værksteds-indretning?

Hej.

Jeg har købt hus med kælder (60m2) og det er jo oplagt at inddrage noget af den til værksted(10-15m2 ? )

Jeg kunne godt tænke mig at se smarte løsninger fra andres værksteder.

Specielt kunne jeg godt tænke mig at se hvordan i hindrer støv og snavs i at komme ind de forkerte steder. Jeg vil helst lave værkstedet så småt som muligt, men det kræver jo at mange ting er på lidt plads.

Jeg vil kunne arbejde i træ med rundsav osv så en slags spånsug er nok absolut nødvendigt, - jeg tænker på en af de billige støvsugere fra Harald til dén tjans. Af og til laver jeg også ting i alu/jern så den slags spåner forekommer også.

Samtidigt vil jeg meget gerne kunne opbevare mit grej til elektronik-fusk i samme rum. - deraf kravet om minimalt støv.

Umiddelbart er min kælder uden vinduer og med minimal udluftning. På sigt skal det nok ændres, ,men det er næste umuligt lige nu.

Jeg ser frem til gode ideer og forslag. Det burde tjene som inspiration for mange.

TroelsM

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke lave et lille rum til dit elektronik, og så et værksted til træ og metal bearbejdning. Det er urealistisk at tro at du kan holde rummet fulstændigt støvfrit når du bruger eks. en rundsav, ikke en gang de proff. spånsuger anlæg kan klare den opgave. Træarbejde kræver jo også slibning af og til, så selvom du i dag kan få eks. rystepudser med støvsuger studs på kan det ikke undgås at der bliver støvet.
ja flere rum ville være ideelt, men jeg tror det ville udnytte pladsen bedre at kombinere tingene.

Nej, selvfølgelig kan det ikke undgås med lidt træstøv i luften. Det må jeg så tage med.

Tak for kommentaren.

TroelsM
Hvis du kunne finde sådan et ældre klædeskab med to låger der lukker op til hver side, kunne det være dit elektronik værksted, laver du så en hylde i bordhøjde inde i skabet, skruer et par lister á 3 x5 cm på vandret på dørene så de kan gå ind under hylden når skabet er lukket. I listerne har du i forvejen boret to taphuller i midten inden du skruer dem på, så kan du lægge en bordplade på listerne med tapper i enderne der passer ned i listehullerne. Så har du et stabilt arbejdsbord til din elektronik, og når lågerne er lukkede kommer der da ikke meget støv derind. Du kan sætte flere hylder op i skabet indbygge stikkontakter og belysning o.m.a.
Hej.

Ja jeg har tænkt på noget i den stil. - en tilføjelse kunne være en lille blæser med støv-filter der lavede et konstant (lille) overtryk i skabet så støv blev presset ud?

Skrevet af TroelsM på 19 jan 2011 10:32
Hej.

Ja jeg har tænkt på noget i den stil. - en tilføjelse kunne være en lille blæser med støv-filter der lavede et konstant (lille) overtryk i skabet så støv blev presset ud?



HÆ HÆ ! Skulle vi to nedsætte os som miniværksteds indretnings firma
Annonce
Det kunne sikkert være et sjovt job, men jeg tvivler på at man kan leve af det.

Overtryks-tanken er jo ikke noget nyt, - man bruger det vist i mange rent-rums-produktioner.
Jeg tror nu fint det kan lade sig gøre. Støv-filteret kan jo være den type der findes i alle støvsuger.

Hvor godt det virker er et helt andet spørgsmål :-)

TroelsM
Ja det er ved at jeg tror at en gang gummilister rundt karmen vil virke bedre. For der skal godt nok være et stort flov på den blæser og det gad jeg da ikke høre på.
Ja det skal nok prøves i praksis før man kan vurdere det. Jeg tror ikke flovet behøver at være stort. Trykket skal bare være en smule højere end omgivelserne. En centrifugal-blæser er nok bedst.

Men ja i praksis er gummilister selvfølgelig en oplagt (og meget lettere) løsning

Der må være fra GDS'eller der kan lægge billeder op af deres værksteder.

TroelsM
Vi har 24 m2 værksted, som skal indrettes som opbevaring (vi har ikke loft til opbevaring) og værksted. Pt. er der også haveredskaber derinde, men det skal vi have fat på et skur i haven til, så det ryger ud.

Så jeg følger spændt med i gode løsninger her.

Og glæder mig til masser af billeder.
min kære svoger har været genial. Han har indrettet e værksted i hjørnet af sin store garage og købt en ledhejseport i fejlmål, så den var billig. den udgør nu hele facaden af værkstedet og når han har store emner, ruller han bare op. Fed idé

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis