Profilbrædder - lovligt??

Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele 1. salen.
 Både vægge og lofter er beklædt med 16 mm tykke profilbrædder. De er opsat direkte på spærrene med isolering og dampspær.
 Er der nogen der kan svare på om det er lovligt.

Hilsen
Jeanni
88 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal loven holdes, så skal de være minimum 19 mm. så vidt jeg er orienteret. Så det er det så ikke !

V.h.  Håndværkeren
Det er fuldt lovligt.
Blodt skal profileringen af brædderne være på en sådan måde at det ikke bliver for tynde på for stort et areal.
Men det er (aldrig) noget problem. Savværkerne kender reglerne.
Jeg kan ikke huske de præcise regler.
Har fundet ud af at det handler om hulrummet bag profilbrædderne.... er hulrummet max. 25 mm må man gerne bruge 16 mm. profilbrædder og det er 25 mm.. Hos os er problemet så at i hele skunkens højde ca. 1m. ligger isoleringen ude ved taget ... altså er der i gulvhøjde ca. 80 cm hulrum

 Nu er jeg så spændt på skillevæggene, for de er ca. 110 mm. tykke incl. 2 lag profilbrædder
Ja, det er rigtigt at kravet er max. 25 mm hulrum baf omtalte profilbrædder.
Men det gælder ikke nødvendigvis skunken. Skunkvæggen. Det kommer lidt an på kvordan isoleringe af taget er udført.
I dit tilfælde er skunkvæggen blot en skillevæg, (som ikke har nogen brandmæssig betydning).
Og det gælder slet ikke skillevæggene. Em skillevæg må du lave af et i loftet ophængt lagen. Det er ingen brandkrav til almindelige skillevægge.
Årsagen til at der stilles krav til overfladebeklædninger f.eks. rustikbrædder. er at hæmme brandspredning i hulrummene bag beklædningerne. Således at ilden ikke breder sig til de bærende konstruktioner, bla.
Ude i din skunk er der ganske vist ingen beklædning på spærende. Men isoleringen skal være brandteknisk fastholdt, som det hedder.
Annonce
Sejt - jeg kunne godt tænke mig at lave et par skillevægge på et gammelt lagen

er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

Også min tanke!! I min verden så er et lagen måske en afskærmning men absolut ikke en v æg ;o)
Jeg vil jo mene at skal det være en brandsikring, så skal der gips plader op bag profilbræderne !
Om det er lovligt afhænger blandt andet om hvor tæt dine spær ligger som en anden nævner. Er afstanden mellem spærene ikke over 900mm så er det lovligt forudsat at der ikke er et hulrum bag, der er større end 25mm.

Har selv fået nye lofter til hele hytten af forsikringen da der sad 12mm loftsplader med en spærafstand på ca 90cm, og det er ikke lovligt iht bygningsreglementet. Profilbrædder kan godt være lovlige såfremt det førnævnte er overholdt.

Se evt dette link:

http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=85
Skrevet af gumbas på 20 jan 2011 18:38
Om det er lovligt afhænger blandt andet om hvor tæt dine spær ligger som en anden nævner. Er afstanden mellem spærene ikke over 900mm så er det lovligt forudsat at der ikke er et hulrum bag, der er større end 25mm.

Har selv fået nye lofter til hele hytten af forsikringen da der sad 12mm loftsplader med en spærafstand på ca 90cm, og det er ikke lovligt iht bygningsreglementet. Profilbrædder kan godt være lovlige såfremt det førnævnte er overholdt.

Se evt dette link:

http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=85


Ifølge dit link må der gerne være mere mellem spærene, hvis der er forskalling..

Grundreglen er tilsyneladende at profilbrædder på 16 mm skal sømmes fast min. hver 90 cm på enten spær eller forskalling, så er det lovligt. Såfremt der ikke er over 25 mm luft bagved..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Der er yderligere 78 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis