3 Ohm kontra 8 Ohms højtalere.??

Hvad sker der hvis man skifter 3 ohms højtalere ud med 8 ohms ??? kan anlægget klarer det??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det sker der ikke noget ved, andet end at anlægget ikke spiller så højt længere.
I den anden retning (3 -> 8 ohm) skal man være mere forsigtig.

Bent.
Det er lige stik modsat af det Bent Andersen skriver.

Jo højre modstand på højtalere, jo mindre lyd.

Så dine 3 ohm højtalere vil spille væsentligt højere end dine 8 ohm, faktisk over dobbelt så højt, og derved også belaste din forstærker væsentligt mere end en 8 ohm højtaler.
Det var også det jeg kom frem til.. Men anlægget er født med 3 ohms.. men kvaliteten er ikke så god i de højtalere. så jeg tænkte på at smide de gamle 8 ohms på.. men dropper det.. for der kommer nok ikke ret meget lyd ud..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Såvidt jeg kan læse det, så er de to svar fra Bent Andersen og Kouldabyg da vist ens.

Impedansen af en højttaler er på ingen måde konstant over hele frekvensområdet og impedansen er stærkt afhængig af det kabinet, hvori højttalerne er indbygget. Under alle omstændigheder er den på ingen måde rent ohmsk.

Prøv dog at tilslutte de 8 ohms højttalere og bedøm om ikke lydstyrken er tilstrækkelig.
Ja, udover at 8 ohm er mindre skadeligt for ens forstærker end 3 ohm er.

Men lydstyrken er vi helt enige.
Jeg tror ikke at der er watt nok i til de 8 ohms.. Det må jo være for at skjule at det er en svag forstærker uden ret meget effekt.
5.1 lyd må godt være rimelig høj ind i mellem.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vi er enige. Jeg kom til at bytte om på 3 og 8 i mit første indlæg.

Bent.
Ja, brug af 3 ohm højtalere, er helt klart fordi der ikke er noget effekt i den forstærker, bla. også derfor man kører 4 ohm i auto hifi, der skal mindre effekt til at producere samme lydstyrke, og med den begrænsede plads der er i en bilradio, er det jo meget smart...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis