Hvilken Type CNC er det her. Evt. et navn.?

Hej. Jeg har fået en CNC som jeg gerne vil have til at køre.

Jeg ved ikke hvad det er for en model, så er det en som kender navnet på den, ville det hjælpe meget, og hvilke programmer der evt. skal bruges til den.

Jeg fik oplyst at den havde kørt på et dos program før, mere info har jeg ikke!

Jeg er helt grøn til det her, så har hårdt brug for hjælp.

1. Er det nogen som ved hvad det er for et navn den har, selve slæden / bordet / stativet eller hvad det hedder?

2. Hvad for et program kan der bruges til den / jeg skal have fat i?

Jeg har vedheftet 2 billeder.


  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Ja nu er der jo ikke nogle billeder på så model navnet kan du ikke få her :o)
Ved ikke hvor meget hardware der fulgte med? Men du skal have noget der kan drive dine steppere, powersupply og evt et BOB imellem dine stepper drivere og Pc
DOS er heller ikke helt oppe i tiden længere, så uanset hvad den har kørt før skal du have noget nyt software til at drive dine stepper styringer med... f.eks Mach3
Oven i det skal du have noget CAD til at tegne i, og noget CAM til at lave dine G-koder

Men uanset hvad den har lavet før så er det første og meget vigtige punkt du finder ud af hvad DU vil have ud af den?
For det første for at finde ud af om den i det hele taget er værd at bygge videre på for dig, eller om det er bedre/billigere at finde en anden der er "mere dig" og for det andet ang den soft/hardware du skal ud at have fat i. For det er ikke gratis det hele, og det billigste er at købe det rigtige første gang :o)

Kom med nogle billeder så tager vi den derfra


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej Jeg prøver lige igen med de billeder.


  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
Hej Pilotfromdk
Tak for hurtig svar

Jeg er helt ny til det her CNC. Så håber på lidt start hjælp. 

Jeg mangler en powersupply til stepmotorerne. Hvor meget skal sådan en være på i A? Går ud fra det er 12V.
Den powersupply til at drive fræseren har jeg.
Der sidder det der store gamle printerstik. På den grå kasse bag på i toppen.

Og som du ser den her er den vel til at få i gang igen! Jeg vil kun bruge den til sjov.

Du skriver at der skal bruges en BOB
Hvad er en BOB?

  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
Hvis det er unipolar steppere den køre med (=mere end 4 ledninger ud af dine steppere) såville jeg kigge på http://www.hobbycnc.com/products/hobbycnc-ez-driver-board-kit/
Og skaffe en strømforsyning der kan levere 34VDc 8-10A
Så kan du hente prøve version af Mach3 som kan køre ca 500linjer til at styre maskinen med
Og til CAD og CAM ville jeg hente et af Vetric programmerne f.eks Cut2D hos Vetric.com
Så er der noget at lege med


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Står der noget om fabrikat og modelnr. på de stepmotorer? Du er nødt til at vide hvor mange ampere og volt de kan køre med, ellers er du på herrens mark hvad elektronikken angår. Hvis du er heldig er der måske en chance for at personen du købte maskinen af ved hvad der har siddet på før.

Hvis vi kan finde ud af hvilke motorer det er, så skal vi nok hjælpe til med alt elektronikken.

Brian
Annonce

Takker Børge.
Nu er det ikke nøgne dame og dildoer jeg søger.
http://www.vetric.com/ Det kalder jeg en blanding af en internet side.
Der er noget at lege med, både på den ene og dan anden måde. Hehe. CNC og nøgne damer, etc.


Det var lige et sidespring. Tilbage til CNC.

Tak for navnet Børge.
Cut2D fandt jeg ved lidt google søgning, og ser ud til at være noget jeg kan bruge på: http://www.vectric.com/WebSite/Vect..._index.htm

Der går 4 ledninger ud af motoren.
Hvor mange volt den kan holde til ved jeg ikke!
Heller ikke hvad de motorer hedder!

Selve styrekortet/printpladen, da fandt jeg ud af hvad det er for et. Mere simpel kan det ikke være.

Efter jeg åbnede boxen stod det på det. Et SMC800. Jeg har søgt lidt på nettet og læst mig frem til at det er meget begrenset hvad det kan.

Men til at snuse til cnc med, er det vel brugbar. Jeg Ved ikke om det kan styres af Mach3?
Da kortet jo er af ældre dato.

Men jeg fandt dette program. http://members.home.nl/loekputs/ hvad siger i til det?

Kan det bruges. Eller er der et andet som er lettere/bedre for en nybegynder.

Lige en tak til alle de gode indlæg her på siden. Meget god inspiration og hjælp til en nybegynder som mig.


  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
Du kan ikke bruge Mach3, men det virker som et rimeligt godt program du har fundet der. Her er et andet et, men du kan kun køre det i WinXP:

http://www.majosoft.com/engraving/index.html?menunr=3&sub=1

SMC800 kortet er ret begrænset hvad ydelse angår, men du kan jo prøve det af og se om det er nok til dit behov. Strømforsyningen til kortet skal være på 15-30 VDC og skal minimum kunne levere 2,5A. Et bud på en strømforsyning kunne være denne her, som du indstiller til 24V:

http://www.el-supply.dk/?Gid=439&VNr=7751.US

Hvis du vil opgradere, så har jeg en komplet kontrolbox samt fire stepmotorer jeg ikke bruger og som er kompatibel med Mach3. Den indeholder et HobbyCNC kort og en strømforsyning. Jeg har indbygget et relæ som evt. kan bruges til automatisk at tænde og slukke for spindlen.

Brian
Tak Brian. For det link til det program. Det vil jeg lige se lidt nærmere på. Det ser ud til at være nogenlunde let at sætte op. (Spændende om jeg får den til at køre!)

Stepmotorerne kan de også klare den spænding mellem 15V & 30V ?
Da jeg har fået den CNC gratis, og den tidligere ejer ikke har brugt den i lang… tid. Ønsker jeg ikke at bruge nogen kroner på den endnu, før jeg ved den virker.

Da jeg ikke ved hvad det er for motorer, og der ikke står noget på dem. Er der så en anden mulighed for at finde ud af det på. Uden at de tager skade.

Kan den køre på 12V 10A uden at tage skade. Bare for at teste den. Eller vil i stærkt frarode det!
Den tidligere ejer oplyste at han kørte den på 12V. Kan jo også være at han husker forkert.

Bliver jeg bidt af det og vil lave en selv eller jeg brænder kort eller motorerne af på den her, så vender jeg lige tilbage til dig Brian. Ang. det sæt du har liggende.

  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
Der er ikke det værste at få sådan en maskine. Har du kigget hvad der gemmer sig nedenunder harmonikaen?
Jeg er ikke sikker, men det ser ud til at Cut2D ikke kan tegne linier og det begrænser ret meget. Dvs man skal have et andet tegne program ved siden af som kan gemme i DXF format.
Ifølge producenten af kortet der sidder i din maskine, så skal det have en spænding mellem 15 og 30 VDC. Hvis den tidligere ejer har brugt 12V, så burde det vel også virke for dig, men for mig virker det mystisk...

Hvis du har en eller anden form for 12 VDC strømforsyning der kan levere 2,5A, så kan du i første omgang prøve det. Et bilbatteri (akkumulator) er en glimrende strømforsyning til at teste med. En oplader til et bilbatteri kan også bruges, bare den kan tåle at blive belastet med det antal ampere jeg har nævnt. HUSK at vende plus og minus rigtigt...

Brian
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis