleret????

det er også der jeg har fået de suverænt de bedste resultater med mit kamera - når der har været pi**e koldt udenfor og brændeovnen har brændt hele dagen med fuld knald på..

Der vil jo i en eller anden udstrækning altid være en kuldebro i vinduer / døre - det er bare forskelligt om sneen smelter omkring dit vindue om vinteren eller om der er en minimal varmestråling fra karmen. - Jeg har et enkelt vindue fra da huset blev bygget - det skal skiftes så hurtigt som muligt.. De andre er ca 10 år gamle - og der er tydelig forskel på temperaturen på karmen..

/cs

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også