Automatisk hønselem

Hej alle sammen

I har hjulpet mig før og nu har jeg brug for hjælp igen.....

Jeg skal have høns og vil gerne lave en motoriseret hønselem.
Jeg har set et billede af en hvor lemmen blev hævet og sænket af 2 snore som blev viklet om stangen af en markise motor. Denne motor var tilsluttet et tænd og sluk ur så den blev hævet om morgenen og sænket om aftenen. Hvilket slags ur det var hved jeg ikke.

Sådan en vil jeg gerne have!!!

Kan i hjælpe mig med at få det til at lykkes, jeg er ikke så stærk i elektronik så ikke noget helt vildt men gerne noget meget simpelt, vil dog sige at jeg godt kan arbejde ud fra en tegning og jeg kan også lodde hvis det skulle være. Jeg skal bare vide hvilke ting jeg skal bruge og hvordan jeg skal samle dem.

Jeg ved ikke om dette ville virke, men jeg tænkte jeg ville finde en brugt markise motor, sætte et hanstik på ledningen og sætte stikket i et digitalt tænd og sluk ur med et interval på 1 min. Lemmen skal kun hæves ca 50 cm og derefter stoppe.
Der er 220v i huset.

Kan dette lade sig gøre??

Hvis ikke hvordan gør jeg så? Gerne med link til ting som i mener der skal bruges i stedet eller fatter jeg ikke en dyt

Vh Jean - "konen som snart har æg"
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig kan det lade sig gører, men så syntes jeg det er bedre du ikke har Høns, det er jo en del af det at have dyr, at de skal passes og "snakkes" med.

V.h.  Håndværkeren
du kan da godt bruge en markise motor og så et ur men du kan også bruge en visker motor fra en gl. bil men den kører på 12v
andre har brugt en akutator sådan en motor til hæve sænke bord men lidt dyrt http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=341-9110&x=29&y=14 fås også vist som 230v linak.dk
Skrevet af Lavbo på 20 jan 2011 16:39

Kommentaren er ignoreret!!

Andre som har GODE idéer til at løse mit problem, må gerne skrive.

Med den holdning viser du så tydeligt at du ikke betragter dyr som noget særligt, kunne du så istedet ikke opfinde en køkken maskine der kunne ligge æg
Hej,

Efter min mening bør du måske kun tænke i hvordan man laver en automatisk åbning om morgenen.. Om aftene er du nød til at sikre de er gået ind, eller efterlader du måske nogen udenfor..

Og skulle det laves, så ville jeg lave noget med et lod der er hængt i en elektromagnet fra en branddør.. og så et ur på..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
Det er også mest om morgenen jeg har brug for at den kan åbnes automatisk, men hvis man er væk en weekend er det rart at vide de er lukket for ræven om aftenen.
Ræven kan du faktisk holde væk ved at lade dit urin langs hegnet, hvis du altså er af hankøn.
Det er desværre en skrønne...

Nå, men tilbage til emnet...
Den med en elektromagnet til at åbne lemmen med er god. Simpel ting. Ræven kan holdes væk ved at gøre arbejdet ordentligt med at bygge gården. Et ordentligt hegn, hvor man har gravet et godt stykke ned for at det ikke kan under graves, så let. Ugentlig inspektion så du kan se den ikke er gået igang med at grave.
Og så selvfølgelig et net over så der ikke kommer ubehageligheder oven fra.

Men som andre siger så skal man ikke have dyr hvis man ikke vil passe dem.

Jacob
Jeg bor lige op af en skov og der er mink i området så der bliver ikke gravet hegn ned men fliser eller tagplader...

- og jeg har altid passet godt på mine dyr, men omstændighederne gør at jeg må have en lem som et automatisk.

Den elektromagnet-ting er der ikke en som kan forklare den for mig?
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis